یکشنبه 20 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

حمله مردان مسلح "با هماهنگی مامورين امنيتی" به روستايی در شهرستان سراوان

منبع مطلعی از روستای ضيايی در سراوان، از حمله مردان مسلح به اين روستا خبر داده و گفته: "اين حمله از قبل با مامورين امنيتی جمهوری اسلامی در سراوان هماهنگ شده بود."

به گزارش کمپين دفاع از زندانيان سياسی و مدنی، برخی از ساکنين روستای ضيايی بامداد روز شنبه ۱۹ ارديبهشت‌ماه، از حضور و حمله تعدادی از "اشرار مسلح"، که سابقه دزدی، قتل، گروگانگيری، راه‌بندی، تجاوز به ناموس، اخلال در آسايش جامعه را در کارنامه خود دارند، به روستای ضيايی از توابع بخش بم پشت شهرستان سراوان خبر دادند.

گفته شده اين مردان مسلح به همراه مامورين نظامی و انتظامی شهرستان سراوان، بدون ارايه هيچ حکم قضايی و نظامی، و به صورتی خودسر وارد روستا شده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شاهدان عينی گفته‌اند مهاجمان با حمله به روستا و ضرب و شتم و جرح ساکنين آن، ضمن هتک حرمت به زنان و کودکان، اقدام به تيراندازی به سوی منازل، خودرو‌ها و موتورسيکلت‌های روستا و غارت وسايل شخصی و طلاهای مردم کردند.

براساس اين گزارش "مامورين خودسر" و "لباس شخصی‌ها"ی مسلح که نقاب بر صورت داشتند، بدون اجازه و غيرقانونی، با ورود به حريم خصوصی خانواده‌هايی که در بستر خواب بودند، حمله کرده‌اند.

شاهدان عينی همچنين گفته‌اند در درگيری فيزيکی با لباس شخصی‌ها و برداشتن نقاب صورت، برخی از مهاجمان شناسايی شدند. «ملک محمد بلوچ‌زهی»، «اکبر بلوچ‌زهی»، «ابابکر آسکانی» معروف به «بگرو» و «پيرمحمد بلوچزهی» معروف به «پيروک» به سرکردگی «دُرا آسکانی» معروف به «دُرخان»، برخی از مهاجمان به اين روستا هستند. اين امهاجمان شناسايی شده همچنين از جمله افراد شروری به شمار می‌روند که سابقه ايجاد نا‌امنی در منطقه سراوان، سرباز، ايرانشهر، و قسمت‌هايی از پاکستان را دارند.

همچنين براساس اين گزارش برخی از ساکنين روستای ضيايی اظهار داشته‌اند که پس از رفتن مامورين و لباس شخصی‌ها، متوجه شده‌اند که مقداری مواد مخدر در انبارهای خشت و گلی روستا که خوراک دام و احشام در آن‌ها نگهداری می‌شود، جاسازی شده است. آنها گفته‌اند بيم آن می‌رود که مهاجمان در اطراف روستا تسليحات و بمب‌هايی دپو کرده باشند، تا يک حمله و يورش ثانوی در روزهای آتی ترتيب دهند و حادثه را به گروهی معاند و وابسته به گروهک‌های تروريستی و راديکال در منطقه نسبت بدهند.

گفتنی است ساکنين اين روستا در طول دو سال گذشته بار‌ها با فرمانداری، استانداری و هيات‌های نظامی، انتظامی و قضايی شهرستان و استان، مکاتبات داشته‌اند و ريش سفيدان، معتمدين و علمای منطقه، از مسوولان حکومتی خواستار مداخله و پايان دادن به اين اختلافات شده‌اند؛ اما تاکنون اين تلاش‌ها بی‌نتيجه مانده است.

ساکنين اين روستا از مسوولين شهرستانی به ويژه فرماندار شهرستان سراوان، استاندار، وزير کشور، رياست جمهور و همچنين رسانه‌های جمعی، ديداری و شنيداری، فعالين شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی، کانون‌های مدافع حقوق بشر و حقوق شهروندی، خواستار پيگيری جهت خاتمه دادن به شرايط غيرانسانی خود شدند.

ساکنين روستای ضيايی در سراوان در نهايت حمله به روستا و اقدامات غير انسانی و غير قانونی مهاجمان را محکوم کرده و خواستار دستگيری، محاکمه و اشد مجازات برای اين گروه سرخود و مامورين خاطی شدند و ابراز داشتند تا زمان حل اين معضل مقابل فرمانداری شهرستان سراوان به همراه زنان، کودکان، افراد مسن و سالخورده و ديگر مدافعين حقوق بشر، حقوق شهروندی و امنيت ملی و منطقه‌ای به تحصن خواهند نشست.

روستای ضيايی در ۱۵۰ کيلومتری جنوب شهرستان سراوان و از توابع بخش بم پشت در استان سيستان و بلوچستان قرار گرفته است.

برخی از فعالين حقوق بشری بلوچستانی گفته‌اند اين منطقه در سال‌های اخير و با سياست‌های منطقه‌ای نظاميان حکومت ايران، بيش‌ترين نا‌امنی و اختلافات قومی و قبيله‌ای را در خود به ثبت رسانده است.

گفته شده در يک سال گذشته امنيت منطقه به سپاه پاسداران سپرده شده است که براساس برخی گزارش‌ها، پس از آن، نا‌امنی‌ها در اين منطقه بيش‌تر شده و اين در حالی است که قراداد تامين امنيت منطقه سراوان توسط سپاه، يک ماه پيش دوباره تمديد شده است.

گفتنی است براساس گزارش‌های دريافتی، اين منطقه دروازه اصلی ورود مواد مخدر به ايران است و مامورين امنيتی و سپاه پاسداران با همدستی با اشرار نامی منطقه، در ورود و جابجايی مواد فعاليت می‌کنند و از سوی ديگر به آن‌ها تسليحات نظامی دولتی و امان‌نامه پنهانی داده می‌شود و در عبور و مرور و تردد بين مرزی و داخلی با آن‌ها همکاری می‌کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016