یکشنبه 17 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

پاسخ یک فرمانده نیروهای مسلح به شبهات در مورد پيکرهای غواصان کشته شده


محمد باقرزاده

فرمانده جست‌وجوی مفقودين ستادکل نيروهای مسلح امروز به شبهات مربوط به پيکرهای شهدای غواص و خط شکن که پيکرهايشان اخيرا به دست آمده است،پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار سرويس فرهنگ حماسه خبرگزاری دانشجويان ايران ايسنا،سردار سيدمحمد باقرزاده که امروز در يک نشست خبری در محل معراج شهدای تهران سخن می‌گفت،اظهارکرد:بنای ما پرهيز از بيان جزئيات تفحص پيکرهای شهيدان بوده و هست. چه بسا اين نگرانی وجود دارد که کشش آگاهی از چنين مسائلی وجود نداشته باشد اما وقتی ديديم مظلوميت اين شهيدان توسط برخی افراد ناآگاه و به ويژه رسانه‌های دشمنان خدشه‌دار می‌شود لازم شد توضيحاتی ارائه کنيم.

وی با اظهار تاسف گفت: متاسفانه مظلوميت آشکار و پنهان عده‌ای از خط شکنان و غواصان شهيد ما در يک بازی رسانه‌ای از سوی دشمنان و بعضا دوستان ناآگاه ما به حاشيه رفت البته تعدادی از رسانه‌ها نيز در اين رابطه به خوبی عمل کردند و وظيفه خود را انجام دادند.

وی بيان کرد: روش متعارف ما برای چگونگی شرح کاوش شهدا به اين شکل است که از بيان برخی از جزئيات پرهيز می‌کنيم. چرا که همواره اين نگرانی را داريم که ممکن است کشش لازم برای دريافت برخی از حقايق جنگ تحميلی در جامعه وجود نداشته باشد. در اين راستا با دو خطر مهم مواجه هستيم که اولين آن تخريب و دومين هم تحريف است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سردار باقرزاده در اين زمينه توضيح داد: تخريب به اين معنا که پس از کاوش پيکرهای اين شهدا موجی ايجاد شد که چهره نورانی فرماندهان و شخصيت‌های ما را زير سوال برد و تحريف نيز به اين معنا که ممکن است بسياری از حقايق دوران دفاع مقدس منحرف شود. مطرح کردند که سوء تدبير فرماندهان منجر به شهادت اين رزمندگان شده است.

سردار باقرزاده ادامه داد: ناگزيرم در اينجا شهادت عمار و ياسر را بيان کنم.چرا که پيامبر (ص) مدت‌ها قبل شهادت عمار را خبر داده بودند تا اينکه او در ۹۰ سالگی در جنگ صفين به شهادت رسيد. از آنجايی که تعدادی از نيروهای معاويه سخنان پيامبر (ص) را به خاطر داشتند برايشان اين سوال پيش آمد که نکند واقعا ما او را کشته‌ايم و براساس آنچه که پيامبر گفته است در مسير حق نيستيم. اما عمروعاص حيله‌ای به خرج داد و بيان کرد که هر کسی عمار را به جنگ آورده است او قاتل عمار است و می‌خواست قتل عمار را به گردن حضرت علی(ع) بياندازد. اکنون نيز انگلستان اين حيله را در سر می‌پروراند.

وی گفت: در همين رابطه نخستين شک و ترديدی که در خصوص کاوش پيکرهای خط شکنان و غواصان شهيد ايجاد شد‌، توسط دشمن بود. آنها اين شبهه را ايجاد کردند که چرا بايد اين تعداد از رزمندگان شهيد شوند؟ چرا که معمولا در نقطه‌هايی که ما کاوش می‌کرديم رقم به دست آوردن پيکرهای شهدا اين چنين بالا نبود. در عمليات اخير کميته جست‌وجوی مفقودين ستاد کل نيروهای مسلح توانستيم پيکرهای ۲۷۰ شهيد را کاوش کنيم که از اين ميان ۱۷۵ پيکر متعلق به خط شکنان و غواصان بود.

