سه شنبه 18 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

احمد شيرزاد: پايان بحث مذاکرات هسته‌ای می‌تواند فضا را به سمت اعتدال و منزوی کردن تندرو‌ها تغيير دهد

نماينده اصلاح‌ طلب مجلس ششم گفت: امروز شرايط فضای سياسی کشور ما به نحوی است که ما می‌بينيم نيروهای معتدل و اعتدال‌گرا يکديگر را جذب می‌کنند.

احمد شيرزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا٬ درباره اينکه آيا اصولگرايان و اصلاح‌طلبان می‌توانند در يک ائتلاف حضور داشته باشند٬ گفت: فکر می‌کنم در مسائل سياسی همه چيز قابل پذيرش است. ما امروز مشاهده می‌کنيم در عرصه سياست خارجی چه کسی فکر می‌کرد که روزی آمريکا و ايران رو در روی يکديگر بنشينند. ولی امروز حتی آمريکا به خاطر حل مسئله هسته‌ای ايران رو در روی کنگره و اسرائيل ايستاده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: به هرحال در عرصه سياسی هر اتفاقی ممکن است در سياست داخلی نيز اين موضوع نيز همانند سياست خارجی رخ می‌دهد. امروز شرايط فضای سياسی کشور ما به نحوی است که ما می‌بينيم نيروهای معتدل و اعتدال‌گرا يکديگر را جذب می‌کنند. زيرا هر دو گروه اعتدال‌گرا می‌دانند در شرايطی که ممکن است تندرو‌ها فضای سياسی را به دست بگيرند و مسائلی را مانند چند سال گذشته در کشور حاکم کنند٬ بنابراين ترجيح می‌دهند در برخی از رخدادهای سياسی با يکديگر موضع‌گيری‌های مشترکی را اتخاذ کنند.

شيرزاد گفت: در چند سال گذشته دگرگونی‌های صريحی از لحاظ مرزبندی سياسی در کشور ما تحت شرايط خاصی ايجاد شده٬ بنابراين کاملاً طبيعی است که فردی مانند حجت‌الاسلام والمسلمين ناطق‌نوری که دارای ريشه اصولگرايی است٬ امروز بتواند در طيف اصلاح‌طلبی قرار گيرد.

اين استاد دانشگاه بيان کرد: امروز ما بايد بدانيم در اين دو طيف اصلی فضای سياسی کشور در يک طرف معتدلان چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب قرار دارند در طرف ديگر تندروهايی مانند جبهه پايداری هستند که قصد دارند فضای سياسی کنترل شده‌ای را ايجاد کنند٬ که اين نشان‌دهنده دگرگونی کاملا در فرهنگ سياسی امروز کشور ماست.

وی افزود: به طور مثال افرادی مانند آقای مطهری که در گذشته جزو طيف اصولگرايی مشخص می‌شد٬ امروز در عين اصولگرايی٬ موضع‌گيری‌هايی را دارند کاملاً شبيه اصلاح‌طلبی می‌باشد. بنابراين اين موضوعات نشان از اين دگرگونی و نزديک شدن نظرات متعادل در راستای حفظ منافع و مصلحت ملی است.

شيرزاد گفت: آقای ناطق‌نوری نيز از جمله افرادی است که هرچند در سال ۷۶ رقيب اصلی جريان اصلاح‌طلبی بود٬ اما به دلايل شرايط گذشته و وقايعی که در کشور گذشت همه از اين موضوع بيمناک هستند که مبادا شرايطی مانند آن روز‌ها در کشور حاکم شوند و ترجيح می‌دهند برای مقابله با اين موضوعات و جلوگيری از فجايع گذشته با اصلاح‌طلبان در يک مسير حرکت کنند.

اين فعال سياسی اصلاح‌طلب گفت: همه می‌دانند تندروی که امروز مقابل اعتدال قرار گرفته و به ارکان اصلی نظام صدمه می‌زند و اصل نظام را زير سوال می‌برد٬ بنابراين همه دلسوزان و معتدلان برای تحقق آرامش و امنيت ترجيح می‌دهند در طيف اعتدال همکاری کنند.

وی با انتقاد به برخی از ديدگاه‌های سنتی‌های اصولگرايی نسبت به وقايع ۸۸ گفت: آنها عنوان می‌کنند در آن سال ما برای جلوگيری از فساد بزرگ‌تر از فساد کوچک‌تر و فاسد برابر افسد حمايت کرديم٬ ولی ما امروز در يک چارچوب منطقی بايد از اينگونه تحليل‌ها به دور باشيم و منافع ملی را مد نظر قرار دهيم.

شيرزاد تاکيد کرد: بنابراين در فضای انتخاباتی سال آينده دو طيف تندرو و متعادل در مقابل يکديگر قرار می‌گيرند که حتماً پيروزی با شکل‌بندی اعتدال خواهد بود و به مرور زمان جريان تندرو در فضای سياسی کشور منزوی می‌شود٬ لذا مرزبندی‌های جديدی در سياست ايجاد خواهد شد و مردم‌سالاری نهادينه‌تر می‌شود.

اين فعال سياسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اين سوال که چقدر شما امکان تحقق چنين مسئله‌ای را در فضای سياسی کشور می‌بينيد٬ گفت: به نظر من تحقق اينکه اعتدال‌گرايان از هر دو طيف به هم نزديک شوند بسيار زياد است٬ مگر اينکه اتفاق غير معمولی بيفتد که جا دارد دولت تمام توان خود را برای جلوگيری از چنين اتفاق غير معمول انجام دهد.

وی در پايان گفت: به نظر من پايان بحث مذاکرات هسته‌ای از جمله موضوعاتی است که می‌تواند فضای سياسی کشور را به سمت اعتدال و منزوی کردن تندرو‌ها تغيير دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016