چهارشنبه 6 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

فریاد یاحسین میرحسین و تصاویر محصوران در دانشگاه تهران + تصاویر

کلمه - مراسم بزرگداشت سالروز دوم خرداد در دانشگاه تهران، فرصتی دوباره برای دانشجویان این دانشگاه بود تا مطالبات معوق خود را فریاد بزنند و پایبندی خود را به آرمان های جنبش حق طلبانه سبز یادآوری کنند. استقبال گرم حاضران از سعید حجاریان که از قربانیان اعتراف گیری در دادگاه های نمایشی بود، در کنار تصاویر برافراشته محصوران و شعارها و نمادهای سبز دانشجویان، همگی گواه زنده بودن دانشگاه و ایستادگی دانشجویان بود.

به گزارش کلمه، روز گذشته سالن شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران بار دیگر شاهد حضور گسترده دانشجویانی بود که ایستادگی در راه سبز امید را انتخاب کرده بودند. تصاویر رهنورد، موسوی و کروبی در کنار عبارت “امید بذر هویت ماست” در یک سوی سن، و تصویر سید محمد خاتمی و عنوان دوم خرداد در سمت دیگر، به قدر کافی نشان می داد که سمت و سوی دیدگاه های برگزارکنندگان و استقبال کنندگان چیست.

اما حضور تعدادی از زندانیان سیاسی سابق همچون کیوان صمیمی و عیسی سحرخیز، شعارهای یاحسین میرحسین دانشجویان و بلند شدن پلاکاردهایی در یادبود دانشجویان زندانی، احمد زیدآبادی و قربانیان حمله به کوی دانشگاه؛ حال و هوای متفاوت و شورانگیزتر از همیشه به این مراسم بخشیده بود.

sabzUnivTehHaj1.jpg

sabzUnivTehHaj2.jpg

sabzUnivTehHaj3.jpg

این برنامه با عنوان «دوم خرداد، تلاقی مشروطیت و جمهوریت» از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران و با همکاری انجمن‌های اسلامی دانشکده‌های پزشکی و داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد. حمیدرضا جلایی پور، کامبیز نوروزی، عیسی سحرخیز، عباس عبدی و سعید حجاریان در این مراسم سخنرانی کردند و به بررسی وضعیت آزادی مطبوعات و شرایط اجتماعی سیاسی کشور در خرداد ۷۶ و پس از آن پرداختند.

استقبال دانشجویان از حجاریان با شعارهایی همچون «شهید زنده‌ای تو، قلب تپنده‌ای تو» و «حجاریان زنده باد، خاتمی پاینده باد» آن هم در حالی که شش سال از برگزاری دادگاه های نمایشی و اعتراف گیری های اجباری و تحت فشار از برخی متهمان ازجمله سعید حجاریان می گذشت، به تنهایی حاکی از بی اثر ماندن اینهمه تلاش برای حذف جریان اصلاح طلب و سبز از صحنه سیاسی بود.

در هنگام پخش کلیپ در این مراسم نیز پخش تصاویر موسوی، خاتمی و دیگر چهره های محبوب مردم، بارها و بارها با تشویق دانشجویان و شعارهای حمایت آمیز ایشان همراه شد. هرچند گفته شد که تصاویر مربوط به حمله به کوی دانشگاه، با اصرار مسئولان دانشگاه، از کلیپ حذف شده است. اما پخش تصویر حضور احمدی نژاد در دادگاه روزنامه سلام نیز به شعارهای دانشجویان علیه رئیس دولت سابق انجامید.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عباس عبدی در این برنامه با بیان اینکه در جامعه ایران در قرن گذشته دو انقلاب و چندین جنبش اجتماعی مهم وجود داشته٬ افزود: از یک سو شاید این مقوله نشانه پویایی جامعه ایرانی باشد٬ اما از دیگر سو معنای مهمتری نیز در این مورد دارد و آن٬ این است که این جنبش‌ها و انقلاب‌ها نتوانسته‌اند مشکلات خود را حل کند و علیرغم کوشش‌هایی که موثران٬ در این جنبش‌ها و انقلاب‌ها انجام داده‌اند٬ بخشی از مطالبات همچنان وجود دارد.