سردار باقرزاده يادآور شد: آنهايی هم که زخم خورده بودند در راستای همان اهداف دشمنان و اغراض آنها اين موضوع را مطرح کردند که چرا در يک عمليات اين تعداد شهيد شده‌اند. جالب است که در اين بين BBC بيشتر ازديگر شبکه‌های معاند به موضوع غواصان شهيد پرداخت و روی آن مانور رسانه‌ای داد و شبهاتی مطرح کرد. عده‌ای هم آمدند و گفتند چه کسی گفته است که اساسا غواص بوده‌اند. اينها پيکرهای شهدای جنگ تحميلی نبوده‌اند و مربوط به شهدای مدافع حرم هستند که در عراق و در جنگ با داعش کشته شده‌اند. اين را بايد بگويم که ما همواره پيکرهای مدافع حرم را در ايران آشکارا و با حضور گسترده مردم تشييع و تدفين می‌کنيم چرا که شهادت برای ما افتخار است. اگر آنها راست می‌گويند بروند از عشايری که برای تشييع پيکرهای اين شهدا به مرز آمده بودند بپرسند که وزن تابوت‌ها چقدر بوده است.جمهوری اسلامی ايران مشکلی ندارد که بگويد ما در اين راستا شهيد داده‌ايم.

وی تاکيد کرد: اين ۱۷۵ پيکر شهيد مربوط به خط شکنان و غواصان بوده است و کشتن و کشته شدن پديده‌ای است که در همه جنگ‌ها وجود دارد. در همين رابطه شبهه ديگری ايجاد شد که می‌پرسيدند چرا خط شکنان ؟! اساسا مگر ممکن است آنها اسير هم بشوند.در ادامه عده‌ای آمدند گفتند ما اين تعداد غواص شهيد نداشتيم.

سردار باقرزاده خاطرنشان کرد: من باز تکرار می‌کنم که اين پيکرها متعلق به خط شکنان و غواصان ما بوده است. تاکيد می کنم اين شهدا اول اسير شده‌اند و بعد به شهادت رسيده‌اند. دلايل اين مساله را هم عنوان می‌کنيم. اما در همين رابطه باز عده‌ای معتقد بودند که نبايد اين خبر رسانه‌ای می‌شد. من می‌پرسم که تا کی می‌توانيم مظلوميت شهدا را کتمان کنيم؟. چرا نبايد بيان می‌کرديم؟ آيا نگفتن اين موضوع کتمان حق نيست؟

وی تاکيد کرد: دوستان ما بايد در اين راستا هوشيار باشند و نبايد در زمين دشمن بازی کنند.بايد اين مظلوميت را بيان می‌کرديم چرا که آنان خط شکنان دوران دفاع مقدس ما بوده‌اند و بعد به شهادت رسيده‌اند. اين شهدا ابتدا از اروندرود عبور کرده بودند و جزاير ام‌الرصاص را پشت سر گذاشته بودند و در جزيره «ابوفلوس» در يک روستا در منطقه ابوخصيب که ۱۵کيلومتر جلوتر ازخط مقدم است، پيکرهايشان کاوش شده است. مگر می‌شود شهيد تا آنجا خودش جلو رفته باشد. آنها به اسارت درآمده بودند و دستانشان با سيم،‌ مفتول، پارچه و طناب بسته شده بود. حتی دشمن در دست بسته بودن اين شهدا نيز شبهه ايجاد کرد. اين مساله بسيار بديهی است. البته بسياری از شهدا نيز مجروح بوده‌اند و تعدادی از آنها را هم زنده به گور شده بودند. اينکه می‌گويم آنها زنده به گور شده‌اند به اين دليل است که حتی پارگی در لباس و شکستگی دراستخوان و بدن‌هايشان به چشم نمی‌خورد.

سردار باقرزاده گفت: پيکرهايی که کاوش شده‌اند مربوط به لشکرهای ۲۵ کربلا (استان مازندران ) ،۴۱ ثارالله(استان کرمان)، ۱۴ امام حسين(استان اصفهان)و ۷وليعصر(استان خوزستان) بوده‌اند.

فرمانده کميته جست‌وجوی مفقودين ستاد کل نيروهای مسلح با اشاره به اينکه پيکرهای اين شهدا سند رسوايی جنايت‌های حکومت بعث عراق و هم پيمانان آنها در دوران جنگ تحميلی محسوب می‌شود، تاکيد کرد: همچنان همپيمانان حکومت بعث عراق در کشورهای عراق و سوريه و يمن مشغول جنايت هستند. کشوری همچون عربستان مدافع سرسخت صدام بود و نمونه‌ای از اين جنايتکاران است که هم اکنون در يک جرم و جنايت جديدی به نيابت از آمريکا عمل می‌کند و کارهای ضد حقوق بشری انجام می‌دهد.

وی با اشاره به پيام دستان بسته شهدا گفت: موضوع اصلی اين است که نبايد فعلا روی جزئيات تمرکز کنيم. دستان بسته آنها برای ما بسيار با اهميت است و بايد به هدفی که شهدا داشته‌اند توجه کنيم. قطعا پيام دستان بسته اين شهدا اين است که آنها به دستان بسته شهيد شدند تا ما امروز دستانمان مقابل دشمنان بسته نباشد و از شرف و حيثيت خود با دستان باز دفاع کنيم. دست بسته بودن اين شهدا اوج اقتدار و مظلوميت آنهاست و نه خفت و خواری.تربت و قتلگاه اين شهدا مقدس است.

