پنجشنبه 31 اردیبهشت 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

دی ديلی بيست: بن لادن به دنبال تاسيس دفتر نمايندگی در ايران بود

اسناد جديد نشان می دهد اسامه بن لادن سرکرده القاعده تمايل داشت دفتر نمايندگی در ايران داشته باشد!

يک پايگاه اينترنتی نوشت: اسناد جديد نشان می دهد اسامه بن لادن سرکرده القاعده تمايل داشت دفتر نمايندگی در ايران داشته باشد!

به گزارش پايگاه خبری «تيک»، «دی ديلی بيست» در گزارشی نوشت: اسناد جديدی که در محل اختفای اسامه بن لادن در ابوت آباد پاکستان کشف شده اند نشان می دهند اسامه بن لادن بسيار تمايل داشت گروه القاعده دفتری در ايران داشته باشد. اين اسناد همچنين نشان می دهد که القاعده در مقايسه با گروه تروريستی داعش ديدگاه ملايم تری درباره ايران به عنوان يک کشور شيعه داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



در ميان اسنادی که در محل اختفای بن لادن کشف شده اند گزارشی بدون تاريخ درباره عمليات خارجی القاعده وجود دارد که نشان می دهد اين گروه تلاش کرده است دفتری آموزشی را در ايران افتتاح کند اما از اين اقدام به علت هزينه های بسيار زياد آن صرفنظر کرده است.

در اين سند نوشته شده است« ما قصد داشتيم اداره ای را برای خود در ايران ايجاد کنيم تا کسانی را که خواهان پيوستن به ما هستند جذب کنيم اما به علت هزينه های بسيار زياد اين اقدام از انجام آن منصرف شديم.» هر چند اين گزارش بدون تاريخ است اما احتمالا در سال دو هزار و شش نوشته شده است. در بخشی از اين گزارش هم به لزوم حمله به اهداف دانمارکی به علت انتشار کاريکاتورهای اهانت آميز درباره پيامبر اسلام اشاره شده است.

در بخشی از اين اسناد هم نامه ای است که به نظر می رسد دستورالعمل برای سخنگوی اين گروه است و در آن گفته شده است شخصی که مسئوليت سخنگويی القاعده را دارد بايد درباره خبر برخی رسانه ها مبنی بر ارتباط القاعده با ايران که خبر نادرستی است واکنش نشان دهد و اظهار نظر کند.

کلينت واتس تحليلگر امور منطقه در موسسه تحقيقات سياست خارجی گفت اسناد موجود نشان می دهند که اعضای القاعده از ايران بيزار بوده اند. از جمله اعضا و وابستگان القاعده که در ايران بازداشت و زندانی شدند می توان به ام حمزه و حمزه همسر و پسر بن لادن اشاره کرد.

در يکی از نامه های کشف شده در محل اختفای بن لادن گفته شده است زمانی که اين افراد در ايران از زندان آزاد شدند بايد در خانه امن نگهداری شوند تا بن لادن تصميم گيری کند که آنها را به کجا اعزام کند. در نامه ديگری گفته شده است القاعده نگران آن است که ايران بعد از آزادی همسر و پسر بن لادن از طريق آنها از بن لادن جاسوسی کند. به همين علت خطاب به ام حمزه همسر بن لادن گفته شده است بعد از خروج از ايران بايد همه چيزهايی را که در ايران با خود داشته است مانند لباس، کتاب و غيره را کنار بگذارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016