یکشنبه 23 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

حسن روحانی: دولت موظف است نسبت به استفاده برابر زنان از امکانات اقدام کند

رئيس جمهور با بيان اين‌که دولت وظيفه خود می‌داند اقداماتی انجام دهد تا زنان جامعه راحت‌تر بتوانند مسير پيشرفت را طی کنند، گفت: اين رسالت بر دوش دولت است که نسبت به حضور زنان در اجتماع و استفاده برابر آنها از امکانات اجتماعی اقدامات لازم را انجام دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام‌ والمسلمين روحانی طی سخنانی در همايش بزرگداشت بانوی انقلاب ضمن قرائت آيه "والمومنون والمومنات بعضم اولياء بعض یأمرون بالمعروف و ينهون عن‌المنکر..."، گفت: ما در اسلام مردسالاری و زن سالاری نداريم، بلکه آنچه داريم شايسته سالاری است. مرد و زن در کنار هم در مسائل اجتماعی، امر به معروف و نهی از منکر هستند. هرچند متأسفانه در جامعه امروز نهی از منکر را فقط و فقط در بعضی از خيابان‌ها آورده‌اند آن هم عليه زنان و بس.

روحانی گفت: امروز بزرگترين منکر ما بيکاری در جامعه است. امروز بزرگترين معروف توسعه کشور است. امروز بزرگترين منکر کم آبی و بی‌آبی است. چطور شد مقام اين منکر و معروف اين‌قدر پايين آمد؟ چه کسی منکر و معروف را به چند فرع اسلامی تنزل داد؟

وی افزود: البته فروع اسلام هم مورد احترام است، اما اهم و مهم کجا رفت؟ نيازمندی‌های جامعه ما چه چيزهايی هستند؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس جمهور در ابتدای اين همايش گفت: مجلس در ايام ولادت باسعادت دخت نبی مکرم اسلام و همزمان با سالروز ولادت امام راحل رضوان الله برای بزرگداشت بانويی است که بر گردن همه ما و ملت ايران حق زيادی دارد.

روحانی گفت: ما در زمينه حرکت‌های مهم تاريخی و اقدامات مصلحان بزرگ، نقش خانواده و به ويژه نقش همسران را کمتر مدنظر قرار می‌دهيم. مگر امکان پذير است که انسان نيز در جمعی زندگی کند – هرچقدر مقامش عالی باشد- اما در محيط خانواده تأثير نگذارد و از محيط خانواده تأثير نگيرد.

وی ادامه داد: حتی پيامبر عظيم الشأن اسلام (ص) تا پايان عمر تحت تأثير همسر باوفايش خديجه کبری (س) بود و هر وقت نام او برده می‌شد، پيامبر (ص) از ايثار، اخلاق و فضائل او به نيکی ياد می‌کرد.

رئيس جمهور با طرح اين سوال که مگر حضرت علی (ع) در طول زندگی با حضرت زهرا (س) اززندگی با ايشان تأثير نپذيرفت؟ گفت: همسران بر زندگی همه و از جمله بزرگان، مصلحان و رهبران تأثير گذارند. منتها در آفتاب وجود رهبران کمتر تاثيرمی‌گذارد تا اين چراغ پرفروز منزل، تابش خود را به نمايش بگذارد.

وی افزود: از طرف ديگر در خانه مصلح و رهبر، بار فراز و نشيب‌هايی که به وجود می‌آيد را همسر به ناچار به عهده می‌گيرد. شما به قم سال ۴۲ و ۴۳ برگرديد و ببينيد امام (ره) در آن شرايط خاص چه روحيه‌ای داشته است. در ماجرای فيضيه درب خانه مراجع بسته بود زيرا اوباش به خانه مراجع می‌ريختند و احترامی نمی‌گذاشتند اما تنها خانه‌ای که در اين روزها باز ماند خانه امام (ره) بود و خود من در آن روزها برای نماز مغرب و عشاء به منزل امام (ره) رفتم.

