دوشنبه 31 فروردین 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

رهبر حوثی‌های یمن: هرگز تسلیم حملات عربستان نمی‌شویم

رهبر شبه‌نظامیان حوثی در نخستین سخنرانی تلویزیونی خود پس از آغاز حملات هوایی عربستان و متحدانش گفت که مردم یمن تسلیم"خشونت" نخواهند شد. بنا بر اعلام سازمان ملل، یمن درگیر یکی از پیچیده‌ترین بحران‌های انسانی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دویچه وله ـ رهبر حوثی‌های یمن روز یکشنبه (۱۹ آوریل/۳۰ فروردین) اعلام کرد: «مردم یمن هرگز تسلیم نخواهند شد و در برابر خشونت وحشیانه خواهند ایستاد». عبدالملک الحوثی تصریح کرد که شورشیان با تکیه بر "همه ابزارها و گزینه‌ها"ی موجود مقاومت خواهند کرد.

او در مورد بحران جاری در کشورش گفت: «این مشکل سیاسی امری داخلی است و ما خود در مورد سرنوشت‌مان تصمیم می‌گیریم».

سخنان تلویزیونی عبدالملک الحوثی ۲۵ روز پس از آغاز حملات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی پخش شد. عربستان سعودی ایران را به پشتیبانی از شورشیان شیعه‌مذهب حوثی متهم می‌کند. تهران حمایت تسلیحاتی از حوثی‌ها را رد می‌کند. جمهوری اسلامی اخیرا طرحی ۴ ماده‌ای برای پایان‌بخشیدن به بحران یمن به سازمان ملل متحد ارائه کرد. دولت یمن روز یکشنبه این طرح را رد کرد.

به گفته عبدالملک الحوثی، عربستان "حق دخالت" در امور همسایگان خود ندارد. او همچنین تأکید کرد که ایران در یمن "نفوذی ندارد".

رهبر حوثی‌ها همچنین قطعنامه روز یکشنبه شورای امنیت سازمان ملل را "غیرمنصفانه" توصیف کرد؛ قطعنامه‌ای که بر اساس آن شورشیان حوثی تحریم تسلیحاتی شدند.

استقبال علی عبدالله صالح از قطعنامه شورای امنیت

به گزارش خبرگزاری فرانسه، علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن، از قطعنامه شورای امنیت برای "پایان خونریزی" در یمن استقبال کرده است. او در سال ۲۰۱۱ در پی اعتراضات موسوم به "بهار عربی" پس از ۳۴ سال از مقام خود کناره گرفت و اینک هوادارانش در ارتش در کنار حوثی‌ها با نیروهای دولتی می‌جنگند.

روز یکشنبه همچنین پیامی به نقل از ژنرال عبدالرحمان الحریری منتشر شد. او فرمانده نظامی استان جنوبی حضرموت یمن، هم‌مرز با عربستان سعودی، معرفی شده است. الحریری در پیام خود اعلام کرد که نیروهای منطقه یک نظامی مستقر در حضرموت از عبدربه منصور هادی به عنوان "رئیس جمهور قانونی" حمایت می‌کنند.

این موضع‌گیری ضربه‌ای شدید به حوثی‌ها و علی عبدالله صالح محسوب می‌شود.

۸۵ قربانی دیگر

روز یکشنبه در حملات ائتلاف به مواضع شورشیان حوثی و همچنین در درگیری شیعیان حوثی با نیروهای دولتی یمن ۸۵ نفر جان خود را از دست دادند.

حملات هوایی ائتلاف علیه مواضع حوثی‌ها ۲۶ مارس و در پی درخواست عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن، آغاز شد. او که در پی تصرف صنعا، پایتخت یمن، به بندر عدن گریخته بود، پس از حرکت شورشیان به سمت عدن به عربستان سعودی رفت و از ریاض درخواست کمک کرد.

سازمان ملل متحد هفته اخیر بحران انسانی در یمن را یکی از "بزرگترین و پیچیده‌ترین بحران‌ها در جهان" برشمرد. به گفته‌ی یوهانس فان در کلاو، هماهنگ‌کننده کمک‌های سازمان ملل: «خانواده‌های معمولی بر سر نیازهای اولیه زندگی – دارو، آب، غذا و سوخت – با هم درگیر می‌شوند».

از نظر سازمان ملل، یمن به ۲۷۴ میلیون دلار کمک انسان‌دوستانه نیاز دارد. ریاض روز شنبه اعلام کرد که حاضر است همه این کمک را بپردازد.

در حال حاضر از جمله به دلیل تسلط ائتلاف ضدحوثی بر آسمان و بندرهای یمن، کمک‌های بشردوستانه با سرعت اندکی وارد این کشور می‌شوند. سخنگوی این ائتلاف از برنامه‌ریزی برای ایجاد "پل دریایی" برای انتقال کمک‌ها به داخل یمن خبر داد.

به گفته سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان، در این مدت ۲ هزار حمله هوایی در یمن صورت گرفته است. بنا بر اعلام سازمان ملل، حدود ۱۵۰ هزار نفر در این کشور در طول سه هفته اخیر – همزمان با حملات هوایی – سکونتگاه خود را ترک کرده‌اند. این در حالی است که از زمان آغاز درگیری‌های مسلحانه حوثی‌ها با نیروهای دولتی، حدود ۳۰۰ هزار نفر از محل زندگی خود فرار کرده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016