پنجشنبه 6 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

سقوط هواپیمای جرمن وینگز؛ خودکشی یا عمل تروریستی؟

150325221953.jpg

ف.م.سخن - خبرنامه گویا

پرواز شماره ی ۹۲۹۵ هواپیمایی «جرمن وینگز» که از بارسلون به مقصد دوسلدرف پرواز می کرد٬ در بین راه٬ در ارتفاعات آلپ٬ در کشور فرانسه سقوط کرد. در این سانحه٬ ۱۵۰ مسافر و خدمه ی هواپیما کشته شدند. قطعات این هواپیما که از نوع آ ۳۲۰ ارباس بود٬ به قطعات کوچکی تبدیل شد و باقی مانده ی اجساد کشته شدگان در منطقه ای صعب العبور به وسعت دو هکتار پخش شد. در میان کشته شدگان این حادثه٬ دو خبرنگار ورزشی ایرانی از خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران تسنیم و روزنامه دست راستی وطن امروز و نیز شانزده دانش آموز آلمانی همراه با معلمان شان و نیز دو خواننده ی جهانی اپرا -ماریا رادنر و اولگ برایاک- و دو مسافر امریکایی به چشم می خورند.

بعد از وقوع حادثه٬ اکیپ های جست و جو و نجات فرانسوی راهی کوه های آلپ شدند و بعد از آن جست و جو گرهای آلمانی به همکاران فرانسوی خود پیوستند. هدف اصلی این جست و جو ها٬ پیدا کردن دو دستگاه «فلایت رکوردر» و «وویس رکوردر» هواپیما بود؛ دستگاه های نارنجی رنگی که به جعبه ی سیاه مشهورند و اولی صداهای داخل کابین خلبان و دومی اطلاعات پروازی و فنی مربوط به هواپیما را ذخیره می کنند و در مقابل آسیب های آب و آتش و ضربه بسیار مقاوم اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نیروهای امدادرسان موفق شدند دستگاه وویس رکوردر را پیدا کنند و آن را به مقامات مسوول فرانسوی تحویل دهند. بعد از تجزیه و تحلیل صداهای ضبط شده در داخل کابین٬ متاسفانه معلوم شد که سرخلبان هواپیما٬ برای رفتن به دست‌شویی٬ کابین را ترک می کند. کمک خلبان ۲۸ ساله که در داخل کابین تنها می ماند٬ با زدن سوییچ قفل در کابین و قرار دادن آن بر روی Lock امکان باز شدن در کابین توسط خلبان به وسیله ی دادن کد ورود از بیرون کابین را از میان می برد و سپس «آگاهانه» با دکمه های مربوطه بر روی خلبان اتوماتیک٬ به کاهش ارتفاع مبادرت می کند. سرخلبان وقتی با در بسته رو به رو می شود٬ ابتدا در می زند ولی جز صدای نفس منظم کمک خلبان صدای دیگری شنیده نمی شود. خلبان کد مربوط را وارد می کند ولی به خاطر قرار داشتن کلید در کابین بر روی Lock در باز نمی شود. خلبان آن گاه به شدت بر در می کوبد ولی همچنان از کمک خلبان واکنشی نشان داده نمی شود تا درست در لحظات آخر پرواز٬ صدای فریاد مسافران به گوش می رسد٬ و بعد صدای نوعی برخورد اولیه٬ و سپس سقوط و خاموشی. در کابین خلبان٬ برای جلوگیری از ورود تروریست ها به داخل کابین٬ به شکلی ساخته شده٬ که حتی با شلیک گلوله ی اسلحه هم باز نمی شود.

کلید قفل در کابین سه پوزیشن دارد: Lock, Norm, Unlock. جا به جا کردن این کلید تنها به صورت عمدی امکان پذیر است و به صورت تصادفی نمی توان آن را جا به جا کرد. تغییر دادن ارتفاع هواپیما و وادار کردن آن به کاهش ارتفاع نیز تنها به صورت عمدی امکان پذیر است.

کمک خلبان هواپیما٬ آندریاس لوبیتز نام دارد٬ که از اهالی منطقه ی مونتاباور آلمان است. او٬ هیچ گونه سابقه ی بیماری روانی و یا ارتباط با گروه های تروریستی نداشته است. از چهارده سالگی به پرواز با هواپیمای گلایدر پرداخته و بعد از آن با افت و خیزهایی دوره های خلبانی را در شرکت هواپیمایی لوفت هانزا گذرانده و از سال ۲۰۱۳ کمک خلبان شرکت جرمن وینگز بوده است. به گفته ی دوستان و سایر خلبانان٬ روحیه ی بسیار شادی داشته و رفتارش با همه خوب بوده است.

این که این خلبان به خاطر مسایل روانی دست به چنین اقدامی زده باشد بعید به نظر می رسد. با در نظر گرفتن تنفس آرام و منظم و نیز دستکاری فرامین هواپیما و جا به جا کردن عمدی کلید قفل در کابین٬ حتما از سلامت جسمی کامل در لحظات سقوط برخوردار بوده است.

خانواده های کشته شدگان این سانحه٬ در محل سقوط٬ در کشور فرانسه حاضر شده اند. اکیپ هایی از روان شناسان٬ اعضای این خانواده ها را همراهی می کنند. خانم آنگلا مرکل صدراعظم آلمان٬ از خانواده های کشته شدگان سانحه ی هوایی تقاضا کرد در محل حادثه حضور یابند و گفت تمام امکانات اقامت برای آن ها حاضر خواهد بود.

خانواده های خلبان و کمک خلبان هواپیما٬ به صورت مجزا از خانواده ی سرنشینان و خدمه ی پرواز٬ به محل حادثه سفر کردند.

آخرین خبرها حاکی از آن است که مقامات امنیتی فرانسه٬ از اف.بی.آی خواسته اند تا در بررسی موضوع سقوط هواپیما به آن ها کمک کند. کمک خلبان جرمن وینگز مدتی را برای آموزش در آریزونای امریکا گذرانده است.

خبرنامه ی گویا به محض دریافت اطلاعات جدید آن را در اختیار خوانندگان گرامی قرار خواهد داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016