جمعه 14 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

شکست خفيف مذاکرات لوزان، امين موحدی

بيانيه‌ی ضدّ و نقيض و مبهم مشترک جانشين توافق شد

اوج تناقض در مصاحبه مطبوعاتی به هنگام قرائت بيانيه توسط ظريف آنجا مشخص ميشود که ابتدا می‌گويد: هنوز توافقی انجام نشده و تعهدی داده نشده است سپس عنوان می‌کند که ما خود را موظف به اجرای تعهدات تا يازدهم تيرماه می‌دانيم! وبر اساساً توافقات به عمل آمده کليه تحريمها تحريم‌های اتحاديه اروپا و ايالات متحده آمريکا عليه ايران و همه قطعنامه‌های شورای امنيت درباره برنامه هسته‌ای ايران لغو خواهد شد.! باراک اوباما نيز در در يک دو جمله کاملا متناقض و در اعتراف ضمنی‌ به عدم توافق ابتدا اعلام می‌کند : اين يک توافق خوب است و بلافاصله در ادامه ميافزايد : «اگر اين چارچوب به يک توافق جامع و نهايی منجر شود، کشور ما، متحدان ما و جهان ما را امن‌تر خواهد ساخت.»!



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در مقايسه با مذاکرات قبلی‌ هيچ چيز عوض نشده است ،همان ادبيات ، همان روال و قول و قرار قبلی‌ و همان خوشبينی اوليه منجر به سر خوردگی قبلی‌.

با اين تفاوت که قبلا ايران می‌ گفت تحريمها را بر دارند و آمريکا می‌ گفت فعاليتها را متوقف کنند ! و اينک ايران می‌گويد که تحريم‌ها برداشته ميشوند و آمريکا می‌گويد فعاليت هسته ايران متوقف ميشود حال چگونه به توافق رسيده اند ودر حاليکه هيچ سندی امضا نشده چرا از موفقيت و توافق قطعی صحبت ميشود ؟ بايد پاسخ داد اين يک توافق تبليغاتی بيش نيست که تنها دست آورد آن‌ :زمان برای ايران و نمايش موفقيت برای دموکرات‌ها در امريکا می‌باشد و هرگز به مرحله عمل نخواهد رسيد .

به اين شکل مذاکرات اتمی‌ را بايد شکست خورده تلقی‌ کرد ،بيانيه‌ی مشترک جانشين توافق شد.نتيجه نهايی اين مذاکرات يک بيانيه مشترک مبهم می‌باشد و هيچ توافق نامه‌ای به امضا نرسيده است .کاهش قيمت نفت اولين زيان ايران از اين مذاکرات بی‌ نتيجه می‌باشد ،فشار کنگره بر اوباما و افزيش فشار‌های اقتصادی پيامد اين مذاکرات بی‌ نتيجه و پر سر و صدا خواهد بود ،نمايندگان جمهوری‌خواه کنگره‌ی آمريکا و نيز هاوارد دين، از بزرگان حزب دموکرات و نامزد اسبق رياست‌جمهوری اين حزب قبلا از دولت اوباما خواسته‌ بودند ميز مذاکره را ترک کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016