چهارشنبه 26 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

روحانی: بايد پايان مذاکرات، اعلام پايان تحريم‌های ظالمانه باشد

حسن روحانی در گیلان گفت: "به شما اعلام می‌کنيم طرف ما سنای آمريکا و مجلس نمايندگان آمريکا نيست. بلکه طرف ما يک مجموعه به نام گروه ۱+۵ است."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس‌جمهور گفت: در مذاکرات حدود شانزده ماهه دنيا به اين واقعيت اعتراف کرد که توسعه ايران و مسير حرکت اين ملت به سمت قله‌های توسعه، علم، دانش و صنعت دائمی و هميشگی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين روحانی در جمع مردم گيلان ضمن اينکه اين استان را بزرگ و سرسبز و قهرمان و مردم آن را مهمان‌نواز و بنده‌پرور خواند، از ابراز احساسات مردم اين استان در استقبال از رييس‌جمهور و همراهان او تقدير کرد و تصريح کرد: چه کسی قادر است از اين همه احساسات و لطف و محبت مردم در سراسر خيابان‌ها از فرودگاه تا استاديوم همچنين اجتماع عظيم شما در اين مکان (ورزشگاه شهيد عضدی گيلان) تشکر و قدردانی کند، جز آنکه من بگويم خادمان شما کوچک و شما مردمی بس بزرگ هستيد.

وی در ادامه با مورد توجه قرار دادن شعارهای مردم گيلان در مراسم استقبال از رييس‌جمهور، ضمن اينکه اين شعارها را محبت‌آميز دانست، در ادامه گفت: امسال سال فاطمی و سال رحمت است. از بارانش گرفته تا نام فاطمه زهرايش (س) و از اولين قدم بزرگ ملت ايران در برابر جهان اين موضوع مشخص است.

رييس‌جمهور با بيان اينکه امسال سال همدلی و وحدت، اتحاد و اعتماد بين دولت و ملت است، گفت: امسال سالی است که دولت با همه توان برای اين ملت بزرگ تلاش و کوشش خواهد کرد تا خداوند و دل مردم از اين نظام و دولت راضی باشد.

روحانی اضافه کرد: امسال بايد از منافع فردی بگذريم چون امسال سال همدلی است. همچنين بايد از منافع حزبی و جناحی بگذريم و همه و همه به منافع ملی و عزت ملی بينديشيم.

وی بار ديگر گيلان را سرزمين قهرمانان، سردار جنگل، علما و مراجع، بزرگان، سرداران، فداکاران و رياضی‌دانان دانست و گفت: مردم عزيز گيلان و همه ملت ايران امروز همه دنيا، قدرت‌های بزرگ حتی آمريکا به اين نتيجه رسيده‌اند که نظام مستحکم ايران قابل سرنگونی نيست.

وی تاکيد کرد: امروز همه قدرت‌های دنيا و حتی بر اساس اعتراف رييس‌جمهور آمريکا در همين روزهای اخير اين نکته را مورد توجه قرار داده‌اند که ماهيت نظام مردم‌سالار دينی ايران قابل تغيير نمی‌باشد و در اين مذاکرات حدود شانزده ماهه دنيا به اين واقعيت اعتراف کرد که توسعه ايران و مسير حرکت اين ملت به سمت قله‌های توسعه، علم، دانش و صنعت دائمی و هميشگی خواهد بود.

روحانی گفت: ما در مذاکراتمان با قدرت‌های بزرگ جهان ان‌شاءالله با حمايت مردم قدم به قدم تا نقطه توافق عزتمندانه برای ملت ايران جلو خواهيم رفت.

رئيس جمهور در جمع مردم گيلان در ورزشگاه شهيد عضدی با بيان اين‌که به مردم قهرمان ايران که ساليان دراز مقاومت کرده‌اند افتخار می‌کنيم، تصريح کرد: به مقام معظم رهبری که همه جا و در همه مسير يار ملت، نظام و دولت خدمتگزار بوده‌اند افتخار می‌کنيم و به اعتماد مردم به نظام و مسئولين و به نوکری شما ملت بزرگ نيز افتخار می‌کنيم.

