سه شنبه 4 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

چشم کبود آزاده نامداری و اسطوره خانواده خوشبخت، حسين نوش‌آذر

حسين نوش‌آذر
توالی رويدادها، چشم‌اندازی از "فاجعه" را مقابل ديدگان ما قرار می‌دهد: ابتدا برنامه "خانومی که شما باشی" با مجری‌گری آزاده نامداری از جدول پخش تلويزيون دولتی ايران حذف شد، سپس آزاده نامداری خطاب به مديران تلويزيون عکس کتک‌خورده‌اش را به عنوان يک سند منتشر کرد، بعد اين شايعه را درانداختند که او قصد دارد به استخدام يکی از رسانه‌های تصويری اپوزيسیون درآيد. از ممنوعيت تصوير آزاده نامداری تا ممنوعيت خروج او از کشور راه چندان درازی باقی نمانده است

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



در آغاز سالی که رهبر جمهوری اسلامی آن را سال «همدلی و همزبانی» ناميده، آزاده نامداری، مجری تلويزيون دولتی ايران عکسی از خودش را در اينستاگرام منتشر کرد و ادعا کرد که فرزاد حسنی، همسر سابق او و يکی ديگر از مجريان تلويزيون کتکش زده است. انتشار اين عکس واکنش‌های گسترده‌ای را در رسانه‌های ايران و خارج از کشور و همچنين در شبکه‌های اجتماعی به وجود آورده است: اسطوره خانواده خوشبخت ايرانی و «همدلی و همزبانی» بين اعضای خانواده و تلاش آن‌ها برای تربيت فرزندان معتقد به ولايت فقيه که در برنامه‌های متعدد تلويزيون دولتی ايران با زبانی درآميخته با تعارف و مجامله تبليغ می‌شد، اکنون کاملاً خدشه‌دار شده است.

نخستين بار ماجرای ازدواج اين دو مجری تلويزيون دولتی ايران در سال ۱۳۹۲ رسانه‌ای شد. فرزاد حسنی در جهت تبليغات دولتی برای تحکيم بنيان‌های خانواده ايرانی و ستايش از زن محجبه و مرد پهلوان‌منش و لوطی‌مسلک و البته با «غيرت» برای آزاده نامداری شعر عاشقانه خواند، آن‌ها به عنوان يک زن و مرد نمونه با هم ازدواج کردند و سپس برنامه نوروزی ۹۳ نيز به اين زن و شوهر «خوشبخت» سپرده شد، اما از اواسط سال، به تدريج اختلافات زناشويی بالا گرفت و سرانجام آن‌ها از هم طلاق گرفتند. قرار بود بخش‌هايی از برنامه «خانومی که شما باشی» در نوروز ۹۴ به مناسبت ايام فاطميه از تلويزيون دولتی ايران پخش شود، اما اين برنامه از جدول پخش حذف شد.

«خانومی که شما باشی» ترجيع‌بند شعر عاشقانه‌ای‌ست که فرزاد حسنی در مقابل هزاران بيينده برای آزاده نامداری خوانده بود. در اين برنامه ابتدا قرار بود شش زن که شوهرانشان را از دست داده بودند، خاطراتشان از زندگی زناشويی‌شان را تعريف کنند.

هم‌زمان با اين تحولات اين شايعه درگرفت که آزاده نامداری ممنوع از تصوير شده و اکنون قصد دارد در يکی از رسانه‌های تصويری خارج از ايران مجری‌گری کند. او اما در صفحه اينستاگرامش اين شايعه را تکذيب کرد و نوشت که هرگز به وطنش پشت نمی‌کند.

اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده وقت نيروی انتظامی آبان ماه سال گذشته با صراحت به اين موضوع اشاره کرد که نيروی انتطامی در پی ممنوعيت تصوير آزاده نامداری نبوده، بلکه مديران تلويزيون برای حذف مجريانی که ديگر مورد وثوق نيستند، از نيروی انتظامی مايه می‌گذارند.

پيش از افشاگری آزاده نامداری، فرزاد حسنی در برنامه زنده «کوله‌پشتی» از احمد رضا رادان به خاطر نحوه اجرای طرح امنيت ارتقای اجتماعی و بدررفتاری با زنان انتقاد کرد و از کار برکنار شد. همواره اين احتمال وجود دارد که بين دو رويداد به ظاهر مرتبط با هم، ارتباطی وجود نداشته باشد. با اين حال پرونده برنامه «کوله‌پشتی» و انتقاد از رادان، ماجرای افشاگری آزاده حسينی را پيچيده‌تر جلوه می‌دهد.

رضا رشيدپور، يکی ديگر از مجری‌های تلويزيون ايران پس از انتشار عکس آزاده نامداری در اينستاگرام به او هشدار داد که بايد «فضا را آرام کرد، وگرنه فاجعه‌ای در راه است.»

توالی رويدادها، چشم‌اندازی از «فاجعه» را مقابل ديدگان ما قرار می‌دهد: ابتدا برنامه «خانومی که شما باشی» با مجری‌گری آزاده نامداری از جدول پخش تلويزيون دولتی ايران حذف شد، سپس آزاده نامداری خطاب به مديران تلويزيون عکس کتک‌خورده‌اش را به عنوان يک سند منتشر کرد، بعد اين شايعه را درانداختند که او قصد دارد به استخدام يکی از رسانه‌های تصويری اپوزيسیون درآيد. از ممنوعيت تصوير آزاده نامداری تا ممنوعيت خروج او از کشور راه چندان درازی باقی نمانده است.

در گفت‌و‌گويی که آزاده نامداری پس از طلاق انجام داده می‌گويد احساس می‌کند يک زن شصت ساله است. او می‌گويد: « به دلايل شخصی اصلاً خودم را سرزنش نمی‌کنم. اگر زمان به عقب برمی‌گشت، من هرگز مجری تلويزيون نمی‌شدم.»

در سال «همدلی و همزبانی» ظاهراً می‌بايست هر کس ايماژی را که از خود توليد کرده، بازتوليد کند تا همچنان اسطوره خانواده خوشبخت بر جای بماند. تعارف و نصيحت و اشعار به ظاهر عاشقانه اشک‌انگيز مردم‌پسند، بايد بر جای حقيقت زندگی بنشيند. هرگونه تخطی از اين امر، پيامدهای فاجعه‌باری برای فرد خواهد داشت. اين زندگی دوگانه و پرريا خود محکوميتی سنگين و نوعی از خشونت است. تصوير آزاده نامداری به عنوان يک زن کتک‌خورده در اينستاگرام خشونت زندگی پرريا را مقابل ديدگان ما قرار می‌دهد.

برگرفته از [ایران وایر]

شعر عاشقانه فرزاد حسنی برای آزاده نامداری در برنامه زنده: