چهارشنبه 20 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

حضور زنان در ورزشگاه؛ بيانيه حزب‌الله، واکنش دولت

آیدا قجر ـ ایران وایر ـ در حالی‌که فقط ۱۰ روز تا شروع دور بعدی بازی‌های جام‌جهانی واليبال ۲۰۱۵ به ميزبانی ايران باقی مانده٬ خبرهای تازه حاکی از ممنوعيت ورود زنان به استاديوم‌ آزادی ا‌ست.

صبح رو٬ سه‌شنبه ۱۹ خرداد ماه٬ شهيندخت مولاوردی٬ معاون رييس‌جمهور در امور زنان و خانواده در گفت‌وگو با آسوشيتدپرس خبر داده که تنها تعداد محدودی از زنان که بيشتر آن‌ها "خانواده‌های بازيکنان تيم ملی" هستند٬ اجازه‌ خواهند داشت در استاديوم حضور پيدا کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محمدباقر نوبخت٬ سخنگوی دولت نيز امروز در جمع خبرنگاران پاسخ نهايی در خصوص ورود زنان به استاديوم آزادی را منوط به "مصاحبه‌ی تکميلی" مولاوردی دانست.

هفته‌ گذشته مولاوردی به روزنامه‌ شرق گفته بود که صورتجلسه‌ ورود زنان به استاديوم‌های ورزشی به امضای نمايندگان نيروی انتظامی٬ وزارت کشور و وزارت ورزش و جوانان رسيده و ساز و کار آن نيز در جلسات وزارت کشور تدوين شده است.

به گفته‌ مولاوردی قدم باقی‌مانده تا تصويب حضور زنان در استاديوم ابلاغ اين صورتجلسه از سوی وزير ورزش بود. اتفاقی که تا امروز نيز رخ نداده اما طی يک هفته‌ی گذشته معاونان وزرای کشور و ورزش در امور زنان نيز از ارايه‌ پاسخی دقيق در اين خصوص خودداری کرده و گفتند که روابط عمومی وزارت‌خانه‌ها پاسخ‌گوی سوال‌ها خواهند بود. پاسخ‌هايی که در روزهای مختلف هفته٬ جواب‌هايی متفاوتی گرفت؛ از صدور بليت برای زنان به شکل اينترنتی تا زمزمه‌های ممنوعيت اين حضور.

شنيده‌ها حاکی از آن است که عبدالرضا رحمانی‌‌فضلی٬ وزير کشور صورت‌ جلسه‌ای را که ورود زنان به استاديوم را تامين می‌کرد٬ ملغی کرده است.

همزمان با اظهارات مولاوردی و نوبخت٬ ۴۸۱ نفر از فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران با انتشار بيانيه‌ای در رسانه‌های داخلی خواستار رفع تمامی موانع از سر راه اين موضوع شدند.

امضاکنندگان اين بيانيه، ضمن اشاره به اظهارات روز دوشنبه ۱۱ خرداد شهيندخت مولاوردی در گفت‌وگو با روزنامه‌ی شرق، از وزارت کشور٬ ورزش و جوانان٬ معاونت امور زنان و خانواده رياست‌جمهوری و همچنين فدراسيون واليبال خواسته‌اند که "جهت رفع تمامی موانع موجود اقدام و هرچه سريع‌تر شرايط حضور زنان در ورزش‌گاه را مهيا کنند و آن را به اطلاع عموم برسانند."

اين بيانيه خطاب به وزرای کشور و ورزش و جوانان و همچنين فرمانده‌ی ناجا نوشته شده است. نيروی انتظامی جمهوری اسلامی پيش‌تر تاييد کرده بود که در صورت حضور زنان در استاديوم ورزشی٬ امنيت آن‌ها را تامين خواهد کرد.

در بخش ديگری از اين بيانيه آمده است که "اختصاص جايگاهی محدود برای اقليتی از زنان يا دعوت گزينشی تماشاگران٬ پاسخ‌گوی مطالبه‌ به حق ما نخواهد بود."

