جمعه 15 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

"افشاى نقش بنیاد کلینتون و شرکت اریکسون سوئد در حمايت از رژيم ایران"

برخى رسانه هاى امريكايى امکان تلاش هاى بنیاد کلینتون برای حمايت از رژيم ایران را فاش كرده اند. اين تلاش ها از طريق كمكهاى مالى یک موسسه خیریه در سوئد که از سوی "بنیاد بیل و هیلاری کلینتون" براى جلوگيرى از تشدید تحریم ها علیه ایران ونيز دريافت مبالغ كلان از کمپانی مخابراتی "اریکسون" سوئد برای چشم پوشی از روابط تجاری با رژیم ایران، عنوان شده است



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


العربيه - روزنامه واشینگتن تايمز طی گزارشی افشا کرده است که یک موسسه خیریه در سوئد که از سوی "بنیاد بیل و هیلاری کلینتون" تاسس شده است از شرکت های سوئدی پول دریافت کرده تا از تشدید تحریم ها علیه ایران جلوگیری کند.

بر اساس این اطلاعات که بخشی از آن از ویکی‌لیکس جمع آوری شده است "بنیاد کلینتون مبلغ معادل ۲۰۰ملیون کرون از این شرکت ها دریافت کرده است". این گزارش همچنین اضافه می کند که " شخص بیل کلنتون مبلغی معادل شش ملیون کرون از شرکت سوئدی که منافع اقتصادی زیادی در ایران دارد، دریافت کرد تا در یک جلسه که از سوی این شرکت ترتیب داده شده بود سخنرانی کند".

بر اساس گزارش واشینگتن تایمز، " پرداخت این کمک ها به وزارت خارجه امریکا بر خلاف معمول به وزارت خارجه امریکا گزارش نشده است". طبق روال قانونى تمام کمک ها به بنیاد کلینتون در زمانی که هیلاری کلینتون وزریر خارجه امریکا بود به بخش اخلاق این وزارتخانه گزارش می شد.

واشینگتن تایمز افشا می کند که " رابطه مستقیمی بین پرداخت این کمک ها با سیاستمداران و شرکت هائی که منافع اقتصادی در ایران داشته اند، وجود دارد".

لازم به یاد آوری است که دولت سوئد رسما مخالفت خود با افزایش تحریم ها در جهت منافع مردم ایران را ابراز می کرد.

clinton-foundation-sweden-iran1.si.jpg

در همین حال یک سند دیگر افشا می کند که مقام های ارشد سیاسی سوئد بارها در گفتگوهای خود با مقام های امریکائی به شدت از بیم آسیب رسیدن به صنایع صادراتی سوئد به ایران، با تحریم ها مخالفت کرده اند.

این روزنامه با استناد به اسناد فاش شده از سوی ویکی لیکس و مصاحبه با منابع مختلف می نویسد که رابطه مستقیمی میان مبالغ پرداخت شده از سوی کمپانی های سوئدی و خواسته سیاستمداران و کمپانی های بزرگ سوئدی، از جمله اریکسون و ولوو، وجود داشته است تا آمریکا را متقاعد سازند، تحریم های اعمال شده علیه ایران را تشدید نکند، چون در غیر اینصورت به صادرات سوئد لطمه وارد خواهد شد.

وزارت امور خارجه آمریکا با وجود معاملات وسیع میان شرکت های سوئدی و رژیم ایران و حتی علی رغم هشدارهای سفارت آمریکا در استکهلم در این رابطه، در طی سالهای متمادی از وارد کردن کمپانی های سوئدی به لیست سیاه خودداری کرده است. همزمان کمک های میلیونی کمپانی های سوئدی به شاخه سوئدی بنیاد کلینتون ادامه داشته است. جمع کمک های پرداخت شده از سوی کمپانی های سوئدی به این بنیاد بالغ بر ۲۰۰ میلیون کرون بوده است. کمک هایی که به نوشته واشینگتن تایمز بنیاد کلینتون به وزارت امور خارجه گزارش نکرده است.
کمپانی اریکسون کمکی بصورت مستقیم به این بنیاد پرداخت نکرده است، اما در سال ۲۰۱۱ مبلغ شش میلیون کرون بابت ایراد یک سخنرانی در هنگ کنگ که از سوی اریکسون ترتیب داده شده بود به بیل کلینتون پرداخت شده است. تنها چند هفته پیش از این پرداخت، هیلاری کلینتون فهرست تحریم های سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ را منتشر کرد که کمپانی های سوئدی از آن مستثنی شده بودند.

کارین هالستان سخنگوی کمپانی اریکسون در تماس با واشینگتن تایمز وجود هرگونه رابطه میان کمک های پرداختی به بنیاد کلینتون و تحریم های علیه ایران را تکذیب کرده است.

به نوشته واشینگتن تایمز کمپانی سوئدی اریکسون فروشنده تاسیسات زیر بنایی مخابراتی به ایران و از جمله شرکت همراه اول، ایرانسل و رایتل است و کمپانی ولوو نیز از فروشندگان بزرگ خودروهای سنگین به ایران به شمار می رود.

این اطلاعات در زمانی از سوی روزنامه واشینگتن تایمز فاش می شود که هیلاری کلینتون از حزب دمکرات در تلاش است تا در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود.

گزارش های ديگر از " دريافت مبالغ مالى كلان توسط بنیاد کلینتون از شرکت مخابراتی اریکسون سوئد برای چشم پوشی از روابط تجاری اش با رژیم ایران" خبر داده است .

این در حالی است که در جریان اعتراضات سال 88 در ایران، اریکسون به فروش تجهیزات و نرم‌افزارهای پیشرفته جهت کنترل اس‌ام‌اس و مکالمات تلفن همراه به حكومت ايران متهم شده بود.

روزنامه " واشنگتن تایمز " در اين رابطه نوشته است:" بر اساس مصاحبه های صورت گرفته از سوی خبرنگاران این روزنامه با منابع مطلع و مدارک به دست آمده، بنیاد کلینتون، بازویی مالی در سوئد ایجاد کرده و از سوئدی ها بخصوص شرکت مخابراتی اریکسون برای چشم پوشی از روابط تجاری با رژیم ایران، پول کلانی به ارزش 26 میلیون دلار دریافت است".

این اموال تحت عنوان خیریه برای مبارزه با ایدز در آفریقا، تغییرات جهانی آب و هوا و مبارزه با بیماری وبا در هائیتی به بنیاد کلینتون تحویل داده شده است.

بر اساس این گزارش، "شوهر وزیر خارجه وقت آمریکا، یعنی بیل کلینتون که پیشتر رئیس جمهور ایالات متحده بود، هم در این پرونده دست دارد. بیل کلینتون مبلغی معادل 750 هزار دلار به عنوان حق الزحمه سخنرانی، از شرکت اریکسون گرفته است".


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016