دوشنبه 28 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

کيوان صميمی: مسئوليت‌های جديدی بر دوش دارم

نوشين حسينی - رادیو فردا ـ کيوان صميمی، کنشگر سياسی و حقوق بشر، روزنامه‌نگار و مديرمسئول ماهنامه «نامه»، هم در دوران پهلوی زندانی بوده و هم در جمهوری اسلامی.

آقای صميمی که شش سال قبل، به فاصله يک روز بعد از برگزاری انتخابات بحث برانگيز سال ۱۳۸۸ بازداشت شده بود، روز شنبه از زندان رجايی‌شهر کرج آزاد شد.

اتهامات کيوان صميمی عبارت بودند از: اجتماع و تبانی برای بر هم زدن امنيت ملی، تبليغ عليه نظام و شرکت در تجمعات غير قانونی. اين اتهامات برای او شش سال زندان و محروميت دائم از فعاليت‌های سياسی به دنبال آورد.

راديو فردا در گفت‌وگو با کيوان صميمی، ابتدا درباره احساس او درباره آزادی پس از شش سال حبس پرسيده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



کيوان صميمی: احساسم موقع آزاد شدن از زندان اين بود که يک نوع مسئوليت‌هايی تمام شده و يک مسئوليت‌های جديدی شروع شده که بعد از شش سال بايد راجع به آن مسئوليت‌ها فکر کنم و عمل کنم. اين يک بار سنگين است که هر کدام از زندانيان سياسی بر دوش دارند.

- آقای صميمی، بعد از آزادی از زندان می‌‌خواهيد چه جور فعاليت‌هايی را شروع کنيد يا ادامه دهيد؟ آيا ادامه فعاليت‌های سياسی پيش از زندان رفتن را خواهيد داشت؟
* من پيش از سال ۸۸ موقعی که بازداشت شدم فعاليت‌های من در بيست سال اول انقلاب فعاليت در چارچوب قانون اساسی بود، در عين انتقاد داشتن به مورد‌هايی که انتقادی بود. خب البته انتقاد زياد بود. ولی در بدو شروع جمهوری اسلامی به خصوص دهه ۶۰ که جنايات وحشتناک‌تر بود. در هر صورت يک مشی اصلاح‌طلبانه و قانونی داشتم. تا جايی رسيدم که فعاليت سياسی‌ام به معنی فعاليت‌های تشکيلاتی بايد کمتر شود و بيشتر فعاليت‌هايم روی فعاليت‌های حقوق بشری باشد و به خصوص با تاکيد بر مسئله اخلاق. مسئله‌ای که حلقه مفقوده حرکت دموکراسی‌خواهی است.

- آيا شش سال زندان رفتن شما در نوع رويکرد و عقايدتان از حيث سياسی، اجتماعی،‌ فرهنگی تاثيری هم داشته؟
* نه. چارچوب عقايد و نظراتم تغييری نداشته. من تازه وارد اين زمينه که نشده بودم. شش سال زمان زيادی نيست. اولين زندانی که من رفتم ۴۹ سال قبل بود زمان شاه. يک جوان ۱۸ ساله بودم و احساس مسئوليت انسان را که بايد برای تغيير و اصلاح تلاش کند چيز تازه‌ای نيست. فضا هم که فضای نقض حقوق بشر زياد است و کماکان ادامه دارد. در نگاه کلی‌ام به مسائل هيچ تغييری ايجاد نشده. کماکان خودم را يک کنشگر حقوق بشر می‌دانم و بايد برای احقاق حقوق انسان‌ها تلاش کنم... چند سال به پايان عمرم مانده، اين چند سال فکر می‌کنم مسئله اخلاق بايد بازهم بيشتر باشد.

- کيوان صميمی تازه از زندان آزاد شده. يعنی فقط يک روز است که از زندان آزاد شده. بعد از شش سال. آيا کيوان صميمی از زندانی شدن دوباره در راه عقايدش هراس ندارد؟
* حکومت اين تشخيص را داده که به نفع خودش (نه منافع مردم يا منافع ملی) نيست که فضا را دوباره ببرد به سمت ۸۸. اين از آن سمت. از اين سمت نه، من در اوراق بازجويی‌هايم نوشتم که «گر ما ز سر بريده می‌ترسيديم، در محفل عاشقان نمی‌رقصيديم»، من تا آخر عمر همين شعارم خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016