جمعه 25 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

خطیب جمعه تهران: آمریکایی‌ها و آمانو دچار توهم شده‌اند

684116.jpg
امام جمعه موقت تهران، با اشاره به درخواست‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و آمریکایی‌ها درباره برخی شروط توافق هسته‌ای گفت: آمریکایی‌ها و آقای آمانو، درباره مذاکرات هسته‌ای دچار توهم شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران، با تبریک عید مبعث رسول اکرم (ص) و با بیان اینکه عقل‌های نهفته بشریت با مبعث زنده شد و جهل و خرافه ریشه‌کن شد، اظهار داشت: امیدواریم، برنامه‌های ما اندکی شبیه برنامه‌های رسول خدا باشد و خداوند پیروی از سنن ارزنده ایشان را به ما عنایت کند.

وی با بیان اینکه اقدامات پیامبر (ص) برای هدایت آن جامعه منحط شبیه معجزه بود، تصریح کرد: در عین حال، پیامبر اکرم با همین برنامه های بشری مدینه ای فاضله و جمعیتی که دنیا را تکان داد، ساخت.

خطیب جمعه تهران با اشاره به برخی از سنت‌های نبوی گفت: پیامبراکرم (ص) یک لحظه خسته نشد و هدایتش مستمر بود؛ با این هدایت مستمر، می‌کوشید تا عقول خفته جامعه را بیدار کند و جامعه را متوجه زشتی‌های عمل کند.

آیت‌الله موحدی کرمانی ادامه داد: دمیدن روح امید بر مبنای استحکام حق و پوچی باطل، دیگر برنامه رسول خدا بود که این امیدبخشی نیز، بر مبنای «حق» و غلبه آن بر «باطل» انجام می‌شد.

وی افزود: دیگر سنت پیامبر نیز این بود که به ریشه‌ها توجه می‌داد؛ دوران جاهلیت، غرق در فساد بود، اما فسادها دونوع ریشه‌ای و شاخه‌ای هستند که رسول اکرم نیز، ابتدا به ریشه‌ها پرداخت و تأکید کرد که این جامعه را «شرک» نابود می‌کند که باید این بیماری را علاج کرد؛ داروی این درد نیز «توحید» است که باید قوی شود.

مواظب باشیم پیشنهاد صلح از سوی دشمن برای غافلگیری نباشد

امام جمعه موقت تهران با اشاره به دیگر سنت مدنظر پیامیراسلام (ص) گفت: پیامبر اکرم (ص) حرکت زندگی انسانی‌ها را سریع ساخت که با سرعت پیش بروند و گرفتار آداب خرافی و دست و پاگیر نشوند و زندگی را ساده بگیرند؛ یعنی با ساده‌زیستی می‌توان علایق دنیوی را از دست و پاها باز کرد و ازدواج‌ها و معاشرت‌ها را آسان کرد.

آیت‌الله موحدی کرمانی خاطرنشان کرد: دیگر سنت پیامبر (ص) نیز این بود که اگر کسانی به او ایمان می ورآرودراسهی

آوردند، تلاش می‌کرد تا اختلافی بین آنها نباشد؛ پیامبر خدا نسبت به بداخلاقی‌ها و رفتارهایی مانند افتخار غنی بر فقیر، مراقبت می‌کرد و تأکید می‌کرد که افتخارها باید بر اساس تقوی باشد.

وی یادآور شد: از دیگر سنت‌های پیامبر اکرم (ص) این بود که می‌گفت باید خودتان را در برابر دشمن آماده کرده و دفاع کنید؛ کما اینکه وقتی پیامبر خدا در مدینه تشکیل حکومت داد، مشرکین به آنها حمله کردند، اما چون مسلمین آماده بودند، آنها را شکست دادند. به این ترتیب، مسلمین خودشان را در برابر دشمن آماده کردند و ارزش دفاع و شهادت را فهمیدند.

خطیب جمعه تهران تصریح کرد: اسلام در مسأله دفاع، لزوم «تقیه» را نیز مطرح کرده است؛ همیشه معنای غیرت دینی این نیست که به میدان بیایند، گاهش باید تقیه کرد تا اگر قرار است نیروهایی از بین بروند، آنها را برای روز مبادا نگه داشت؛ ایشان همچنین یاد دادند که اگر دشمن مهاجم درخواست صلح داشت، بپذیرید تا فرصتی برای تجدید قوای رزمندگان فراهم شود، اما در عین حال مواظب باشید که پیشنهاد صلح، برای غافلگیری و از سر خدعه نباشد.

مجامع جهانی در یمن رسوا شدند

آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، با اشاره به وضعیت بحرانی یمن اظهار داشت: رژیم جنایتکار عربستان در یمن، کودک و زن بیگناه را به نابودی کشانده است؛ این جنایت به دست دولتی که خود را محور جهان اسلام می‌داند و خود را خادم‌الحرمین می‌داند، انجام می‌شود.

