چهارشنبه 19 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

وندی شرمن: ايران و آمريکا با اظهارات ضدونقيض پس از توافق، باعث ناراحتی يکديگر شده اند

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) - مذاکره کننده ی ارشد آمريکايی اختلافات منتشر شده در برگه ی نکات کليدی ايران و آمريکا(فکت شيت) را روايت های متفاوتی توصيف کرد که در درون يک چارچوب می گنجند.

به گزارش سرويس بين الملل انتخاب ؛ وندی شرمن در گفتگو با شبکه ی تلويزيونی ام اس ان بی سی آمريکا در پاسخ به اين پرسش که لحظات خطير مذاکرات چه لحظاتی بودند، گفت: در مذاکرات لحظات خطير بسياری وجود دارد، مثل ترن هوايی شهر بازی می ماند که زياد بالا و پائين می رود. در واقع پيش از شروع مذاکرات قبلی در سوئيس، جان کری وزير امور خارجه ی آمريکا تصميم گرفت در لندن بماند چون ما تلاش می کرديم عنصر خاصی را به پيش برويم، ايران رو به جلو حرکت نمی کرد. وزير امور خارجه ی آمريکا تصميم گرفت در لندن بماند تا اينکه ما به يک برآورد تقريبی مناسب دست يافتيم. وی سپس سوار هواپيما شد و به ژنو رفت. در آخرين دور از گفتگوها نيز که در لوزان برگزار شد، چندين بار بود که هر دو طرف گفتند شايد نتوانيم به توافق برسيم چون پازل بزرگی است و همه ی قطعات پازل بايد در کنار هم به درستی چيده شوند و اگر قطعه ی آخر پازل به درستی قرار نگيرد نمی توان به توافق رسيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مجری ام اس ان بی سی پرسيد: انتقادات بسياری وجود دارد. ما نمی دانيم که آيا بازرسی های سرزده وجود خواهد داشت که راهی برای شفافيت کامل ايجاد کند ؟ پرسش ديگر اين است که اگر ايران منصفانه بازی نکند چه اتفاقی خواهد افتاد و چگونه درباره ی آن قضاوت خواهد شد؟

وندی شرمن در پاسخ گفت: به نظر من دو نکته ی مهم در اينجا وجود دارد. رژيم شفافيت که درحال اعمال شدن است گسترده ترين رژيم شفافيت در اينگونه مذاکرات تا کنون بوده است. در واقع ما روی روندی توافق کرديم که براساس آن دسترسی زمانی فراهم خواهد شد که آژانس بين المللی انرژی اتمی بخواهد ، اين آژانس بين المللی انرژی اتمی است که همه ی عناصر هسته ای اين توافقنامه را راستی آزمايی خواهد کرد. نکته ی دوم اين است که شما درباره ی بازگشت سريع شنيده ايد. معنی اش اين است که اگر ما تحريم ها را تعليق کرديم و حتی اگر تحريم ها به سمت نقطه ی پايانی حرکت می کنند در صورت تخطی قابل توجه، نقطه ای برای بازگرداندن تحريم ها وجود خواهد داشت. ما روندی را داريم که درباره ی آنها کار می کنيم و محدوديت زمانی هم دارد تا اين تصميمات سخت گرفته شوند.

مجری گفت: چه فاصله ی زمانی برای ايران در مورد بازرسی وجود دارد آيا يک روز است يا يک هفته است يا يک ماه است تا بازرسان به داخل ايران بروند؟

وندی شرمن در پاسخ گفت: من وارد جزئيات تک تک عناصر اين مذاکرات نخواهم شد چون واقعيت اين است که ما همانگونه که حقوقدانان می گويند هنوز به يک توافقنامه و يا يک تفاهم نرسيده ايم. آنچه که ما اکنون داريم يک چارچوب است که درحال مذاکره در خصوص جزئيات آن هستيم. اين جزئيات کاملا مهم هستند علت مهم بودنشان هم تمام دلايلی است که شما درباره ی آن بحث می کنيد. ما تا سی ام ژوئن فرصت داريم تا به توافق برسيم. کاری که ما می خواهيم انجام دهيم و توصيه ای که از رئيس جمهور داريم اين است که به چارچوب دست يابيم تا رئوس کلی دست مان باشد تا بعدا بتوانيم به خطوط بعدی توافق و عناصر مهم آن دست يابيم تا من بتوانم به کنگره و مردم آمريکا بگويم که ما می توانيم رو به جلو حرکت کنيم.

مجری گفت:برداشت شما از چارچوب توافقنامه و ارتباط آن با بازرسی ها چيست؟

وندی شرمن گفت: به نظر من چارچوب توافقنامه معنی اش اين است که ما دسترسی هايی را در اختيار خواهيم داشت که به آنها نياز داريم تا از اين طريق اطمينان حاصل کنيم که برای تصميم های لازم ، وقت در اختيار داريم. به همين علت است که زمان گريز يکساله بسيار اهميت دارد چون در طی يکسال به اندازه ی کافی فرصت وجود دارد که تصميمات بيشتر درباره ی تحريم ها و ديگر اقدامات گرفته شود و اين اطمينان حاصل شود که امنيت ملی آمريکا و امنيت ملی دنيا تامين شده است.

