جمعه 8 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

گزارش تازه آژانس: ایران از دو مساله باقی‌مانده درباره یکی اطلاعات داد

140905152812_iaea_624x351_ap.jpg
بی‌بی‌سی: خبرگزاری‌های غربی گزارش داده‌اند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی اخیر خود گفته است که ایران درباره یکی از دو مساله باقی مانده اطلاعاتی ارائه داده است.

ایران سال گذشته توافق کرد که گام‌هایی عملی برای روشن شدن ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای بردارد و رویترز به نقل از گزارش محرمانه آژانس نوشته است که ایران "اطلاعاتی مرتبط با یکی از این اقدامات ارائه داده است. آژانس و ایران توافق کرده‌اند که گفتگوها را ادامه دهند."

رویترز می‌گوید که در گزارش آژانس تاکید شده که ایران همچنان باید به پرسش‌ها درباره فعالیت‌های ادعایی در مجتمع نظامی پارچین پاسخ دهد.

از پنج موردی که ایران و آژانس درباره آن توافق کرده بودند، ادعاهای مربوط به تاسیسات نظامی پارچین و مطالعات ایران درباره انقال نوترون و شبیه سازی‌ها و محاسبات مرتبط با آن، حل نشده باقی مانده‌ بودند. حال مطابق گزارش محرمانه آژانس تنها یکی از این دو مساله باقی مانده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تاسیسات پارچین محلی است که ادعا شده ایران در آن روی روش‌ها یا موادی انفجاری که می‌توانند در روند تولید سلاح هسته‌ای به کار روند، آزمایش‌هایی کرده است. بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک بار در سال ۲۰۰۵ به این محل دسترسی داشتند اما پس از آن دیگر با درخواستشان برای دسترسی به پارچین موافقت نشده است.

بازرسی از مراکز نظامی ایران یکی از مسائلی است که در هفته‌های اخیر اختلاف ایران و طرف‌های مذاکره درباره آن پررنگ شده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، چند روز پیش گفت: "اجازه نمی‌دهیم از هیچ یک از مراکز نظامی هیچ گونه بازرسی از سوی بیگانگان انجام شود." اما لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه دو روز پیش گفت کشورش با توافقی که دسترسی به مراکز نظامی در آن گنجانده نشود مخالفت می‌کند.

عباس عراقچی، از مذاکره‌کنندگان ایرانی، امروز گفته است که آژانس می‌خواسته است که به شماری از افراد و مراکز مشخص "دسترسی مدیریت‌شده" داشته باشد به ترتیبی که "اجازه کسب اطلاعاتی از محیط پیرامونی به بازرس" داده نشود، اما تهران با این ایده مخالفت کرده است.

ایران و کشورهای ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان) می‌خواهند تا ۹ تیر ماه به توافقی جامع برسند. بنا است که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و جان کری، همتای آمریکایی او، در همین چارچوب فردا (شنبه ٨ اردیبهشت) با یکدیگر دیدار کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016