یکشنبه 6 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

صالحی: من پيشنهاد مذاکره با آمريکا را به رهبری دادم، مذاکرات دوباره آغاز شده، نيازی به فکت شيت نداريم

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) - رئيس سازمان انرژی اتمی گفت: در روزهای اخير در وين بخشی از مسائل ابهام زدايی شد و طرفهای مقابل لغو يکجای تحريمها را پذيرفته اند.

به گزارش «انتخاب» علی اکبر صالحی در برنامه نگاه يک شبکه اول سيما با بيان اينکه اکنون مذاکرات وارد جزييات شده است و در لوزان به مفاهيم مشترکی درباره محورهای اصلی مذاکرات از جمله نطنز ، فردو و اراک رسيديم افزود: وارد اين عرصه شده ايم که مفاهيم مشترک به توافقنامه تبديل شود.

وی گفت: مفاهيم مشترک کنونی تعهدآور نيست اما از اين به بعد به جزئيات می پردازيم و کارشناسان در اين باره مذاکره می کنند.

صالحی افزود: اصل روشن است که بايد چه کنيم و در وين درباره بحث تحريمها مذاکره داشتيم.

وی گفت: مسائل حقوقی و فنی روشن است و بحث تحريمها نيز بايد روشن شود بويژه پس از گزاره برگی که آمريکاييها منتشر کرده اند.

رئيس سازمان انرژی اتمی گفت: آمريکاييها در انتشار گزاره برگ مذاکرات لوزان درست و نادرست را با يکديگر قاطی و تشويش فکری ايجاد کردند.

وی با بيان اينکه مذاکره فن است و بايد در باره آن کتاب نوشت گفت: طرفهای مذاکره کننده به خود اجازه می دهند از هر ابزاری در مذاکره استفاده کنند که دست بالاتر را داشته باشند.

صالحی افزود: از جمله ابزاری که در مذاکره استفاده می شود رسانه ، افکار عمومی و عصبانی کردن طرف مقابل است.

وی گفت: آمريکاييها چون امپراطوری رسانه ای را در دست دارند می توانند افکار عمومی را آنچنان که می خواهند بسازند اما حقيقت را نمی توانند کتمان کنند.

صالحی افزود: مواردی است که پس از پايان مذاکرات و اصول توافقنامه و مبرهن شدن نتايج می توان درباره آن صحبت کرد. وی گفت: امروز متوجه شدم رسانه های رسمی کشور بيش از گزاره برگ آمريکاييها مواردی را مشابه گزاره برگ منتشر کرده بودند و رسانه های خارجی از اين مطالب استفاده کردند.

صالحی افزود: آمريکاييها در گزاره برگ خود برای توجيه مخالفان و افکار عمومی کشور خود درست و نادرست را قاطی کردند.

وی گفت: انتظار داشتيم در گزاره برگ آمريکاييها موارد درست را بيشتر و نادرست را کمتر می آوردند که منجر به تفسير و استنباط نادرست نشود.

صالحی افزود: با توجه به فضای عمومی کشور گزاره برگی را آماده کرديم اما گفتگوی دو ساعته وزير امور خارجه با برنامه نگاه ۱ و مطرح شدن همه موارد و گفتگوی اينجانب با برنامه گفتگوی ويژه خبری شبکه ۲ موجب شد گزاره برگ منتشر نشود و همين صحبتها تبديل به گزاره برگ شد.

وی افزود: مسئولان کشور در پی تأمين منافع ملی هستند و ما در شرايط بسيار حساسی هستيم که هر کسی می تواند سوء استفاده کند.

صالحی گفت: رژيم صهيونيستی و ديگران می خواهند بگونه ای به مذاکرات خدشه و بهانه ايجاد کنند.

وی افزود: توصيفی که از مذاکرات در سخنان مسئولان کشور چه در صدا و سيما و چه در دانشگاهها شد کفايت می کند و اکنون که مذاکرات دوباره آغاز شده است نيازی به گزاره برگ نداريم.

رئيس سازمان انرژی اتمی ايران گفت: ايران در جهان تنها کشور در حال توسعه ای است که به همه فنآوريهای مرتبط با دانش هسته ای دست يافته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صالحی در ادامه سخنانش در برنامه نگاه ۱ شبکه يک سيما افزود: هيچ مورد از فناوريهای هسته ای نيست که ايران به آن دست نيافته باشد.