در ادامه ی اين گفتگو يکی از شرکت کنندگان در ميز گرد ام اس ان بی سی از وندی شرمن پرسيد:

پاسخ شما به کسانی که اين (تفاهم) را توافق اوباما توصيف می کنند چيست؟ گويی که هيچ بازيگر بين المللی ديگری در اين روند حضور نداشت!

وندی شرمن در پاسخ گفت: به نکته ی بسيار خوبی اشاره کرديد.ما اين کار را به همراه تعدادی از ديگر کشورها مثل روسيه ، چين، انگليس ،آلمان و فرانسه انجام می دهيم و اتحاديه ی اروپا هم به تسهيل اين گفتگوها کمک می کند پس اين گفتگوها بحث بين آمريکا و ايران نيست بلکه بحث ها و گفتگوهای چند جانبه است که شورای امنيت سازمان ملل متحد مجوز آن را داده است. شما به درستی گفته ايد که همه در اين مذاکرات نقش دارند. به نظر من چيزی که دراينجا اهميت دارد اين است که ما همه ی مسيرهای دسترسی ايران به مواد شکاف پذير برای توليد سلاح هسته ای (!) را ببنديم که شامل اورانيوم،پلوتونيوم و مسير مخفی می شود. چارچوبی که ما ايجاد کرده ايم به همه ی اين ها دست می يابد و شفافيت مورد نظر را در اختيار ما قرار می دهد اما به طور اساسی اطمينان می دهد که ما توانايی آنها برای غنی سازی اورانيوم درصد بالا به اندازه ی کافی و توليد پلوتونيوم قابل بکارگيری در توليد بمب را ، به عقب رانده ايم. آنها نخواهند توانست اين کار را بکنند.


ايران و آمريکا با اظهارات ضد و نقيض باعث ناراحتی يکديگر شده اند

در ادامه ی اين گفتگو يکی ديگر از کارشناسان حاضر در ميز گرد خطاب به وندی شرمن گفت: بعد از توافق بر سر چارچوب توافقنامه ، دو طرف يا همه ی طرف ها به کشورهای خود بازگشتند و برای مخاطبان داخلی شان صحبت کردند. شيوه ای که آمريکا درباره ی اين چارچوب توافقنامه صحبت می کند اندکی با آنچه که ايرانی ها می گويند تفاوت دارد. آيا شما از ايرانی ها چيزی شنيده ايد که خطاب به مخاطبان داخلی شان چيزی گفته باشند که باعث آشفته شدن شما شده باشد؟

وندی شرمن در پاسخ به اين پرسش مهم گفت: فکر می کنم که هر يک از ما از طرف مقابل آزرده شده باشيم ، هرچند ما در اين باره و قبل از آنکه (سوئيس ) را ترک کنيم قبلا بحث کرده بوديم. ما می دانستيم که روايت ما به احتمال زياد با روايت آنها متفاوت خواهد بود اما وعده داديم يکديگر را نقض نکنيم . به نظر من به طور کلی همه چيز که گفته می شود در چارچوب توافقنامه است. به نظر من آنچه که ما اکنون بايد روی آن تمرکز کنيم اين نيست که چه روايتی از چارچوب توافقنامه می شود بلکه بايد بازگرديم و درباره ی جزئيات صحبت کنيم و اطمينان حاصل کنيم که به درکی رسيده ايم که به طور کامل جزئيات اين چارچوب توافقنامه را پر می کند.

وندی شرمن درباره ی همراه داشتن يک وايت برد در مذاکرات گفت: ما در چند جلسه ی پيش ، از اين وايت برد استفاده کرديم چون من می خواستم که وقتی با ايرانی ها درباره ی همه ی عناصر صحبت می کنم همه ی عناصر از جنبه ی بصری وجود داشته باشند و قابل رويت باشند و ببينند که قطعات پازل که بايد چيده شوند چيستند؟ ما روی وايت برد اينها را نوشتيم و آنها را روی يک تکه کاغذ هم نوشتيم.

جان کری وزير امور خارجه ی آمريکا اين کاغذ را در مذاکرات همراه خود داشت. من هم اين کاغذ را همراه خود داشتم چون می شد همه ی عناصر مورد بحث را روی آن ديد. کارشناسان ما نيز مرتبا از وايت برد ها استفاده کردند تا فرمول ها و محاسبات و اعداد و ارقام مختلف را روی آن بنويسند و ايرانی ها هم می توانستند محاسبات و فرمول ها و اعداد و ارقام خودشان را روی آن بنويسند.کارشناسان ديگر کشورها نيز می توانستند اعداد و ارقام خود را روی اين وايت بردها بنويسند. بحث های فنی که صورت می گرفت بحث های علمی بود که واقعا چشمگير بود و رياست آن برعهده ی ارنست مونيز وزير انرژی آمريکا بود که يک فيزيکدان هسته ای است و کمک زيادی به اين تلاش کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016