چهارشنبه 13 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

بشار اسد به فکر خروج از دمشق

ديپلماسی ايرانی ـ العرب ادعا کرده است که اسد به طور جدی در حال رايزنی با نيروهای مخالف است تا در صورت انتقال از دمشق به مناطق علوی نشين از تعقيب او دست بکشند و جنگ را متوقف کنند.

منابع آگاه به روزنامه العرب، چاپ لندن گفتند که تحرکات بسياری در ميان صفوف نيروهای ارتش سوريه در جريان است و آنها در حال تجميع يگان های نظامی خود هستند تا بر اساس دستورالعملی تازه که گويا بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه قصد دارد به مرحله اجرا بگذارد، اين يگان ها را در مناطق ساحلی به ويژه لاذقيه و طرطوس متمرکز کنند.

اين منابع همچنين گفتند که عمليات تجميع يگان ها و توزيع دوباره سربازها در مناطق ساحلی در پی توصيه اسرائيلی ها مبنی بر ترک پايتخت از سوی بشار اسد و استقرار در مناطق ساحلی که عموما علوی نشين هستند و حامی خانواده اسد محسوب می شوند، صورت گرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وضاح عبدربه، رئيس تحريريه روزنامه سوری الوطن، نزديک به دولت سوريه در اين باره می گويد: «عقب نشينی ارتش سوريه از اريحا در راستای تعريف مجدد خطوط بزرگ دفاعی از شهرهای مهم سوريه صورت گرفته است. اولويت ارتش در مورد ادلب حمايت از راه های منتهی به شهرهای ساحلی و محافظت از شهر حماه و اکثريت ساکنين آن به همراه حمص و دمشق است.»

روزنامه العرب چند روز پيش به نقل از يک منبع عالی رتبه فرانسوی گزارش داده بود که اسرائيلی ها به واسطه فرانسوی ها به بشار اسد توصيه کردند که عقب نشينی نيروهايش از دمشق به مناطق ساحلی الجيب را آغاز کند مادامی که ارتش و نيروی هوايی سوريه توانايی تامين امنيت لازم برای انجام اين عقب نشينی را دارند و می توانند زمينه های خروج امن او و اعضا و ارکان حکومت او را از دمشق فراهم کنند.

العرب ادعا کرده است که اسد به طور جدی در حال رايزنی با نيروهای مخالف است تا در صورت انتقال از دمشق به مناطق علوی نشين از تعقيب او دست بکشند و جنگ را متوقف کنند. اين تلاش ها با تحرکات اخير روسيه و امريکا که بارزترين آن سفر جان کری، وزير امور خارجه امريکا به مسکو بود، هم زمان شده است. در مسکو جان کری بعد از ديدار با همتای روسی اش، سرگی لاوروف گفت که مواضع دو طرف در مورد پرونده سوريه بسيار به هم نزديک شده است.

العرب در ادامه همچنين ادعا می کند آن چه باعث شده تا اسد به دنبال پذيرفتن اين راه حل باشد، عدم جديت هم پيمانان سنتی او در تامين نيازهای نظامی و مالی برای ادامه جنگ است. به ويژه از سوی ايران که علی رغم تاکيد مقام های ايرانی بر ادامه حمايت ها از رئيس جمهوری سوريه و حفظ بشار اسد در مسند قدرت عملا نتوانسته اند کمک چندانی به او بکنند تا او بتواند جلوی پيشروی نيروهای مخالف را بگيرد يا نيروهای دولتی بتوانند مناطق بيشتری را آزاد کنند.

اسد به هيچ وجه اعتمادی به تضمين های روسيه و ايالات متحده ندارد برای همين خود را آماده رويارويی طولانی مدت در اردوگاه علويان با مخالفانش کرده است. در همين رابطه دفتر گارد جمهوری در قرداحه، زادگاه بشار اسد نيز اعلام کرد گارد ساحلی جديدی توسط نيروهای داوطلب از اهالی طايفه علوی برای حمايت از بشار اسد تشکيل شده است.

گفته می شود در هفته های اخير نيرو و منابع مالی و لجستيکی مورد نياز ارتش سوريه به شدت کاهش يافته و اين مساله سبب شده است تا مقامات ارشد سوريه تدابير تازه ای را برای دفع مخاطرات بينديشند.

اين در حالی است که برخی در صفحات اجتماعی تبليغات گسترده روانی برای کوچک شمردن نيروهای داوطلب علوی آغاز کرده اند. در صفحات اجتماعی ادعا شده است که به دليل طولانی شدن جنگ داخلی در سوريه و کمبود منابع مالی و همچنين کشته شدن بسياری از علوی ها در جنگ با مخالفان حکومت در سال های اخير استقبال از گارد ساحلی جديد علوی ها چندان بالا نيست و انتظار نمی رود که اين گارد بتواند انتظارات دولت سوريه را برآورده کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016