یکشنبه 23 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

ابراز امیدواری اوباما به توافق اتمی در پی صحبت‌های رهبر ایران

در پی تازه‌ترین سخنان رهبر جمهوری اسلامی در مورد تفاهم و مذاکرات اتمی میان تهران و قدرت‌های جهانی، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، ابراز امیدواری کرده است که کشورهای طرف گفت‌وگو می‌توانند به نتیجه برسند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رادیو فردا ـ به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در سخنانی در حاشیه نشست سران کشورهای قاره آمریکا در پاناما، ۲۲ فروردین ماه، سخنان رهبر جمهوری اسلامی و مقام‌های ایرانی را در پی تفاهم لوزان، و خواست آنها را در مورد رفع یک‌باره تحریم‌ها، مرتبط با سیاست داخلی این کشور توصیف کرده است.

اوباما گفته است «حتی انسانی که عنوان «رهبری ارشد» را همراه دارد، باید به خواسته‌های هواداران خود توجه کند».

پیشتر رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی که در واکنش به تفاهم لوزان صورت گرفته، اعلام کرده بود «جایی برای موضع‌گیری نیست» و او در حال حاضر نه موافق است و نه مخالف.

او در عین حال بار دیگر طرف مذاکره با ایران را «بدعهد» توصیف کرده و هشدار داده بود «ممکن است طرف بدعهد مقابل بخواهد در جزئیات، کشور ما را محصور کند».

باراک اوباما اما می‌گوید ممکن است راه‌هایی برای رسیدن به توافق هسته‌ای وجود داشته باشد که هم «رضایت، غرور، نظر و سیاست» طرف‌های ایرانی را در بر بگیرد و هم اهداف عملی توافق را تامین کند.

طرف‌های مذاکره اتمی که در لوزان به چهارچوبی برای نهایی کردن توافق دست یافتند، تا پایان ماه میلادی ژوئن فرصت دارند تا این چهارچوب را به شکلی جامع به فرجام برسانند.

با این همه در پی سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، مقام‌های ایرانی از احتمال «تمدید» مذاکرات برای رسیدن به «توافق مطلوب» رهبر جمهوری اسلامی سخن گفته‌اند. احتمالی که مشخص نیست با چه واکنشی از سوی طرف‌ دیگر روبه‌رو شود.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید همواره احتمال پس‌رفت وجود دارد.

او در عین حال از موضع تند برخی قانونگذاران جمهوری‌خواه آمریکا انتقاد کرده است؛ از جمله این افراد سناتور جان مک‌کین است، که در گفت‌وگویی رادیویی، تلقی رهبر ایران در مورد رفع یک‌باره تحریم‌ها را قابل اعتمادتر از گفته‌های جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، در مورد رفع گام‌به‌گام آنها توصیف کرده است.

باراک اوباما گفته است، مهم نیست چه کسی رئیس‌جمهوری یا وزیر خارجه آمریکا است، اما این راه هدایت سیاست خارجی کشور نیست.

او از گفت‌وگوهای خود با سناتورهای دمکرات و جمهوری‌خواه نیز سخن گفته است.

رئیس‌جمهوری آمریکا، باراک اوباما، ۱۹ فروردین با سناتور باب کورکر، از تدوین‌کنندگان طرحی که بنا بر آن توافق نهایی با ایران باید به تصویب کنگره برسد، تلفنی گفت‌وگو کرد. او با سناتور دمکرات بن کاردین، که عضو ارشد دمکرات در کمیته روابط خارجی‌ست نیز صحبت کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016