جمعه 21 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مطهری: مشخص است مهاجمان از کجا سازمان دهی میشوند

20141201160120_thumbnail.jpeg
خیلی مشخص و معلوم است که این افراد از کجا سازماندهی شده‌اند. بنابراین موضع برخی اعضای شورای تامین در این موارد یک مغالطه و یک دور منطقی است. آن‌ها می‌گویند امنیت برقرار نیست در حالی که افراد زیرمجموعه خودشان امنیت را مخدوش می‌کنند. خب بیایید و مدیریت کنید و جلوی آن را بگیرید و اساسا وظیفه شورای تامین برقراری امنیت است نه اینکه بگویند دانشگاه برنامه‌اش را لغو کند.

مشخص است مهاجمان از کجا سازمان دهی میشوند

گزارش حادثه شیراز در راه است؛ گزارشی که فعلا با امضای وزیر کشور به رییس‌جمهوری و روسای قوا ارسال شده است. این خبر را دیروز حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد. در همین حال علی مطهری نیز روز سه‌شنبه و پیش از ارسال این گزارش به روسای قوا در دیداری با وزیر کشور در جریان روند پیگیری موضوع قرار گرفته است. دیروز حسین ذوالفقاری با بیان اینکه در مجموع ١٠ نفر به دادگاه احضار و حکم جلب صادر شد، افزوده: «فردی هم که خود را روی کاپوت خودرو ماشین انداخته بود سه روز پیش دستگیر شد.» معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور همچنین گفته: «افراد دستگیر شده بر اساس برداشت شخصی این کار را انجام دادند و در این راستا اقدامات لازم توسط دستگاه قضا صورت خواهد گرفت.» همزمان استاندار فارس نیز ضمن تشکر از وزیر کشور به خاطر آنچه «اراده محکم و قاطعیت کم نظیر ایشان در برخورد با این حادثه» عنوان کرده است، از شناسایی و بازداشت عوامل حمله به علی مطهری خبر داده است. با این وجود خود علی مطهری در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد تاکید می‌کند که مقامات و مسوولان اجرایی استان هم هنوز در مقام متهم این حادثه قرار دارند. با تکمیل گزارش وزارت کشور از حادثه شیراز روند رسیدگی قضایی به این پرونده وارد مرحله جدیدی شده است. گرچه مقامات وزارت کشور و استاندار فارس از احضار، بازپرسی و آزادی به قید وثیقه یا کفالت برخی مته‌مان پرونده و عاملان حمله خبر داده‌اند اما در سوی دیگر سه روز پیش اعلام شد که رییس و قائم مقام دانشگاه شیراز و دبیر انجمن دعوت‌کننده از مطهری نیز به دادگاه احضار شده و آنان نیز همچون مته‌مان اصلی پرونده، با قید کفالت آزاد شدند. اتهام مسوولان دانشگاه شیراز، عمل نکردن به نامه شورای تامین استان مبنی بر لغو مراسم سخنرانی مطهری عنوان شده است. همچنین وکیل علی مطهری نیز خبر داده که راننده تاکسی حامل او که خودروی وی در جریان حمله آسیب‌های جدی دید، به مراجع قضایی احضار و از او بازجویی شده است. علی مطهری در مصاحبه با «اعتماد» احضار این افراد و قرار گرفتن آن‌ها در مقام متهم را بی‌دلیل می‌داند و ضمن آن تاکید می‌کند که با جدیت پیگیر این پرونده خواهد بود.

‌ شما روز سه‌شنبه بابت پیگیری حادثه شیراز و گزارشی که در همین زمینه تهیه شده است، با وزیر کشور دیدار داشتید. در این دیدار چه موضوعاتی مطرح شدند؟
من گزارش اولیه هیات بررسی‌کننده حادثه را که از طرف وزیر کشور تعیین شده بود، پیگیری کردم. ایشان در این دیدار گفتند که گزارش کامل شده و امروز (چهارشنبه) آن را به رییس‌جمهوری می‌دهند تا همان‌طور که ایشان دستور داده بودند این گزارش در هیات وزیران مطرح شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کیفیت گزارشی که تهیه شده و فرآیند تهیه آن از نظر خود جنابعالی چگونه بود؟

همه فیلم‌هایی که از حادثه وجود داشته بررسی شده‌اند. نهادهای مختلف افرادی را به عنوان متهم معرفی کرده‌اند و تعدادی از این‌ها بازجویی شده‌اند و اطلاعات دقیقی به دست آمده است. البته بررسی و بازجویی‌ها ادامه دارد.

این قضیه که گفته شده برخی مته‌مان آزاد شده‌اند چقدر صحت دارد و کم و کیف آن چگونه است؟

برخی از آن‌ها پس از بازجویی به قید وثیقه یا کفالت آزاد شده‌اند.

