سه شنبه 11 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

همسر محمدصديق کبودوند: هشت سال زندان، يک بار مرخصی، محروم از عفو مشروط

همسر محمد صديق کبودوند، زندانی عقيدتی که از سال ۱۳۸۶ در زندان اوين به سر می برد به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت به اين زندانی عليرغم درخواست های متعدد مرخصی نوروزی داده نشد و همچنين دفتر دادستانی تاکنون به درخواست های مکرر او برای عفو مشروط با توجه به اينکه بيش از نيمی از حکمش را گذارنده نيز پاسخی نداده است.

پريناز باغبان حسنی با اظهار اينکه از شش ماه پيش اين زندانی مرتب درخواست مرخصی داده به کمپين گفت: «از شش ماه پيش هر ماه آقای کبودوند درخواست مرخصی می نوشت اما من هر بار برای پيگيری به دفتر دادستانی می رفتم مسولی به من می گفت که دادستان با مرخصی او موافقت نکرده است اما به اين سوال که چرا دادستان موافقت نکرده هيچ پاسخی ندادند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همسر محمد صديق کبودند با اشاره به اينکه همسرش بيش از نيمی از ۱۱ سال دوران حکمش را گذارنده به کمپين گفت: «طبق گفته وکلا، طبق قانون همسرم چون بيش از دو سوم حکمش را گذرانده شامل عفو مشروط می شود. محمد درخواست عفو مشروط را مدت ها پيش داده اما به اين درخواست تاکنون هيچ توجهی نشده است. او هشت سال در زندان است اما نه به او مرخصی تعلق می گيرد و نه حتی درخواست عفو مشروطش بررسی می شود.»

محمد صديق کبودوند، دبير سازمان حقوق بشر کردستان و مدير مسول نشريه «پيام مردم» در سال ۱۳۸۶ بازداشت شد و به اتهام نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی از طريق تشکيل سازمان حقوق بشر کردستان و فعالليت در آن به ۱۱ سال حبس محکوم شد.

خانم باغبان حسنی به کمپين گفت: «من به بهانه عيد نوروز نامه ای به دادستان تهران نوشتم که همسرم طی هشت سالی که در زندان است فقط يکبار برای چند روز به مرخصی آمده در حاليکه مرخصی حق هر زندانی است اما طبق معمول به اين نامه من هم جوابی داده نشد.»

محمد صديق کبودوند، مدير مسول نشريه «پيام مردم» در دوران حبسش از حقوق عادی يک زندانی مانند مرخصی، درمان پزشکی مناسب و به هنگام و ملاقات حضوری محروم بوده است. او يکبار در شهريور ماه ۱۳۹۱به دليل آنکه مسولان با درخواست های متعدد او برای مرخصی موافقت نکرده بودند، دست به اعتصاب غذا(تر) به مدت ۶۰ روز زد. در آن زمان او نياز به مرخصی برای عيادت فرزندش که مبتلا به سرطان بود، داشت.

پريناز باغبان حسنی در خصوص وضعيت جسمی اين زندانی به کمپين گفت: «محمد از بيماری گوارشی و کليه که در اثر اعتصاب غذای طولانی دچار شده بود در رنج است. ما در آن دوره درخواست های متعددی داديم که او را برای معالجه به بيمارستان بفرستند اما موافقت نشد و او را برای معاينه به بيرون نفرستادند. از آن موقع هر از چندگاهی که دردش زياد می شود به بهداری زندان می رود و مسکن می گيرد. با مسکن دردش ساکت می شود. همين.»

محمد صديق کبودوند از سال ۱۳۸۲ نشريه “پيام مردم” را به دو زبان کردی و فارسی در تهران و استان های کردنشين منتشر می کرد. و در فروردين ۱۳۸۴ “سازمان حقوق بشرکردستان” را تشکيل داد. او در مراسم سال ۲۰۰۹ “جوايز مطبوعات بريتانيا” به عنوان “روزنامه‌نگار بين‌المللی سال” برگزيده شد و در زمستان سال ۱۳۸۷ نيز جايزه “هلمن–همت” سازمان ديده‌بان حقوق بشر به او داده شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016