جمعه 18 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

سنای آمریکا به طرح نظارت کنگره بر توافق احتمالی با ایران رای داد

سنای آمریکا با اکثریت قاطع به کنگره این کشور اختیار داد که توافق هسته‌ای احتمالی با ایران را بازبینی و یا حتی رد کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش بی‌بی‌سی٬ از مجموع ۱۰۰ نماینده مجلس سنای آمریکا، ۹۸ سناتور به این مصوبه رای مثبت دادند.

سناتور جمهوریخواه تام کاتن تنها نماینده مخالف این مصوبه بود. وی پیشتر با رسیدن به توافق اتمی با ایران مخالفت کرده است.

مصوبات سنا برای آنکه اجرایی شوند باید ابتدا به تایید مجلس نمایندگان برسند و بعد رئیس جمهوری آنها را امضا کند.

کاخ سفید اعلام کرده که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در صورت تایید این مصوبه در مجلس نمایندگان آن را امضا می‌کند.
senate-irannuke-deal.si.jpg
آقای اوباما پیشتر تهدید کرده بود که اگر این طرح در کنگره تصویب شود آن را وتو خواهد کرد. کاخ سفید اخیرا اعلام کرد با توجه به تغییراتی که در طرح داده شده، درخواست کنگره نمی‌تواند مذاکرات جاری با ایران را از مسیر خارج کند.

دولت آمریکا درباره چگونگی پیشبرد مذاکره با ایران اختلاف نظر شدیدی با کنگره داشته است اما سرانجام طرفین درباره اختیار کنگره برای بررسی توافق هسته‌ای نهایی با ایران به توافق رسیدند.

ایران و گروه کشورهای موسوم به ۵+۱ که آمریکا یکی از آنهاست در فروردین ماه به چارچوب اولیه توافقی برای حل مساله هسته ای ایران دست یافتند. بنا به این توافق که تا پایان ماه ژوئن باید جزییات آن روشن شود ایران در قبال حذف تحریم‌های بین‌المللی، بخش‌هایی از برنامه فعالیت اتمی خود را متوقف می‌کند.

این مصوبه، در صورت تبدیل شدن به قانون، به کنگره ٣٠ روز فرصت می‌دهد تا توافق را بررسی کرده و در صورتی که صلاح بداند آن را رد کند.

بر اساس توافق دولت و کنگره آمریکا، این مصوبه دیگر متمم و یا ضمیمه‌ای نخواهد داشت و به این ترتیب کنگره نمی‌تواند از این طریق بر توافق احتمالی با ایران اعمال نفوذ بیشتری داشته باشد.

در صورتی که کنگره توافق نهایی آمریکا و ایران را رد کند آقای اوباما با استفاده از اختیاراتش می‌تواند تصمیم کنگره را وتو کند، مگر آنکه دو سوم مجلس نمایندگان و سنا با تصمیم رئیس جمهوری مخالف باشند.

با این حال، آقای اوباما همچنان خواهد توانست تحریم‌هایی را که با احکام اجرایی رئیس جمهوری آمریکا علیه برنامه اتمی ایران به اجرا در آمده‌اند لغو کند اما قادر به لغو تحریم‌های کنگره نخواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016