مساله اساسی اما انتشار این خبر بود که دعوت‌کنندگان از شما هم در مقام متهم قرار گرفته‌اند؟ چقدر از جزییات این موضوع اطلاع دارید و نظرتان درباره آن چیست؟

هیات بررسی‌کننده به‌طور طبیعی به همه طرف‌های این حادثه پرداخته‌ است. یکی از طرف‌ها هم دانشگاه شیراز بوده که طبعا از آن‌ها هم سوالاتی داشته‌اند.
‌ در مقام مطلع از آن‌ها سوال کرده‌اند یا متهم؟

ظاهرا در مقام متهم بوده است، از این باب که می‌گویند دانشگاه نظر شورای تامین استان را تمکین نکرده است. البته آن‌ها هم پاسخ داده‌اند که این نظر به عنوان مصوبه به آن‌ها اعلام نشده بلکه به عنوان توصیه اعلام شده و تصمیم به عهده دانشگاه گذاشته شده است و ضمنا در جواب استعلام دانشگاه شیراز پاسخی نیامده بود.

‌ از کجا استعلام کرده بودند و این استعلام مربوط به چه موضوعی بوده است؟
از شورای تامین استعلام کرده بودند که نظر این شورا یک مصوبه قطعی است یا صرفا توصیه است که پاسخی نیامده بوده است.

‌ نظر خود شما درباره موقعیتی که دانشگاه شیراز را در آن قرار داده‌اند، چیست؟
به نظر من دانشگاه قصور یا تقصیری نداشته است، خصوصا که یک نکته ظریف قابل توجه است و آن این است که اگر شورای تامین مخالف برنامه‌ای است، معنای آن چیست؟ یک وقت هست که کسی می‌خواهد برای برنامه‌ای به شیراز برود و ممکن است هواداران و مخالفان او از مردم با هم درگیری پیدا ‌کنند و شورای تامین به این نتیجه می‌رسد که برگزاری چنین برنامه‌ای صلاح نیست. این یک موضع درست و اصولی است. ولی قضیه شیراز این‌گونه نبوده است بلکه برخی از اعضای شورای تامین که خودشان و افراد زیرمجموعه‌شان ایجاد‌کننده این‌گونه مانع‌ها و ناامنی‌ها هستند و خودشان در چنین حوادثی نقش دارند، می‌گویند اگر فلانی – که با او مخالف هستند - بیاید در اینجا ناامنی ایجاد می‌شود و در واقع می‌گویند اگر فلان کس بیاید آدم‌های ما برخورد می‌کنند و بنابراین امنیت برقرار نیست و این برنامه نباید برگزار شود!

این حرف را شما مستند می‌گویید و آیا قابل دفاع است؟

بله. خیلی مشخص و معلوم است که این افراد از کجا سازماندهی شده‌اند. بنابراین موضع برخی اعضای شورای تامین در این موارد یک مغالطه و یک دور منطقی است. آن‌ها می‌گویند امنیت برقرار نیست در حالی که افراد زیرمجموعه خودشان امنیت را مخدوش می‌کنند. خب بیایید و مدیریت کنید و جلوی آن را بگیرید و اساسا وظیفه شورای تامین برقراری امنیت است نه اینکه بگویند دانشگاه برنامه‌اش را لغو کند. با وضع فعلی فقط افرادی که مورد قبول فلان نهاد هستند، می‌توانند برای سخنرانی به دانشگاه شیراز بروند در حالی که اصلا انتخاب سخنران یک دانشگاه ربطی به این نهاد ندارد.

آیا در گزارشی که تهیه شده به قصور دستگاه‌های اجرایی هم اشاره‌ای شده است یا نه؟

طبعا این گزارش جوانب مختلفی دارد. دستگاه اجرایی استان هم قصور و تقصیر داشته است. نیروی انتظامی هم تقصیر قطعی داشته است و کسانی که مباشر بوده‌اند نیز مشخص است که مجرم هستند. البته من هنوز گزارش را ندیده‌ام و فعلا این گزارش برای رییس‌جمهوری ارسال شده است.

فکر می‌کنید که نتیجه گزارش کی مشخص و چه وقت تعیین تکلیف شود؟

از این به بعد موضوع به قوه قضاییه مربوط می‌شود که تاکنون خوب عمل کرده است و امیدوارم به صورت قاطع و بدون ملاحظه برخورد کنند. من به آقای رحمانی فضلی هم گفتم مهم این است که وقتی مقصران و مجرمان مشخص شدند، ملاحظه کاری صورت نگیرد. یعنی به خاطر مصلحت‌سنجی‌های غیرواقعی این موضوع سرنوشت مبهمی پیدا نکند و پیگیری‌ها اب‌تر نماند. باید به نتیجه روشنی برسیم و طراحان و مباشران و مقصران در برخورد با آن‌ها در هر مقام و با هر عنوانی باشند به مردم معرفی و مجازات شوند تا در آینده دیگر چنین اتفاقاتی رخ ندهد.

گفته شده که قبل از برنامه به شما اعلام شده که این سفر خود را به شیراز لغو کنید. این درست است؟

نه. این مطلب کذب محض است. نه از طرف استاندار و نه از طرف شورای تامین چنین چیزی به من اعلام نشده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016