جمعه 18 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

دیوید کامرون مجددا نخست‌وزیر بریتانیا شد

0,,18438187_303,00.jpg
بر اساس آخرین نتیجه انتخابات عمومی بریتانیا، حزب محافظه‌کار با کسب ۳۳۰ کرسی، اکثریت مطلق آرا را به دست آورده و دیوید کامرون، نخست وزیر فعلی و رهبر این حزب در این مقام خواهد ماند.

به این ترتیب، حزب محافظه‌کار به تنهایی و بدون نیاز به ائتلاف می‌تواند دولت تشکیل دهد.

نتایج قطعی؛ تعداد کرسی‌ها تا این لحظه

محافظه کار: ۳۳۰
کارگر:۲۳۲
ملی اسکاتلند: ۵۶
لیبرال دموکرات: ۸
وحدت‌گرای دموکراتیک (ایرلند شمالی):۸
استقلال بریتانیا: ۱

آقای کامرون گفته است نخست‌وزیر تمام مردم بریتانیا خواهد بود و برای اتحاد این کشور تلاش می‌کند.

به جز دیوید کامرون، دیگر برنده بزرگ این انتخابات نیکلا استورژن، رهبر حزب ملی‌گرای اسکاتلند (اس ان پی) است که توانست ۵۶ کرسی از مجموع ۵۹ کرسی اسکاتلند در پارلمان را از آن خود کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در پی اعلام نتیجه انتخابات، اد میلیبند، رهبر حزب اصلی مخالف یعنی حزب کارگر، از مقام خود استعفا کرد. وی نتایج را ناامید کننده و دشوار خوانده است.

آقای میلیبند گفت حزب او نتوانسته در انگلستان موفقیتی به دست بیاورد و در اسکاتلند نیز قربانی رشد ملی‌گرایی شده است.

پیشتر نیز نیک کلگ، رهبر حزب لیبرال دموکرات بریتانیا و معاون نخست‌وزیر در دولت ائتلافی از مقامش استعفا کرد.

لیبرال دموکرات ها که طی پنج سال اخیر شریک دولت ائتلافی بریتانیا بودند، شبی سخت داشتند و بسیاری از کرسی های مهم خود را از دست دادند. به این ترتیب بسیاری از شخصیت های مهم این حزب به پارلمان راه نیافته اند اما خود نیک کلگ در حوزه انتخابیه اش بیشترین رای را آورد و توانست کرسی خود را حفظ کند.

این حزب تنها موفق شد هشت کرسی کسب کند و در تاریخ اخیر حزب، این شدیدترین ضربه به آن بوده است.

علاوه بر رهبران احزاب کارگر و لیبرال‌دموکرات، نایجل فاراژ، رهبر حزب ملی‌گرای استقلال بریتانیا هم از مقامش استعفا کرد. حزب آقای فاراژ تنها یک کرسی به دست آورد و خود او نیز نتوانست در حوزه انتخابیه‌اش پیروز شود و به پارلمان راه یابد.

در انتخابات روز گذشته، پنج‌شنبه ۷ مه، هزاران نامزد برای ۶۵۰ کرسی پارلمان بریتانیا رقابت کردند. برای تشکیل یک دولت با اکثریت مطلق، نیاز به ۳۲۶ کرسی (نصف به اضافه یک کرسی‌ها) است.

نظام انتخاباتی بریتانیا مبتنی بر اکثریت نسبی است. در هر حوزه انتخاباتی، نامزدی که بیش از رقبایش رأی آورده باشد یک کرسی به دست می‌آورد و نماینده پارلمان می‌شود. این نامزد لازم نیست اکثریت مطلق آراء مردم را کسب کند. رهبر حزبی که اکثریت مطلق (نصف به علاوه یک) کرسی‌های پارلمان (۳۲۶ کرسی) را برده باشد، نخست‌‌وزیر می‌شود.

نتیجه انتخابات بریتانیا می تواند عواقب شدیدی برای آینده عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا و همچنین یکپارچگی بریتانیا داشته باشد. دیوید کامرون وعده داده است که در روابط کشورش با اتحادیه اروپا بازنگری کند و موضوع باقی ماندن در این اتحادیه را به همه‌پرسی بگذارد.

اسکاتلند

با وجود آنکه همه‌پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا در اواخر تابستان گذشته رای نیاورد، موفقیت حزب ملی‌ اسکاتلند در این انتخابات، می‌تواند فشار برای برگزاری یک همه‌پرسی دیگر را افزایش دهد.

این حزب که خواهان استقلال از بریتانیا است، در این انتخابات پیروزی چشمگیری به دست آورده و با کسب ۵۶ کرسی، موفق شده تقریبا تمامی کرسی های اسکاتلند را به خود اختصاص دهد، کرسی هایی که تاکنون به طور سنتی عمدتا در اختیار شعبه اسکاتلند حزب کارگر ، بودند.

الکس سلموند، رهبر سابق حزب ملی‌ اسکاتلند چرخش آرا به سوی این حزب را بزرگترین چرخش در صحنه سیاسی بریتانیا از نیمه اول قرن نوزدهم خوانده و گفته است که شیر اسکاتلند به غرش درآمده است.

داگلاس الکساندر، از مهم‌ترین استراتژیست های حزب کارگر، کرسی‌اش را به یک دانشجوی بیست ساله دختر باخته است. مری بلک از بیش از سیصد سال اخیر، جوان ترین نماینده پارلمان بریتانیا است.

جیم مورفی، رهبر حزب کارگر اسکاتلند نیز کرسی‌اش را از دست داد.

از زمان برگزاری همه‌پرسی استقلال اسکاتلند که نتیجه آن ماندن در بریتانیا بود، حمایت از حزب ملی اسکاتلند در این بخش از بریتانیا افزایش یافته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016