به گزارش ایلنا، وی با تاکید بر اینکه نباید هر نقدی را معیار دشمنی بدانیم٬ افزود: نقد را به هیچ وجه نباید فراموش کرد. نقد فقط وسیله‌ای نیست که علیه دشمن به کار گرفته شود٬ بلکه نقد وسیله درونی هر حرکت پویاست.

sabzUnivTehHaj4.jpg

sabzUnivTehHaj5.jpg

sabzUnivTehHaj6.jpg

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مورد اینکه در عرصه سیاست مسئله انگیزه‌های درست٬ مساله فرعی است٬ افزود: در انتخاب افراد٬ تنها انگیزه‌های درست کافی نیست٬ باید توجه داشت آیا راهی که افراد می‌روند٬ می‌تواند به اهداف درست بینجامد یا خیر؟

این پژوهشگر اجتماعی تصریح کرد: در دوم خرداد اتفاق‌های خوب و بد زیادی داشته‌ایم و هم اکنون بخش اعظمی از جوانان گسست‌هایی را با این دوره دارند که امیدواریم با برگزاری چنین نشست‌هایی این شکاف و فاصله‌ها کمتر شود؛ در مورد اتفاق‌‌های بد می‌توان مثال قتل‌های زنجیره‌ای را آورد که از جمله اتفاقات بدی بود که البته نحوه واکنش به آن٬ و امید به متوقف شدن آن٬ بخش خوب این ماجرا بود.

عبدی همچنین در ادامه ترور سعید حجاریان را از اتفاقات بسیار ناراحت کننده بعد از دوم خرداد خواند و افزود: در واکاوی این قضیه باید ببینیم چه کرده‌ایم٬ کجای کار ایراد داشته٬ و چه کارهایی باید انجام می‌دادیم که انجام نداده‌ایم.

sabzUnivTehHaj7.jpg

sabzUnivTehHaj8.jpg

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: از اتفاق‌های ناخوشایند برای اصلاح طلبان٬ بعد از دوم خرداد٬ سال ۸۴ بود٬ چراکه بعد از این چیزی در مخیله اصلاح‌طلبان نمی‌گنجید. اتفاقی که منجر شد دولت اصلاحات دولت را به دست جریانی دهد که برنامه‌ها و رفتار‌هایش با معیارهای اساسی همخوانی نداشت.

این پژوهشگر اجتماعی همچنین با اشاره به حوادث سال ۸۸ تصریح کرد: در این سال تعداد قابل توجهی از فعالان و سیاسیون بازداشت شدند٬ که بسیاری از آنها محکومیت خود را سپری کرده‌اند و جای امیدواری دارد نسبت به وضعیت افرادی که محدودیت دارند٬ تعیین تکلیف شود.

وی در مورد انتخابات آتی مجلس تصریح کرد: امسال سالی است که می‌توانیم به روزهای اصلاحات بازگردیم و بهترین فضا برای بازگشت انتخابات مجلس است. در این میان باید یادآور شد بازی اصلاح‌طلبان می‌تواند تعیین کند که دیگران چگونه بازی کنند.

این فعال سیاسی اظهار داشت: اصلاح‌طلبان مهمترین نیروهای سیاسی برای حال و آینده کشور هستند و اگر این اهمیت وجود نداشت٬ تا این اندازه مورد نقد قرار نمی‌گرفتند.

عبدی با تاکید بر اینکه این دولت نباید زیر بار شکاف میان قدرت و مسئولیت برود٬ افزود: دولت اگر زیر بار مسئولیت معیشت مردم و مسائل اینچنینی رفته٬ باید در مساله سیاست خارجی قدرت و مسئولیت را توامان داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر قدرت و مسئولیت توامان باشد٬ دیگر کسی جلوی وزیر خارجه عربده نخواهد کشید٬ همچنان که‌‌ همان کسانی که ادعای مدیریت جهانی را در سال‌های مسئولیت خود داشتند٬ در پایان فعالیت خود به گفتن این مواضع افتاده بودند که نمی‌گذارند ما پرونده هسته‌ای را حل کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: در بازگشت اصلاح‌طلبان به قدرت٬ نباید از حاکمیت قانون کوتاه آمد و حاکمیت قانون باید حد یقف همه امور باشد.

حجاریان که به عنوان سخنران پایانی برنامه با کمک چند دانشجو به روی سن رفت، در شروع صحبتش گفت: اولا با اینکه اینجا حق آب و گل دارم٬ مدت‌هاست که نمی گذاشتند من به این دانشگاه بیایم اما خوشحالم امروز دعوت شده‌ام و توانسته‌ام به این دانشگاه بیایم.

به گزارش جماران، وی در ادامه گفت: خوشحالم انجمن‌ها احیا شده‌اند و امیدوارم پس از دوران حیرت و نصرت٬ باز هم این فضا و این مسیر ادامه یابد.

حجاریان با بیان اینکه از من خواسته شده تا خاطره ای از دوم خرداد بیان کنم، گفت: چیزی که می‌گویم به سال ۷۶ باز‌می‌گردد؛ آن موقع می‌گفتند بنویسیم «خاتمی» بخوانیم «ناطق»؛ جناح راست به من می‌گفت این جنگ روانی را تو درست کرده‌ای. من گفتم کار من نبوده٬ ولی اگر فکر می‌کنید من درست کرده‌ام٬ شما هم بر عکس آن درست کنید. جناح راست می‌گفت ما نمی‌توانیم چون مردم باور نمی‌کنند!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016