وی چرخه سوخت از اکتشاف تا استخراج از تبديل به قرص تا مجتمع سوخت، طراحی قلب رآکتور،‌ توليد آب سنگين ، غنی سازی و تحقيق و توسعه را مهمترين فناوريهای مرتبط با دانش هسته ای دانست که دانشمندان ايرانی به آن دست يافته اند.

صالحی خاطرنشان کرد: حتی خارجيها نيز از دستآورد هسته ای همچون مجتمع سوخت متحير شده بودند و علاوه بر آن شاهد طراحی رآکتور اراک و بازطراحی قلب اين رآکتور بوديم.

وی ادامه داد: آب سنگين نيز کالايی راهبردی است که سالانه ۲۰ تن توليد می کنيم که رقم قابل توجهی است و بر همين اساس اکنون ۹۰ تن آب سنگين در اختيار داريم که طبق توافقنامه قادر خواهيم بود اضافه توليد خود و اورانيوم غنی شده را نيز بفروشيم که امتيازات بسيار بزرگی است.

وی در باره خطوط قرمز اعلامی جمهوری اسلامی ايران نيز گفت: يکی از خطوط قرمز ما رآکتور اراک بود که بر اين اساس ماهيت غنی سازی آن باقی ماند علاوه بر آن فردو و نطنز نيز به فعاليت خودشان ادامه خواهد داد.

صالحی تأکيد کرد: در فردو هزار سانتريفيوژ باقی می ماند که ۳۵۰ ماشين در چرخه خواهد بود و در نطنز نيز پنج هزار ماشين به فعاليت خود ادامه خواهد داد.

رئيس سازمان انرژی اتمی ادامه تحقيق و توسعه را يکی از خطوط قرمز و بايدهای ايران نام برد و گفت: تلاش بسياری شد تا تحقيق و توسعه متوقف شود و يکی از علتهای طولانی شدن جلسه آخر مذاکرات که تا صبح بطول انجاميد اين بود که تحقيق و توسعه متوقف شود و استنباط ما اين بود که آنان در صورت قبول کردن ما در انصراف از تحقيق و توسعه آماده هر گونه امتيازی بودند هر چند بطور واضح آنرا نگرفتند اما استنباط ما از مذاکره اين مهم را می رساند.

وی با بيان اينکه ممکن است برخی بگويند ۲۰ هزار ماشين سانتريفيوژ به پنج هزار ماشين کاهش يافت خاطر نشان کرد: البته ۲۰ هزار عدد حدودی است و در اصل ۱۰ هزار ماشين کار می کند و ۱۰ هزار ماشين ديگر اورانيوم توليد و غنی سازی نمی کرد و نصب شده بود و دو هزار و چند صد ماشين فعاليت که از اين تعداد ۶۰۰ ماشين غنی سازی می کرد که حاصل آن ۱۷ کيلو غنی سازی اورانيوم بود.

صالحی گفت: اينکه بقيه سانتريفيوژها چرا همين طور نصب شده بود تصميم الان نيست بلکه در دولت سابق اين تصميم گرفته شد.

وی خاطر نشان کرد: نياز سالانه بوشهر ۳۰ هزار کيلو اورانيوم غنی شده است که ما ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کيلو توليد می کنيم.

صالحی در ادامه درباره نياز به ۱۹۰ هزار سو سانتريفيوژ گفت: کل مجتمع نطنز ۴۸ هزار ماشين IR۱است که اگر هر کدام يک سو باشد ۴۸ هزار سو می شود بنا بر اين برای رسيدن به ۱۹۰ هزار سو سه مجتمع نطنز نياز داريم که البته با شرايط جديد ديگر بجای زير زمين می توانيم آنرا در سوله و روی زمين درست کنيم که اين مسئله نيز زمان بر است.

وی خاطر نشان کرد: حتی اگر با ۱+۵ نيز مشکلی نداشته باشيم بايد برای ۱۹۰ هزار سو چند مجتمع نطنز اضافه کنيم و ۱۷۰ هزار ماشين ديگر بسازيم تا به ۱۹۰ هزار سو برسد که اين خود چند سال طول خواهد کشيد.

