سه شنبه 25 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

کری از کنگره می‌خواهد به توافق نهايی با ايران فرصت و فضا بدهد

راديو فردا ـ جان کری، وزير خارجه آمريکا، دوشنبه ۲۴ فروردين، از نمايندگان جمهوری‌خواه و دمکرات در کنگره آن کشور خواست تا دو ماه نيم ديگر برای رسيدن به توافق نهايی هسته‌ای با ايران به دولت فرصت و فضا بدهند.

آقای کری برای ارائه توضيحات در مورد مذاکرات اتمی با ايران به ديداری پشت درهای بسته با نمايندگان آمريکا، در مجلس نمايندگان آن کشور رفته بود. او قرار است روز سه‌شنبه برای ارائه توضيحات به مجلس سنا برود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرگزاری رويترز می‌گويد او پيش از ديدار با قانونگذاران در مجلس نمايندگان، در جمع خبرنگاران گفته است «اميدواريم کنگره با دقت گوش کند… ولی در عين حال به ما فضايی دهد که بتوانيم يک وظيفه بسيار سنگين را به انجام برسانيم».

وزيران انرژی و خزانه‌داری نيز جان کری را در اين ديدار همراهی کرده‌اند.

ايران و کشورهای طرف مذاکره در گروه ۵+۱ در ۱۳ فروردين به تفاهمی دست يافتند که چهارچوب توافق نهايی را مشخص می‌کند.

قرار است طرف‌ها تا پايان ماه ژوئن (دو ماه و نيم ديگر) به توافق جامع و نهايی دست پيدا کنند که از يک سو تضمين‌کننده صلح‌آميز بودن برنامه اتمی ايران و راستی‌آزمايی اين موضوع باشد و از سوی ديگر راهی برای خاتمه دادن به تحريم‌ها بگشايد.

اما موضوع تحريم‌ها و نحوه رفع يک‌باره يا گام‌به‌گام آن از مهم‌ترين موارد اختلافی ميان طرف‌ها به شمار می‌رود.

برخی اعضای ارشد کنگره ايالات متحده که اکثريت در هر دو مجلس نمايندگان و سنای آن با جمهوری‌خواهان مخالف باراک اوباما است، از منتقدان مذاکرات اتمی با ايران هستند.

در عين حال سنای آمريکا قرار است در روز ۱۴ آوريل (۲۵ فروردين به وقت محلی) در مورد طرح مجوز نهايی به توافق جامع با ايران توسط کنگره، رای‌گيری کند.

باراک اوباما پيشتر گفته بود چنين طرحی را وتو خواهد کرد؛ يک روز پيش از به رای گذاشته شدن آن نيز، کاخ سفيد بار ديگر تاکيد کرد با مداخله کنگره در اين باره مخالف است و هر مصوبه کنگره در اين زمينه را وتو خواهد کرد.

وزير خارجه آمريکا نيز خود در روز يکشنبه، ۲۳ فروردين ماه، از نمايندگان کنگره خواسته بود تا نهايی شدن مذاکرات هسته‌ای ايران، در آن مداخله نکنند.

با اين همه اين احتمال مطرح شده است که همراهی گروهی از نمايندگان دمکرات با جمهوری‌خواهان، مقدار رای‌ها را از دو سوم نمايندگان، که امکان وتو را از رئيس‌جمهوری می‌گيرد، بالاتر ببرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016