در بازی‌های جام‌جهانی واليبال سال گذشته نيز در حالی‌که زنان ايرانی پشت درهای بسته‌ی استاديوم آزادی تجمع کرده بودند٬ عده‌ای از زنان وابسته به سفارت برزيل توانستند در استاديوم‌ها حاضر شوند. برخی رسانه‌های داخلی با انتشار تصاوير آن‌ها مدعی شده بودند که زنان می‌توانند وارد استاديوم‌ها شوند.

در بازی فينال مسابقات داخلی بسکتبال نيز که دوشنبه ۱۱ خرداد ماه برگزار شد٬ تنها گروه محدودی از زنان که بيشتر از خانواده‌های بازيکنان بودند٬ توانستند به داخل استاديوم راه پيدا کنند.

در عين‌حال طی يک‌هفته‌ گذشته٬ تصويری از اعلاميه‌ای از سوی "اساتيد و طلاب حوزه‌ علميه ايروانی" و "انصار حزب‌الله" در شبکه‌های اجتماعی و همچنين از طريق ابزار ارتباط جمعی منتشر شد که نگرانی‌ برخورد با معترضان به اين ممنوعيت را شدت بخشيد.

اين اعلاميه٬ فراخوانی‌ست برای "حضور خونين امت حزب‌الله" در ۲۹ خرداد که اولين بازی تيم ملی واليبال در ايران برگزار خواهد شد.

در اين بيانيه حضور زنان در استاديوم به "مجاز شدن فحشای زنان هرزه" تعبير شده و آن را "بی‌حرمتی به حکم امام خامنه‌ای و فتاوی مراجع عظام تقليد" دانسته‌اند.

در اين بيانيه همچنين با اشاره به وصيت‌نامه‌ی آيت‌الله خمينی تهديد شده که در صورت عدم توجه مسئولان، اين افراد، خودشان وارد عمل شده و از اين رويداد جلوگيری می کنند.

نوبخت٬ سخنگوی دولت اما امروز در جمع خبرنگارانی که به اين اعلاميه اشاره کرده بودند٬ گفت: "قطعا دولت اجازه‌ برگزاری چنين راهپيمايی را نخواهد داد. اگر عده‌ای بخواهند اقدام کنند٬ حتما انتظار از قوه‌ قضاييه‌ اين است که با قانون‌شکنان برخوردی جدی داشته باشد."

با اين وجود به نظر نمی رسد منتقدان تهديد سخنگوی دولت را جدی بگيرند. در ماه های اخير عليرغم تهديدهای مکرر وزير کشور ايران مبنی بر ممنوعيت يا غيرقانونی بودن برگزاری تجمع عليه مذاکرات هسته ای، منتقدان دولت حسن روحانی به برگزاری تجمع های اعتراض آميز خود ادامه داده اند.

بيانيه تهديدآميز اخير حوزه علميه و گروه های موسوم به انصار حزب الله اگرچه نشانه قطعی حضور آنها در استاديوم آزادی و برخورد با تماشاگران نيست ولی ادبيات خشم آلود اين بيانيه به خوبی نشان می دهد آنها برای فشار به دولت روحانی و جلوگيری از افزايش آزادی های زنان ايران، آماده هر اقدامی هستند.

اين پيام روشن حداقل تاکنون سبب شده است روياهای زنان ايران برای تحقق دولت روحانی به وعده هايش و حضور در ورزشگاه ها، نيمه کاره بماند.

سال گذشته٬ هم‌زمان با مسابقات جام‌جهانی واليبال ۲۰۱۴ گروهی از زنان در اعتراض به ممنوعيت حضورشان در استاديوم ورزشی مقابل استاديوم ۱۲ هزار نفری آزادی تجمع کردند.

اين تجمع اما پس از مدتی به خشونت کشيده شد و تعدادی از تجمع‌کنندگان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و برخی نيز بازداشت شدند. در پی برخورد با معترضان٬ گروهی از زنان مطالبه‌ خود را از طريق ارسال نامه به فدراسيون جهانی واليبال و فوتبال پيگيری کردند.

آن‌ها ضمن اعتراض به چنين تبعيض جنسيتی از روسای فدراسيون خواستند تا نسبت به اين مساله واکنش نشان دهند. طی يک‌سال اخير کمپين‌هايی نيز در خارج از ايران شکل گرفت و کنش‌گران با حضور در استاديوم‌های ورزشی واليبال و فوتبال خوستار رفع اين ممنوعيت عليه زنان شدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016