رئيس جمهور گفت: امام (ره) دنيايی از شجاعت و شهامت و يک شخصيت استثنايی در تاريخ ما بود. امام (ره) اين مسائل را تحمل می‌کرد اما همسر و فرزندان امام چگونه بوده‌اند؟ ما آنها را از خاطر دور ميداريم. همسر امام (ره) يعنی بانو ثقفی با همه شجاعت، ايستادگی و شهامت، هيچ‌گاه کلامی از ايشان نشنيديم که اين بانو ترسيده يا گله کرده باشد. در ايام محرم ۴۲ و شب ۱۵ خرداد که در نيمه شب به منزل امام ريختند هيچ جا نداريم که همسر امام (ره) التماسی کرده يا ترس و لرزی نشان داده باشد. اين شهامت، ايستادگی و متانت بعد از حوادث ۱۵ خرداد و دستگيری حاج آقا مصطفی و تا دوران تبعيد امام (ره)‌وجود داشت و در تمام اين فراز و نشيب‌ها بايد نقش همسر امام (ره) را هم مدنظر قرار داد.

رئيس جمهور تصريح کرد: در داستان انقلاب آن‌قدر بعد سياسی انقلاب قوی است که بعد ديگر کمتر مدنظر قرار می‌گيرد. اولاً انقلابی که امام رهبری کرد از انقلاب سياسی شروع نشد بلکه از انقلاب معرفتی آغاز شد. امام (ره)‌بابی را به روی مردم باز کرد که از آن صدها و هزاران باب گشوده شد.

وی با بيان اين‌که امام (که) تفسير و تبيين ديگری از اسلام ارائه کرد،‌ گفت: امروز اسلام و ايرانی که ما به آن افتخار می‌کنيم بی ياد و نام امام (ره)‌ معنايی نخواهد داشت. او ايران توأم با عزت و عظمت را آفريد. البته تاريخ ايران با عظمت بوده است اما در دهه‌های قبل از انقلاب عده‌ای ملت را تحقير کردند.

روحانی گفت: امام (ره) اسلام واقعی، اسلام سياسی و اسلامی که می‌تواند جامعه را مديريت کند را معرفی کرد و بسيار بر آن تأکيد داشت. در آن روزگار زنان محور خانه بودند اما متأسفانه محبوس بودند. امام آزادی زنان را به ارمغان آورد. برداشت شخصی من اين است که ديدی که امام (ره) نسبت به زنان جامعه داشت نمی‌تواند بی‌تأثير از همسر ايشان باشد. امام (ره) زن‌ها را به صحنه نهضت و جامعه آورد. من در سخنرانی قم نيز تأکيد کردم که نهضت ۱۵ خرداد مرهون شجاعت زنان قم است.

وی ادامه داد: چطور می‌توان در عرض دو سه ماه چنين تحولی ايجاد کرد تا زنان با شهامت با چادر و شمشير به صحن حضرت معصومه (س) بيايند؟ در آنجا چند زن مجروح و شهيد شدند. چه کسی اين زنان را به ميدان آورد؟

وی ادامه داد: امروز شما می‌بينيد اگر ۲۲ بهمن،‌۲۲ بهمن است زنان دوشادوش مردان در آن شرکت می‌کنند. اگر انتخاباتی برگزار می‌شود نيمی از صف رأی دهندگان زنان هستند. کلاس‌های دانشگاه‌ها و دبيرستان‌ها، بيمارستان‌ها و حتی صف کانديداهای مجلس و شوراهای شهر را نگاه کنيد تا حضور زنان را در آنجا ببينيد.

وی گفت: اگر ما امروز ايستادگی می‌خواهيم و از ملت ايران نام می‌بريم، نيمی از ملت ايران زن هستند. برخی فکر می‌کنند ايمان زنان با حضورشان در جامعه منافات دارد. امام (ره) روشن کرد که زن در تمام مسائل اجتماعی حضور دارد و ايمانش را هم با کمال قدرت نگه می‌دارد.

روحانی با بيان خاطره‌ای از دوران تبعيد امام به پاريس، گفت: در محوطه محل اقامت امام (ره) نماز جماعت برگزار می‌شد و در آنجا برخی از حضور زن‌ها در صفوف نماز تعجب می‌کردند. يکی از علمای تهران در آن زمان خواست تا در پاريس از امام بپرسند آيا جايز است زنان در تظاهرات شرکت کنند و با صدای بلند شعار بدهند؟ تفکر اينچنينی بر جامعه ما حاکم بود و کسی که اسلام را به اسلام راستين برگرداند، امام (ره) بود.