وی خطاب به رژیم عربستان سعودی گف: ای کاش این عناوین را به خود نمی‌بستید! شما با این جنایات، چهره اسلام را در دنیا کریه کردید! این مردم چیزی نمی‌خواهند و فقط می‌گویند ما سلطه بیگانه را نمی‌خواهیم و هرگز نخواهیم پذیرفت.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به تظاهر رژیم آل سعود و حامیان آن به اسلام خاطرنشان کرد: الحمدلله خداوند رهبری آگاه و بیدار به ما عنایت کرده که در نامه اخیر خود به جوانان غربی، تأکید کردند که اسلام را از متن آن بگیرید.

آیت‌الله موحدی کرمانی تصریح کرد: در این جریان، کشورهای به ظاهر اسلامی هم رسوا شدند؛ مجامع جهانی هم رسوا شدند. مجامعی که دم از حقوق بشر و دموکراسی می‌زنند؛ آمریکا هم که سنگ حمایت از حقوق انسان‌ها را به سینه می‌زند، رسوا شد.

وی ادامه داد: در این میان، چهره اسلام واقعی هم در جریان یمن روشن شد؛ ای چهره به دست ایرانیان ظاهر شد، آن مدعیان دروغین اسلام، آدم می‌کشند و ایران اسلامی در فکر رساندن دارو و غذا به این مظلومان است؛ مرحبا با این ایمان و این ایران!



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خطیب نماز جمعه تهران همچنین با تأکید بر اینکه مردم عربستان نیز باید امتحان خودشان را بدهند، خطاب به آنها گفت: شماها که ساعت‌ها قرآن می‌خوانید، چقدر از آن را فهمیده‌اید؟! قدری در آیاتی که می‌خوانید تدبر کنید! قرآن که اجازه ساکت نشستن در برابر ظالم را به شما نمی‌دهد! چرا از حکومت ظالم ابراز تنفر نمی‌کنید؟!

وی خاطرنشان کرد: البته در گوشه‌هایی از عربستان فریادهایی بلند شده، اما کم است؛ اگر در تمام عربستان فریاد اعتراض به ظالم بلند شود، سرنوشت آن مانند ایران خواهد شد که ظالم با جنایاتش نابود شد.

حرمین شریفین اسیر دست آل‌سعود شده است/ عمر حکومت ظالمانه آل‌سعود تمام شده است

آیت‌الله موحدی کرمانی اظهار داشت: حرمین شریفین گرفتار دست این ظالمان شده است؛ مدینه و مکه را باید از دست این ظالمین رها کرد. مردم عربستان! قرانی که جلوی خود گذاشته‌اید و مدام می‌خوانید، می‌گوید که از دشمن ابراز تنفر کنید؛ یا این تنفر، عربستان را پر می‌کند و ظالم را فراری می‌دهد یا به دست او شهید می‌شوید که نعمت بزرگی است؛ از چه می‌ترسید؟!

وی با بیان اینکه عمر حکومت ظالمانه آل‌سعود تمام شده است، خاطرنشان کرد: انسان‌های ظالم و منحرف و حکومت‌های ضد مردمی، وقتی اراده شود که ساقط شوند، راه فساد را بیشتر در پیش می‌گیرند، اما با همین فسادها نابود می‌شوند؛ همانطور که شاه در ایران نابود شد.

آمریکایی‌ها و آمانو دچار توهم شده‌اند/ آرزوی بازرسی از تأسیسات نظامی را به گور می‌برید

امام جمعه موقت تهران در ادامه، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب و اظهارات اخیر غربی‌ها گفت: به نظر می‌رسد که غرب و آمریکا و آقای آمانو (مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی)، در خصوص مذاکرات، دچار یک توهم و ذوق‌زدگی شده‌اند! سناتور آمریکایی می‌گوید توافق باید منوط به رسمیت شناختن اسرائیل توسط ایران باشد، آمانو هم می‌گوید که بازدید از تاسیسات نظامی ایران باید از شروط توافق باشد.

آیت‌الله موحدی کرمانی ادامه داد: این سخن آنهاست؛ اما ما می‌گوییم که دست از این خیال‌پردازی‌ها بردارید و بدانید که ایران، همان ایران است و همان مقاومتی را که طی سالها داشته، باز هم خواهد داشت.

وی با اشاره به درخواست غربی‌ها برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی توسط ایران اظهار داشت: واعجبا! کدام اسرائیل؟! همان اسرائیلی که نظامیان آن در جنگ 50 روزه تابستان گذشته، تعداد کثیری از فلسطینان را به قصد تفریح کشتند و 44 فلسطینی را در اردوگاهها به شهادت رسانند؟!

امام جمعه پایتخت تصریح کرد: ما به این آقای آمانو و غربی‌ها و آمریکایی‌ها می‌گوییم که آرزوی به رسمیت شناخته شدن اسرائیل و و نیز گنجانده شدن شرط بازدید از تاسیسات نظامی ایران در توافق هسته‌ای را به گور خواهید برد.

وی همچنین به نشست اخیر رئیس‌جمهور آمریکا و سران کشورهای عرب اشاره و خاطرنشان کرد: اوباما در کمپ دیوید به سران کشورهای خلیج فارس تذکر می‌دهد که از ایران نترسید، بلکه از اختلاف درون خودتان بترسید! این عجیب است که اوباما هم توصیه به وحدت می‌کند؛ البته وحدت دشمنان اسلام!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016