رئيس دولت يازدهم با بيان اين‌که مذاکرات ما با قدرت‌های جهانی يکی از دستاوردهايش برای همه جهان اين بود که بدانند در ايران تنوع فکر و سليقه داريم و ممکن است افکارمان متفاوت باشد،‌ گفت: اما آنجا که مسأله منافع ملی و توافق سرنوشت‌ساز برای ملت باشد همه ما متحد و منسجم خواهيم بود.

روحانی با بيان اين‌که از ثمره‌های اوليه سال ۹۴ همدلی و همزبانی است، خاطرنشان کرد: از رهبر تا همه مردم می‌گويند توافق عزتمندانه،‌ آری و همه ملت ايران می‌گويند تعامل سازنده با جهان، اعتدال و ميانه‌روی، آری و همه می‌گويند دوران افراطی‌گری به سر آمده است.

وی با اشاره به اين‌که همه ما متحد و يکپارچه به جای تقابل راه تعامل سازنده را با دنيا برگزيده‌ايم و انتخاب کرديم، افزود: ترديد نکنيد در اين مسير ملت ايران موفق و پيروز خواهد بود و دولت و ملت به اصول خود پايدار و وفادارند، اما اين دولت و ملت انعطاف‌پذير است يعنی همانی که رهبر انقلاب از آن به عنوان نرمش قهرمانانه ياد کردند.

رئيس جمهور با بيان اين‌که مسير ما اعتدال و تعامل، گفت‌وگو و منطق و به کرسی نشاندن حق مسلم ملت بزرگ ايران خواهد بود، گفت: ما امروز انسجام‌مان را در اين کشور به نمايش گذاشته‌ايم و به طرف مقابل و قدرت‌های گروه ۱+۵ اعلام می‌کنيم که خواهان توافق عزتمندانه هستيم و قدم‌های لازم را پيش گذاشته‌ايم و خواهيم گذاشت پس شما هم بايد راه احترام به حقوق ملت ايران و تکريم اين ملت را انتخاب کنيد.

رئيس دولت تدبير و اميد، خاطرنشان کرد: اين‌که سنای آمريکا چه می‌گويد، مجلس نمايندگان آمريکا چه می‌خواهد و تندروهای آمريکا و مزدوران آنها دنبال چه هستند، به ملت و دولت ما ارتباطی ندارد و ما در برابر تعامل، تعامل می‌خواهيم و برابر حسن نيت، حسن نيت می‌خواهيم و برابر احترام، احترام می‌خواهيم.

روحانی تأکيد کرد: به شما اعلام می‌کنيم طرف ما سنای آمريکا و مجلس نمايندگان آمريکا نيست. بلکه طرف ما يک مجموعه به نام گروه ۱+۵ است.

رئيس جمهور گفت: امروز روزی است که مذاکره کنندگان ما از هفته آينده مذاکرات خود را آغاز می‌کنند و بحث اصلی ما با طرف مقابل مسأله تحريم خواهد بود. يعنی همان ظلم غيرانسانی که نسبت به ملت ايران روا داشته‌اند.

روحانی اظهار کرد: دنيا و گروه ۱+۵ ، مجلس نمايندگان آمريکا، سنا، رئيس جمهور و دولت آمريکا و همه بدانند در اين توافق اگر پايان تحريم نباشد، توافقی نخواهد بود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمين روحانی در ادامه، اظهار کرد: بايد پايان اين مذاکرات و زمان امضای توافق، اعلام پايان و لغو تحريم‌های ظالمانه نسبت به ملت بزرگ ايران باشد.

وی افزود: ما اين راه ر ا ادامه خواهيم داد و با حول و قوه الهی و با کمک شما مردم پيروز خواهيم شد. ملت ما در انقلاب و دفاع مقدس پيروز شد و در اين مذاکرات نيز پيروز صحنه خواهد بود.

رئيس جمهور با تأکيد بر اين‌که ما برای کسی ذلت و شکست نمی‌خواهيم، گفت: توافق پيش رو به نفع همه جهان از جمله شرق و غرب و منطقه به نفع ملت ايران و همه خواهد بود.

وی خطاب به قدرت‌های دنيا، تصريح کرد: فکر می‌کنيد که فقط ملت ايران مشتاق پايان تحريم‌ها هستند؟ شرکت‌های شما که بيشتر مشتاق‌اند. شما خودتان می‌دانيد تمام شرکت‌های اروپايی و حتی آمريکايی و دولت‌های شرق و غرب در انتظار توافق نهايی هستند؛ چرا که اين توافق به نفع جهان و همه ملت‌های خواهد بود و ما به حول و قوه الهی اين راه را با هدايت مقام معظم رهبری و شما مردم تا پايان با وقار و اطمينان، عزت و با توجه به حقوق ملت بزرگ ايران به مقصد نهايی خواهيم رساند.

