پنجشنبه 10 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

پيام جبهه ملی ايران به مناسبت روز جهانی کارگر


به نام خداوند جان و خرد

اگر به ديده ی انصاف بنگريم و منصفانه داوری کنيم بايد بيش از آنچه گفته اند وجود کارگر را عزيز و مغتنم شماريم زيرا به واسطۀ اين وجود زحمتکش است که چرخ زندگی آدمی به چرخش خود ادامه ميدهد و گارگاه هستی انسانها سعادت و سلامت به بار می آورد. در جهان ما شهرهای بزرگ و پر حشمت و جلال و روستاهای آباد و ثمربخش همه و همه به دست توانای گارگر ساخته شد و آباديهای صفاپرور به سعی و همت اين جماعت خدمتگزار و زحمت پذير چهره عمران به خود گرفته است. عمارتهای آسمانخراش و پلهای هوائی چند اشکوبه و تفرجگاه های سرسبز و پارکهای فرح انگيز و پاکيزگی محيط زيست و هرآنچه شهرها را زينت داده و زندگی شهرنشينی را ميسر و خوشايند گردانده نتيجه دستياری و زحمات توانفرسائی است که اين افراد شريف و قناعت پيشه کشيده و به کمترين دستمزدی که هرگز کفاف زندگی فردی و خانوادگی آنان را نداده است روزگار گذرانده اند. هيچ کارخانه ای بدون زحمت کشيدن و عرق ريختن کارگران حاصل ندارد و آنچه هست و نيست آثار وجودی آنان است. کارگران کشاورزی نيز از قبيله ی اينان اند که ماده ی اوليه ی زندگی يعنی نان ما را تامين ميکنند و جان ميليونها انسان را وامدار رنجهای طاقت سوز خود می گردانند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


باری اوضاع عمومی کارگران در ايران به قدری دلخراش و نابسامان است که شايد در کمتر جايی به اين اندازه تاسف بار باشد. کارفرمايان و کارگردانان امور کشور به چيزی که هرگز نمی انديشند اوضاع و احوال کارگران است.

در کشوری که همه ی کارها به علت بی کفايتی و خودخواهی و کوته انديشی سردمداران دچار اختلال و آشفتگی است و نابسامانی در ارکان حکومت همه را به سيه چال درماندگی و نيازمندی افکنده و با اخذ تصميمات خلق الساعه گردانندگان امور هيچ کس نميتواند برای کسب و کاری تصميم گيری کند. کارخانه ها يکی پس از ديگری تعطيل و کارگرانش بيکار و رشته معيشتشان يکباره گسسته می شود و از حقوق ناچيز و فقيرانه ای که ميگرفتند محروم ميگردند به ناچار بايد با نان خالی سفره خانواده را ترتيب دهند. اين جماعت محروم هرگاه برای مطالبه ی حقوق معوق و بلاتکليفی خود در کارخانۀ تعطيل شده تجمع ميکنند به جای تحويل گرفتن جوابی مثبت و استمالت، عده ای از آنان را به زندان می افکنند تا ديگران ساکت شوند. اين است شيوه ی رفتار با طبقه ی موثر و فايده بخش جامعه.

جبهه ملی ايران با اظهار نهايت تاسف از ناچيزی حقوق کارگران و آشفتگی امور آنان و بی توجهی ارکان حکومت نسبت به اين قشر موثر و کارآمد، توجه جدی نسبت به رفاه و امنيت اين صنف را بر وفق قانون کار و شيوه متعارف در کشورهای مترقی از دستگاه حکومت خواستار است.

جبهه ملی ايران بر اين باور است که قانون فعلی کار ايران به دليل فقدان سنديکاهای کارگری پيشرفته نيست و مانند کشورهای توسعه يافته برای کارگران حق اعتصاب را نمی شناسد و لزوما مفهوم پيمان های دسته جمعی کار در حقوق کار ايران ناشناخته است؛ افزون بر اين ايران بايد به سازمانهای بين المللی کار پيوسته و همچنين کارگران بايد حقوق بی کاری هنگام بی کار شدن به دليل ورشکستگی و يا توقف کار کارخانجات دريافت کنند و اين درحالی است که بيمه بی کاری از سوی سازمان تامين اجتماعی از کارگران دريافت می شود.

بنابراين بدون تمهيد چنين اموری وضعيت کارگران نابسامان خواهد بود و در نتيجه چرخ توليد کشور نخواهد گشت.

تهران – جبهه ملی ايران
دهم ارديبهشت ۱۳۹۴


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016