رئيس جمهور با بيان اين‌که از ديد اسلام جنس اول و دوم نداريم، گفت: زن با مرد از لحاظ فضائل و رشد تفاوتی ندارند. گاه زن دارای ويژگی و مقامی است که دست مرد از آن به دور است. شما ببينيد از لحاظ عاطفی و زيبايی‌ شناسی، واژه‌ای هم‌سنگ مادر پيدا می‌کنيد؟ اين مقام ويژه زنان است و بهشت زير پای مادران است. امام راه را برای پيشرفت ما باز کرد و به جامعه ما گفت زنان می‌توانند از عفت خود حراست کنند و در عين حال در تمام مسائل مهم سياسی و اجتماعی حضور داشته باشند و امروز افتخار ماست که بيش از نيمی از دانشجويان ما دختران هستند.

رئيس جمهور با بيان اين‌که خانه امام (ره) خانه ايمان و خانه آزادی بود، گفت‌: در خانه امام (ره) علی‌رغم وجود شخصيتی همچون امام، هم دختران و هم پسران امام (ره)‌ آزادانه حرف می‌زدند و سوال می‌پرسيدند. در آن سال‌ها ما در سفر حج با خانم زهرا مصطفوی همسفر بوديم و فرصت شد ايشان از ويژگی‌های امام (ره) و خانواده ايشان گفت.

روحانی با تأکيد بر اين‌که ما بايد انقلاب اجتماعی امام را مدنظر قرار دهيم، تصريح کرد: ما الگوی سياسی را مدنظر قرار داده‌ايم. اما الگوی رفتار امام (ره) در منزل را هم مدنظر قرار دهيم. ياد و نکوداشت بانوی انقلاب کار بسيار بزرگی است که امروز شاهد آن هستيم؛ همه سختی‌ها را با روح بلندش تحمل کرد. زندان، تبعيد،‌ شهادت حاج آقا مصطفی، فوت حاج احمد آقا و رحلت امام (ره)‌را تحمل کرد و خم به ابرو نياورد. او ايمانش را حفظ کرد و در عين حال زنی آزاده بود و در مقابل امام (ره)‌ هم اگر نظری داشت نظرش را حتی در مسائل سياسی می‌گفت.

رئيس جمهور افزود: حاج احمد آقا در برخی جلسات از نظرات بانوی انقلاب ياد می‌کرد و اين نشان می‌داد که محيط خانه امام (ره) محيط بازی بود و اين درسی برای ماست. نامه‌های امام (ره) خطاب به همسرشان نيز نشان می‌دهد چگونه محبت و مودت در بين اين خانواده حکمفرما بوده است.

روحانی در بخش ديگری از سخنان خود تصريح کرد: امروز دولت برای اين‌که زنان جامعه ما راحت‌تر بتوانند مسير پيشرفت را طی کنند، رسالتی بر دوش دارد. دولت وظيفه خود می‌داند که نسبت به حضور و استفاده برابر خانم‌ها از امکانات اجتماعی اقدامات لازم را انجام دهد. دولت تلاش خواهد کرد تا ۵۰ درصد جامعه بيکار، منزوی و جنس دوم باقی نمانند.

وی با اشاره به نام گذاری امسال به نام همدلی و همزبانی گفت: همدلی تنها در ۵۰ درصد جامعه نيست، بلکه بايد در ۱۰۰ درصد جامعه محقق شود. بايد احترام به زنان در تمام سطوح حفظ شود. در داخل خانه‌ها زن‌ها بايد مدار و محور خانه باشند و همچنين اجازه داشته باشند در چارچوب اسلام در همه مسائل اجتماعی حضور داشته باشند.

رئيس جمهور در پايان با بيان اين‌که اقتصاد مقاومتی زمانی امکان پذير است که از تمام نيروهای انسانی استفاده کنيم، گفت: نيمی از تحصيل‌کرده‌های جامعه ما زنان هستند و اگر از ظرفيت آنها استفاده نکنيم چگونه اقتصاد مقاومتی محقق خواهد شد؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016