وی در بخش ديگری از سخنان خود، اظهار کرد: مردم بزرگ گيلان و ملت ايران امسال در سايه همدلی و همزبانی بايد به رونق اقتصادی برسيم. اين دولت در طول ماه‌های گذشته الحمدلله با لطف خداوند و هدايت ائمه اطهار (ع) و پيامبر عظيم‌الشأن (ص) و با توجهات حضرت ولی عصر (عج) توفيق داشته هرچه را که به مردم قول داده تاکنون اجرا کند و شما مردم هميشه يار و حامی دولت بوده‌ايد.

روحانی اضافه کرد: ما به شما قول داديم نرخ تورم را کاهش دهيم و به آن عمل کرديم. همچنين ما به شما قول داديم کشور را از رکود خارج کنيم و ديديم که کشور در سال ۹۳ از رکود خارج شد. امسال هم به شما وعده می‌دهيم که سال رونق اقتصادی را پيش رو خواهيم داشت. اگر اشتغال و رفاه و توسعه و پيشرفت می‌خواهيد در سايه رونق اقتصادی خواهد بود و دولت به سهم خودش قدم‌های لازم را برمی‌دارد.

وی سپس به بيان آماری در همين راستا پرداخت و گفت: رقم بودجه عمرانی در سال ۹۱، ۱۱ هزار ميليارد تومان بود. در سال ۹۲،‌ ۲۲ هزار ميليارد تومان و در سال ۹۳، ۳۲ هزار ميليارد تومان بوده است و اين رقم نشان می‌دهد که دولت علی‌رغم وجود فشارها، تحريم و کاهش قيمت نفت مسير خود را توأم با اميد و اعتماد و هدايت مردم ادامه داده و می‌دهد.

رئيس جمهور در ادامه با بيان اينکه ما در عرصه اقتصادی به دنبال ثبات اقتصاد در کشور،‌ رفع موانع سرمايه‌گذاری، رونق توليد، جذب سرمايه داخلی و خارجی، ‌افزايش صادرات غيرنفتی و تعامل بهتر در زمينه اقتصاد با دنيا هستيم، تاکيد کرد: ما به دنبال ايجاد ثبات و امنيت در کل منطقه هستيم.

وی افزود: در سال ۹۳ از هر کشور منطقه که گرفتار تروريست و ناامنی شد، حمايت و به آن کمک کرديم و نگذاشتيم تروريسم در اين منطقه موفق شود. ضمن اينکه به کشورهای منطقه نيز اعلام می‌کنيم راه ثبات و امنيت تعامل با کشورها و احترام به آراء مردم در منطقه است و با هواپيما بمب بر سر مظلومان منطقه ريختن به جايی نمی‌رسيد. چرا با هواپيماهای اهدايی آمريکا بر سر مردم مظلوم يمن بمب می‌ريزيد و زيربنای يک مملکت ضعيف را تخريب می‌کنيد. کارخانه‌هايش را از بين می بريد و بچه‌ها و زنان را از ميان برمی‌داريد؟

روحانی گفت: شما به دنبال سلطه در منطقه هستيد و ديروز با دلار و امروز با بمب اين کار را انجام می‌دهيد و هم ديروز اشتباه می‌کرديد و هم امروز دچار مشکل هستيد. چرا که راه منطقه راه احترام به مردم و حفظ حقوق مردم است و اگر می‌خواهيد ثبات وجود داشته باشد ندای ملت ايران را به خوبی بشنويد؛ چرا که اين به نفع شماست.

رئيس جمهور ادامه داد: ان شاءالله ما به حول و قوه الهی از مظلومين عالم دفاع می‌کنيم ضمن اين‌که اين ‌ملت ما نيز در برابر ظلم و خشونت و تروريسم ايستادگی کرده و خواهند کرد.