سردار باقرزاده با اشاره به اين موضوع که اين نخستين بار نيست که خبر کاوش شهدا به اين صورت بيان شده است،خاطرنشان کرد: چندين سال پيش در شهر العماره در قبرستان «حطين» پيکرهای ۱۰۰شهيد کاوش شد. البته اين شهدا سه گونه بودند. نخست تعدادی به شهدای ايرانی تعلق داشتند ‌، بخش دوم آنها مربوط به مردم شيعه شهر العماره بودند که در انتفاضه اول‌شان مظلومانه به دست صدام به شهادت رسيده بودند. در بين اين پيکرها پيکر يک پرستار با لباس پرستاری و حتی جنينی شش ماهه در شکم مادرش نيز که زنده به گور شده بودند پيدا کرديم. بخش سوم اين پيکرها هم مربوط به جسدهای نيروهای عراقی بود که ما آنها را تحويل عراقی‌ها داده بوديم که به خانواده‌هايشان بدهند اما حکومت صدام بار ديگر اين اجساد را دفن کرده بود.

وی يادآور شد: مردمی که در اين منطقه بوده‌اند روايت می‌کردند که عده‌ای از اين شهدا مجروح بودند. برخی‌ها را در مقابل سگ‌های وحشی انداخته شده بودند که حتی يک سرباز عراقی را هم اين سگ‌ها خورده بودند همچنين تعدادی ديگر از شهدا که در منطقه العماره پيدا شده بودند تشنه بودند و مسافت‌های طولانی را سينه‌خيز به دنبال آب ‌گشته بودند. يادآور می‌شوم که گفتن اين خبر در حقيقت بيان مظلوميت يک ملت بوده است و من وظيفه داشتم که بيان کنم.

سردار باقرزاده در بخش دوم سخنان خود اشاره‌ای به شهدای گمنام کرد و گفت: در آخرين کاوشی که از دوهفته قبل آغاز شده است تاکنون پيکرهای ۴۸ شهيد کاوش شده است. ۳۹ پيکر مربوط به منطقه جنوب عراق و ۹ پيکر هم در کردستان عراق به دست آمده است.

وی ادامه داد: درباره وضعيت تدفين شهدای گمنام هم تاکنون در ۱۸۹ نقطه دانشگاهی در سراسر کشور حرم شهيد ايجاد شده است. در حوزه‌های علميه نيز برای شش شهيد حرم ايجاد شده است. دررصورت درخواست مسئولان مدرسه فيضيه قم، اين مکان معنوی در اولويت تدفين شهدای گمنام قرار دارد. در اين راستا دانشگاهيان از حوزويون پيشتاز بوده‌اند. همچنين سه حرم شهيد در سه محوطه‌های قوه مجريه‌، مقننه و قضاييه‌ ميزبان علاقه‌مندان است.علاوه بر اين در وزارتخانه‌های دفاع ‌،نفت و اطلاعات هم سه حرم شهيد وجود دارد. البته در ادارات کل اطلاعات سراسر کشور نيز ۲۴ شهيد گمنام آرام گرفته‌اند. درهمين رابطه در ساختمان انرژی هسته‌ای در تهران‌،سايت نطنز،‌ آب سنگين اراک‌، بوشهر و «يو.سی.‌اف» اصفهان نيز چند شهيد گمنام تدفين شده است.

وی افزود: ۱۴۸ شهيد گمنام در مراکز ستادی‌، عملياتی و آموزشی نيروهای مسلح ‌، ۱۶ شهيد در مناطق يادمانی غرب‌، شمال غرب و جنوب‌، در دونقطه در بازار اصلی و مراکز استانی‌ و چندين شهيد در شهرهای اهل تسنن‌ و مراکز تحقيقاتی و پژوهشی تدفين شده‌اند. بدون احتساب گلزارهای شهدا، تاکنون ۱۰۸۷ شهيد گمنام در سراسر کشور تدفين شده‌اند و در حال حاضر نيز ۱۱۰۰نقطه در نوبت دريافت شهيد گمنام هستند که ۱۸۸ دانشگاه از جمله اين نقاط هستند.

