شنبه 29 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

انتقاد روحانی از حمله عربستان به یمن در روز ارتش

150418064239_rouhani-isna_624x351_isna.jpg
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در مراسم رژه نیروهای مسلح در روز ارتش، کشورش را بزرگ‌ترین قدرت نظامی منطقه خواند و گفت هدف ایران، صلح و امنیت است نه تجاوز.

رئیس‌جمهوری ایران بدون اسم بردن از عربستان از حمله به یمن انتقاد کرد و گفت سایر کشورها باید از ارتش ایران "درس بیاموزند که دنبال فتنه‌انگیزی در منطقه و حمله به کودکان مظلوم و پیرمردان و پیرزنان بی‌دفاع در کشوری مثل یمن نیستند."

عربستان و متحدانش طی هفته‌های اخیر برای جلوگیری از پیشروی‌های نیروهای حوثی و هوادارانشان در یمن، بارها مواضع آنها را بمباران کرده‌اند.

عربستان چند روز پیش درخواست ایران برای توقف حملات به یمن را رد کرد و در مقابل از ایران خواست تا در امور داخلی یمن دخالت نکند.

سازمان ملل متحد و سازمان‌های امدادی طی هفته‌های اخیر از افزایش تلفات غیرنظامی در جنگ یمن ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند تحت قوانین بین‌المللی، تمامی طرف‌های جنگ ملزم به حفاظت از جان و امنیت غیرنظامیان هستند.

آقای روحانی در سخنان خود گفت "حمله به مظلومین برای هیچکس افتخار نمی‌آفریند، بلکه حمله به مردم مظلوم، ننگ دو جهان را برای متجاوزان به ارمغان خواهد آورد."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئیس‌جمهوری ایران در ادامه سخنان خود از آنچه "کمک‌های مالی و تسلیحاتی به تروریست‌ها در سوریه، عراق و لبنان" خواند انتقاد کرد و گفت "آیا بمباران کودکان برای شما قدرت و اقتدار به ارمغان می‌آورد یا بذر کینه را در دل مردم می‌ فشاند؟ پاسخ آن دیر یا زود به شما باز خواهد گشت."

ایران به شدت از حملات هوایی عربستان سعودی و متحدانش علیه حوثی‌ها و نیروهای وفادار به علی عبدلله صالح، رئیس‌جمهوری سابق یمن انتقاد کرده و حجم این انتقادها طی چند هفته اخیر شدت یافته است.

در مقابل، این کشورها ایران را به حمایت از حوثی‌ها، که شیعه زیدی هستند، متهم می‌کنند. ایران حمایت نظامی و ارسال سلاح برای این گروه را رد کرده است.
روز گذشته محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در نامه‌ای به بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، خواهان پایان بمباران هوایی یمن و ایجاد شرایطی برای تشکیل دولت فراگیر ملی در این کشور شد.

آقای ظریف در نامه خود نوشت که این حملات "آشکارا ابتدایی‌ترین اصول حقوق بین الملل را نقض کرده" است.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران هم اخیرا با لحنی تند از مقام‌های سعودی انتقاد کرد و حملات عربستان به یمن را "جنایت و نسل‌کشی" خواند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016