روحانی با تأکيد بر اين‌که هدف نهايی ما سلطه ايران بر منطقه و سلطه تشيع بر تسنن نيست، گفت: هدف ما ‌آن است که ملت‌های منطقه سربلند باشند و برای ما بين شيعه و سنی، ترک و عرب و فارس و بلوچ هيچ تفاوتی وجود ندارد.

رئيس جمهور با بيان اين که گيلان عزيز سرزمين سرسبز شمالی کشور ما است و در اين سفر دولت قول ۱۸ طرح و پروژه مهم در استان گيلان ظرف سال ۹۴ و ۹۵ را می‌دهد،گفت: اعتباراتی که برای ۱۸ طرح مدنظر داريم بالغ بر ۷۹۵ ميليارد تومان است که همه آن در سال ۹۴و ۹۵ تخصيص داده خواهد شد.

به گزارش ايسنا،رئيس جمهور با اشاره به اينکه اولين طرحی که دولت در استان گيلان دنبال می‌کند راه آهن قزوين به رشت خواهد بود، توضيح داد: همه اعتباراتی که امسال و سال آينده برای تکميل اين طرح لازم است اختصاص خواهيم داد. تا کنون دولت در اجرای قول‌های خود به استان‌ها شرمنده نبوده است و ان‌شاء‌الله اين قول را هم عملی خواهيم کرد و سال ۹۵ قطار از تهران به رشت می‌رسد.

رئيس دولت يازدهم با بيان اين که پروژه عظيم راه آهن رشت به آستارا را در دولت يازدهم شروع خواهيم کرد، گفت: البته اين طرح بسيار عظيم است و اعتبارات بسيار لازم دارد و در دولت يازدهم عملی نخواهد بود اما ما کار را شروع خواهيم کرد و در ادامه راه آهن رشت به انزلی هم دنبال خواهد شد.

روحانی با اشاره به اين که از ديگر برنامه‌های دولت برای استان گيلان تکميل بخش کوهستانی آزادراه قزوين به رشت است، گفت: اين بخش شامل ۱۱ کيلومتر می‌باشد که اعتباری بالغ بر ۹۰۰ ميليارد تومان نياز دارد که برنامه‌ريزی‌های آن از سوی دولت، بخش خصوصی و بانک‌ها انجام شده است.

رئيس جمهور همچنين با اشاره به اين که ۱۱ سد لاستيکی را برای استان گيلان در نظر داريم، گفت: ۴ سد در سال ۹۴ و ۷ سد در سال ۹۵ اجرايی و عملياتی می‌شود.

روحانی به اهميت يکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی اشاره کرد و توضيح داد: تا ۵ سال آينده به ميزان ۵۰ هزار هکتار يعنی ساليانه ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را يکپارچه‌سازی خواهيم کرد که اعتبارات لازم برای آن را پيش‌بينی کرده‌ايم.

وی به طرح‌های نيمه تمام صنعت و معدن اشاره کرد و گفت: حدود ۳ هزار ميليارد تومان تسهيلات برای اتمام اين طرح‌ها و سرمايه در گردش در نظر گرفته شده است.

روحانی با اشاره به اين که استان گيلان می‌تواند منطقه‌ی مهم برای گردشگری سلامت باشد، به اقدامات دولت در سال گذشته در حوزه‌ی بهداشت ودرمان اشاره کرد و گفت: ان‌شاء‌الله چندين بيمارستان از جمله بيمارستان ۴۰۰ تختخوابی در استان گيلان تکميل خواهد شد و در زمينه تکميل و ايجاد هتل‌های ۴ و ۵ ستاره نيز برنامه‌هايی داريم.

روحانی با اشاره به اين که طرح‌هايی برای آبزيان و ماهی در قفس خواهيم داشت، افزود:‌ در کل مناطق ساحلی ۹۰۰ هزار تن ماهی در قفس را بايد توسعه دهيم و تا توليد ده هزار تن در اين استان در دستور کار است.

رئيس جمهور از مردم خواست تا برای حفظ محيط زيست تلاش فراوان داشته باشد و تصريح کرد: استان گيلان در اين زمينه در حوزه فاضلاب و زباله مشکلات بزرگی دارد و تالاب انزلی با خطر بزرگی مواجه است و دولت هر موقع بتواند از سرمايه‌ی خارجی استفاده می‌کند تا در زمينه‌ی طرح فاضلاب و زباله و حل مسائل محيط زيستی استان بهره بگيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016