پنجشنبه 27 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

بيش از ۴۳ اعدام در سه روز

خبرگزاری هرانا – در سه روز گذشته دستکم ۴۳ نفر در ايران اعدام شده اند. ۴۲ نفر از اين افراد در زندان های رجايی شهر و قزلحصار اعدام شده اند. گزارش ها حاکی از احتمال اعدام های دسته جمعی بيشتری در هفته های اول ارديبهشت است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش هرانا به نقل از سازمان حقوق بشر ايران؛ روز چهارشنبه ۲۶ فروردين پنج زندانی متهم به قتل در زندان رجايی شهر به دار آويخته شدند. يکی از اين زندانيان به نام جواد صابری (متولد ۱۳۶۹) به اتهام ارتکاب قتل زمانی که سنش زير ۱۸ سال بود، به قصاص محکوم شده بود. بنا به اين گزارش وی همچنين از بيماری روانی جدی رنج می برد و قبل از اعدام مدتی در مرکز روانی امين اباد بستری بود. او در سوم مهرماه ۸۷ دستگير شده بود. دو زندانی ديگر به نامهای مرتضی صابر و فرزاد زنجانی نژاد , يک شهروند افغان و يکی زندانی که هويتش هنوز مشخص نيست نيز اعدام شدند. اعدام دو زندانی ديگر با گرفتن رضايت از اوليای دم متوقف شد. تا اين لحظه رسانه های رسمی ايران فقط اعدام جواد صابر را اعلام کرده اند.

به گزارش منابع سازمان حقوق بشر ايران ادر روزهای دوشنبه و سه شنبه (۲۴ و ۲۵ فروردين) ۳۷ نفر در زندان های رجايی شهر و قزلحصار به دار آويخته شدند. به گزارش اين منابع احتمال ميرود که در هفته های اول ارديبهشت اعدام های دسته جمعی بيشتری در اين زندان ها صورت گيرد.

سازمان حقوق بشر ايران اعدام های دسته جمعی و بی رويه چند روز اخير را شديدا محکوم کرد و خواهان واکنش فوری جامعه جهانی شد. محمود اميری مقدم، سخنگوی اين سازمان، گفت: “عدم محکوميت اين اعدام ها توسط جامعه جهانی پيام غلطی را به مقامات حکومت ايران می رساند. جامعه جهانی نبايد چشمانش را به روی اعدام های دسته جمعی، بی رويه و غير قانونی حکومت ايران ببندد”.

در روزهای اخير گزارش های متعددی مبنی بر اعدام در زندان های قزل حصار و رجايی شهر کرج توسط نهادهای حقوق بشری منتشر شده است. منابع سازمان حقوق بشر ايران موارد زير را گزارش کرده اند:

۲۶ اعدام در زندان رجايی شهر در دو روز: ۱۷ زندانی روز شنبه به سلولهای انفرادی منتقل شده و دو روز بعد، دوشنبه ۲۴ فروردين ماه، در اين زندان اعدام شدند. اين زندانيان که همگی از “شورشيان” زندان قزل حصار بودند که به رجايی شهر منتقل شده بودند. روز يکشنبه ۲۳ فروردين ماه نيز ۹ زندانی به سلولهای انفرادی منتقل شده و دو روز بعد، سه شنبه ۲۵ فروردين ماه، به دار آويخته شدند. همگی زندانيان به اتهام جرائم مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند. نامهای چهار نفر از اين افراد بدين شرح است: سجاد مخبری، علی خاندانی، رحيم نجفی و رضا قربانی.

۱۱ اعدام در زندان قزل حصار: روز سه شنبه ۲۵ فروردين ماه همچنين ۱۱ زندانی متهم به جرائم مربوط به مواد مخدر در زندان قزل حصار به دار آويخته شدند. همگی زندانيان از متهمين مواد مخدر شهريار بودند.نامهای دو نفر از اين زندانيان معصوم علی ميری و بيات زحمتکش بود.

مقامات قضايی ايران تا کنون فقط اعدام ۸ نفر از اين زندانيان را اعلام کرده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016