یکشنبه 13 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

جایزه سال ۲۰۱۵ انجمن پن آمریکا به ستار بهشتی اهدا شد

Sattar-Beheshti-Vasyl-Stus-Freedom-to-Write-Award.jpg
انجمن پن آمريکا، جايزه سال ۲۰۱۵ خود را به ستار بهشتی، کارگر و وبلاگ‌نويس فقيد ايرانی اهدا کرده است.

موسسه «پِن نيوانگلند» که از زيرمجموعه‌های انجمن بين‌المللی پن (قلم) است، با اعلام اين خبر در سايت خود نوشته که با اهدای جايزه «واسيل استوس» به ستار بهشتی، به او و ديگر نويسندگان و مخالفان ايرانی که شجاعتی به ياد ماندنی در برابر سانسور، سرکوب و مرگ نشان دادند، ادای احترام می‌کند.

صدای آمريکا گزارش داده که مراسم اهدای اين جايزه، پنجشنبه شب ۱۰ ارديبهشت، در دانشگاه ام.آی.تی شهر بوستون در ايالت ماساچوست برگزار شد.

اين جايزه هر سال به نويسندگانی اهدا می‌شود که به دليل بيان مسالمت‌آميز آرا و نظرات خود، مورد تعقيب و آزار قرار گرفته و در برابر سانسور و فشار مقاومت کرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين جايزه به احترام واسيل استوس، شاعر اوکراينی و يکی از آخرين شاعران اوکراين که در اردوگاه کار اجباری گولاک متعلق به اتحاد جماهير شوروی سابق درگذشت، به نام او نامگذاری شده است.

گوهرعشقی، مادر ستار بهشتی، با پيام ويدئويی از انجمن قلم آمريکا برای اهدای اين جايزه به فرزندش سپاسگزاری و آرزو کرد که ديگر زندانی سياسی در اوين نباشد.

اين نخستين بار است که اين جايزه به يک وبلاگ‌نويس و نويسنده که در قيد حيات نيست اهدا می‌شود.

ستار بهشتی، وبلاگ‌نويس منتقد و گمنامی بود که نامش پس از مرگ در زندان بر سر زبان‌ها افتاد.

آقای بهشتی در سال ۱۳۹۱ به دليل انتشار مطالب انتقادی از جمهوری اسلامی در وبلاگ خود توسط پليس امنيت سايبری بازداشت شد و بر اثر آسيب‌های ناشی از شکنجه در طول بازداشت، جان خود را از دست داد.

دادگاه در نهايت و پس از مدت‌ها کش و قوس، مرگ ستار بهشتی را «قتل شبه عمد» تشخيص داد و قاتل او را که از ماموران نيروی انتظامی بود، به سه سال زندان محکوم کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016