دکتر صالحی در ادامه برنامه نگاه ۱ گفت: در طی مذاکرات هسته ای طرفهای مقابل تهمت های ناروايی به ما زدند.

رئيس سازمان انرژی اتمی با بيان اينکه طرفهای مذاکره کننده ايران در شورای امنيت در مقابل فعاليتهای هسته ای ايران خواهان مصوباتی شدند که طی آن ايران بايد غنی سازی را معلق کند افزود: ما فعاليتهای هسته ای را معلق نکرده و نخواهيم کرد و مذاکرات هنوز در حال طی شدن و نشاط هسته ای ما از بين نرفته است.

وی گفت: بحث توليد ماشين های پيشرفته IR۲M تا IR۸ قبل از فعاليتهای من در سازمان انرژی اتمی شروع شد در آن زمان گفته می شد که بايد IR۱ کنار گذاشته شود اين در حالی بود که ماشينهای IR۱ بعد از ورودشان به پاکستان به صورت تجميع نشده تا سال ۷۶ دو سال صرف مونتاژشان شد.

صالحی افزود: سر هم کردن اين ماشينها به خاطر ظرافتهای زياد بسيار سخت بود و ما اين کار را انجام داديم و به اين کار می گويند تکنولوژی.

رئيس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: ما از سال ۸۵ وارد مهندسی معکوس شديم چرا که فهميديم ماشينهای IR۱ کرش بالايی دارند و به همين خاطر بود که پاکستانی ها هم ديگر از آن استفاده نمی کردند.

وی افزود: ما به ناچار به سمت طراحی IR۲M رفتيم و با اين کار کم کم IR۱ را کنار گذاشتيم. در سال ۹۰ دوباره تصميم بر اين شد تا IR۴ به توليد بالا نرسد و دو باره با IR۱ و IR۲M کار انجام شود زيرا هنوز آبشارهای ۶۴ تايی آنها قابل استفاده بود.

صالحی گفت: امروز من اين اطمينان را می دهم درست است که ما از سال ۶۹ خريداری ماشين ها را آغاز کرديم و اين به آن معنا نيست که قبل از آن ما خواب بوديم و به يکباره بيدار شديم بلکه ما به نوعی خواستيم با وارد کردن ماشينها با نشاط فراوان عقب ماندگی زمان جنگ را جبران کنيم.
وی افزود: از سال ۶۹ تا بحال جلو آمده ايم و تمام آستانه های فنآوريهای هسته ای را بدست آورده ايم و حالا بايد آينده اين صنعت را بگونه ای حفظ کنيم که هم ايجاد شغل کرده باشيم و هم برای بکار گيری اين صنعت برنامه های منسجم تری را داشته باشيم.

رئيس سازمان انرژی اتمی گفت: بعد از پايان ۱۰ سال تعيين شده در مذاکرات ۴ سال طول می کشد تا سطح غنی سازی رابه ۱۹۰ هزار سو برسانيم.

علی اکبر صالحی در ادامه برنامه نگاه يک شنبه شب در خصوص استفاده نکردن ايران از نسل های سانتريفيوژ آی آر ۲ تا آی آر ۸ برای رسيدن به اورانيوم غنی سازی شده در طی ده سال آينده گفت:ما پذيرفتيم که در طول اين ده سال سقف تعداد ماشين هايمان در نطنز ۵۰۶۰ ماشين آی آر ۱ و در فردو ۱۰۴۴ ماشين غنی سازی باشد.

وی در خصوص تامين سوخت مورد نياز برای نيروگاه بوشهر گفت: بر اساس قراردادی که با روس ها داريم ،‌تا ده سال اين سوخت تامين می شود که دو سالش سپری شده و بعد از ده سال هم قابل تمديد است.

صالحی افزود: ما در اين مذاکره يکی از محدوديت هايی که پذيرفته ايم،‌تعداد سقف ماشين هايمان است حالا شايد مطرح شود که چرا پذيرفته ايم که بايد مجددا به مذاکرات برگرديم .

رئيس سازمان انرژی اتمی با اشاره به پايان مدت اعتماد سازی در توافقات لوزان سوييس گفت :در پايان ده سال به صورت لحظه ای نمی توان به سمت ۱۹۰ هزار سو پرش کرد .