فرمانده کميته جست‌وجوی مفقودين ستادکل نيروهای مسلح گفت:همچنين بيشترين يادمان سرباز گمنام در جهان،در کشور جمهوری اسلامی ايران واقع است و مرتفع‌ترين نقطه‌ای که شهيد و سرباز گمنام در آنجا تدفين شده است در کلکچال و ارتفاع ۲۶۵۰ متر بالاتر ازسطح دريا قرار دارد.همچنين بيشترين شهيد گمنام تدفين شده در آرامستان‌های دنيا، مربوط به بهشت زهرا است که ۴۰۰۰ شهيد گمنام دارد.

سردار باقرزاده در بخش پايانی سخنان خود اشاره‌ای به وضعيت کنونی کشور يمن کرد و گفت: پيکرهای چهار شهيد يمنی هم‌اکنون در سردخانه معراج نگهداری می‌شود. اين پيکرها متعلق به مجروحينی است که به ايران برای مداوا آمده بودند و قرار بود که آنها را به کشورشان بازگردانيم اما با فرود هواپيما ايرانی در يمن ممانعت به عمل آمد.از صليب سرخ خواسته‌ايم که مقدمات بازگشت اين پيکرها را به کشورشان فراهم کند. متاسفانه اخباری که اکنون به دست ما می‌رسد بسيار تاسفبار است. تا کنون محموله‌ای که برای کمک به دست جمعيت ۲۶ ميليونی کشور يمن توسط صليب سرخ رسيده فقط ۵۰ تن بوده است.

وی افزود: در جنگ يمن دو اصل مسلم ژنو نقض شده است. يک تناسب و ديگری تفکيک.تناسب يعنی سلاح‌هايی که برای جنگ استفاده می‌کنند بايد با هدفشان همخوانی داشته باشد و ديگر اينکه نظاميان را از غيرنظاميان تفکيک کنند. تاکنون براساس آنچه سازمان ملل آمار داده است ۲۰۰۰ تن به شهادت رسيده‌اند اما آماری که صليب سرخ اعلام می‌کند بيش از اين آمار است.به اعتقاد مسئولين صليب سرخ آنچه که از فجايع يمن نشان داده می‌شود نوک يک کوه يخی است که پايه‌های آن در زير آب پنهان شده است. ما وظيفه داريم که در اين راستا فعال باشيم چرا که متاسفانه اخبار اعلام شده از فجايع حتی توسط سازمان‌های بين‌المللی از جمله صليب سرخ نيز سانسور می‌شود و ممکن است به اين دليل باشد که در راه کمک‌رسانی آنها اخلال ايجاد شود.

در بخش پايانی اين نشست خبری،سردار باقرزاده در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر زمان تشييع و تدفين پيکرهای ۲۷۰ شهيد دوران دفاع مقدس گفت: زمانی که ما در نظر گرفته‌ايم ۲۵ شوال يعنی پس از ماه مبارک رمضان و همزمان با سالروز شهادت امام صادق(ع) است که اميدواريم تا تاريخ اعلام شده شهداتشييع شوند.کارهايی است که بايد انجام شود.

وی در پاسخ به سوال ديگری در رابطه با روند کاوش پيکرهای شهدا در عراق بيان کرد: خوشبختانه با روی کار آمدن آقای محمد البياتی وزير امور انسانی عراق، همکاری‌ها بهتر از قبل شده است. اما متاسفانه اين کشور اکنون با چهار چالش در رابطه با کاوش پيکرهايی که در عراق موجود هستند، روبرو است. نخست اينکه در زمان حکومت صدام حدود يک ميليون نفر از مردم اين کشور کشته شده‌اند هنوز پيکرهايشان پيدا نشده است. از جمله می‌توان به جنايت «انفال» اشاره کرد. مساله دوم شهدای ايران و کشته شدگان عراقی در جنگ تحميلی است.‌ در اين راستا‌، ۵۲ هزار عراقی جسدهايشان در طول جنگ تحميلی مفقود بوده است که از اين آمار توانسته‌ايم در عمليا‌ت‌هايی که در رابطه با کاوش پيکرهای شهدا انجام می‌دهيم ۱۷ هزار جسد عراقی را تحويل عراقی‌ها بدهيم. سومين چالشی که عراقی‌ها با آن مواجه هستند مفقودی ۳۰۰ نفر در جنگ کويت اس.چهارمين مساله نيز جنگ با داعش است که باعث مفقود شدن تعدادی از مردم شده است.

به گزارش ايسنا،در پايان اين نشست خبری،سيم‌،کابل و وسايلی ديگر که دست شهدای غواص پس از اسارت به دست نيروهای رژيم بعث عراق با آنها بسته شده بود‌، به نمايش گذاشته شد. همچنين پيکر يکی از شهيدان غواص با دستان بسته به خبرنگاران نشان داده شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016