چهارشنبه 2 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اوباما: به ایران در مورد ارسال سلاح به یمن هشدار داده‌ایم

رادیو فردا ـ در پی گزارش‌هایی در مورد احتمال ارسال دریایی سلاح از ایران برای شورشیان یمن، که ممکن است خطر رودرویی آنها با نیروی دریایی آمریکا را در منطقه همراه داشته باشد، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید به تهران صریحا در مورد ارسال اسلحه هشدار داده شده است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در برنامه «هاردبال» شبکه تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی، گفته است «کشتی‌های آنها (ایران) اکنون در آب‌های بین‌المللی است».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او افزوده است «دلیل دارد که ما برخی از کشتی‌های خود را پیرامون منطقه خلیج فارس نگه می‌داریم، چون می‌خواهیم از آزادی حمل‌ونقل دریایی اطمینان حاصل کنیم. و آنچه ما به آنها (تهران) گفته‌ایم، این است که اگر اسلحه برای گروه‌های یمن ارسال شود، که حمل‌ونقل دریایی را به خطر می‌اندازد، آن وقت مسئله‌ساز است».

به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، واشینگتن در این مورد «بسیار سرراست» حرف خود را به تهران زده است.

آمریکا در پایان فروردین ماه يک ناو هواپيمابر و يک ناو موشک‌انداز را به آب‌های اطراف يمن اعزام کرد.

به وجود آنکه وزارت دفاع آمریکا تاکید کرده هدف از اعزام این ناوگان مقابله با کشتی‌های جنگی ایران نیست، اما در همان زمان خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته بود اعزام آنها در پی گزارش‌هايی‌ست که از حرکت «حدود هشت» کشتی ايران به سوی يمن حکايت دارند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید سرهنگ استیو وارن، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، می‌گوید به عقیده او تماس مستقیمی میان کشتی‌های آمریکایی در حال گشت‌زنی در منطقه و ۹ کشتی ایرانی رخ نداده است.

سرهنگ وارن گفته آمریکا نمی‌داند کشتی‌های تجاری ایران چه چیزی حمل می‌کنند. او در عین حال از ارائه توضیح در مورد احتمال بازرسی کشتی‌های ایرانی از سوی آمریکا، در صورت ورود آنها به آب‌های یمن، خودداری کرده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید برای تهران نمایان ساخته است که نه بخشی از معضل، که باید بخشی از راه‌حل باشد.

به گفته اوباما «آنچه باید انجام دهیم، آوردن همه طرف‌ها (در بحران یمن) دور هم است، و پیدا کردن تمهیداتی سیاسی».

او به اشاره به نگرانی‌ها از شکل‌گیری یک جنگ نیابی در یمن، می‌گوید «با برپا کردن جنگ نیابی دیگری در یمن، مشکلی حل نمی‌شود. برای ایران نمایان ساخته‌ایم که باید بخشی از راه‌حل، و نه بخشی از مشکل، باشد.»

طی نبردهای هفته گذشته، به ویژه در پی آغاز حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به شورشیان حوثی در یمن، حملات و انتقادهای لفظی میان مقام‌های ریاض و تهران بالا گرفت.

حوثی‌های شیعه‌مذهب از حمایت ایران برخوردار هستند و عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن را سرنگون کرده‌اند. آقای هادی از حمایت عمده کشورهای عربی منطقه برخوردار است و ائتلاف به رهبری عربستان، هدف از حملات خود را، بازگرداندن قدرت به او عنوان کرده است.

حملات لفظی در بحران یمن محدود به تهران و ریاض نماند و برخی از متحدان ایران و عربستان در منطقه نیز، بخشی از آن شدند.

ائتلاف کشورهای منطقه به رهبری عربستان، شامگاه اول اردیبهشت ماه خبر از پایان حملات هوایی به یمن و آغاز «فاز سیاسی» برای حل بحران آن کشور داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016