وی گفت: در طول اين مدت از ۵۰۶۰ ماشين آی آر ۱ در نطنز استفاده می کنيم ،‌در صورت خرابی اين ماشين ها از ماشين های داخل انبار استفاده می کنيم در انتهای ۱۰ سال ما ۵۰۶۰ ماشين آی آر ۱ خواهيم داشت .

صالحی افزود : در پايان اين ده سال برای رسيدن به ظرفيت ۱۹۰ هزار سو حدود سه تا چهار سال طول می کشد .

وی با اشاره به وجود دو سالن A وB در نطنز گفت:در سال A فقط ماشين های آی آر ۱ ،آی آر ۲ ام ،آی آر ۴و احتمالا آی آر ۶ را می توانيم جای دهيم ،البته درباره آی آر ۶ اين مسئله با ترديد بيان می شود اما ماشين آی آر ۸ را به خاطر وضع سکوها نمی توان جای داد .

عضو تيم مذاکره کننده هسته ای گفت: در سالن B هنوز هيچ تجهيزاتی جای داده نشده و دست نخورده مانده است و تا انتهای ۱۰ سال هيچ زيرساختی در اين سالن ايجاد نمی شود.

وی درخصوص علت پذيرش خالی ماندن سالن B در روند مذاکرات گفت :هنوز تست های مکانيکی آی آر ۸ به پايان نرسيده و اين زمان می برد و ممکن است ما در اين سالن از اين ماشين استفاده کنيم .

صالحی با اشاره به مقاله شرکت يورنکو؛ به عنوان يکی از بزرگترين شرکت های غنی سازی جهان در سال ۲۰۰۰ گفت: از زمان خلق يک ايده برای يک ماشين جديد تا رسيدن به توليد انبوه حدود ۸ سال طول می کشد بنابراين اين مسئله در خصوص آی آر ۸ برای رسيدن به نتيجه طول خواهد کشيد و ما بايد اطمينان حاصل کنيم که دچار جريان آی آر ۱ نشويم.

وی گفت: برای زير ساخت سالن ب وقتی اطمينان از ماشين ها نداريم کاری نمی کنيم و تصميم عجولانه نمی گيريم.

صالحی افزود: از پايان سال دهم برای رسيدن به مرز ۱۹۰ هزار سو حدوداً ۳ تا ۴ سال طول خواهد کشيد.

وی در خصوص حق غنی سازی ايران و به رسميت نشناختن آن از جانب آمريکاييها گفت: موضع گيری آمريکاييها همواره نشان می دهد که حق غنی سازی برای ايران قائل نيستند و اين چيزی است که الان در دولت امريکا ديگر گفته نمی شود ولی در کنگره مطرح می شود.

صالحی با اشاره به روند مذاکرات با امريکا در سال ۹۱ و زمان مسئوليتش در وزارت خارجه گفت: اين پيشنهاد را بنده خدمت مقام معظم رهبری عنوان کردم. ايشان گفتند قابل اطمينان نيستند و ما با پيش‌شرطهايی که ايشان عنوان کردند راجع به موضوع هسته‌ای و در عمان ۲ بار گفت‌وگو کرديم که منجر به اين شد که نامه‌ای را سلطان عمان برای احمدی‌نژاد فرستاد که آمريکايی‌ها اعلام کردند اصل غنی سازی را به رسميت می‌شناسند. قرار بود بعد از آن جلسه سوم برگزار شود و چارچوب اصلی ادامه مذاکرات هم مشخص شد که با دولت يازدهم همزمان شد که دولت يازدهم هم به‌خوبی اين موضوع را پيگيری می‌کند.

رئيس سازمان انرژی اتمی درباره دسترسی‌ها و بازرسی‌ها از تأسيسات هسته‌ای و اظهارات اخير مونيز وزير انرژی آمريکا گفت: اين موارد با آقای مونيز مطرح نشد، از قبل اين موارد مطرح شده بود. من با آقای مونيز اصلاً راجع به مسائل بازرسی يک کلمه صحبت نکرديم. راجع به نطنز، فردو، اراک، ذخاير و تحقيق و توسعه صحبت کرديم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016