سه شنبه 26 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: تحريم‌ها پدر مردم را در آورده است

فارس ـ رئيس تشخيص مصلحت نظام گفت: آقايانی پيدا می‌شوند که تعامل به دنيا را ذلت‌بار به شمار می‌آورند دست از شعارهای کم محتوا برداريد شعارهايی که جلوی پيشرفت را می‌گيرد هر جا لازم بود بايد با جهان تعامل پيدا کنيد.

آيت‌الله هاشمی رفسنجانی رئيس تشخيص مصلحت نظام صبح امروز در مراسم رونمايی از کتاب تاريخ جامع ايران که در مرکز دايرةالمعارف بزرگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: تاريخ‌نويسان بسياری تلاش داشتند و تاريخ‌های گوناگون نوشتند اما لازم بود که مجموعه‌ای از تاريخ جامع ايران نوشته شود که اين اقدام لازم انجام شد و جايی بسی خرسندی دارد. روزگار همسان نيست و رفتارها متفاوت است و اين تاريخ احتياج به نقد دارد.

رفسنجانی گفت: کمی از تاريخ می‌دانم اما تخصص ندارم و فکر می‌کنم تحصيلات و زندگی من ابعاد ديگری دارد. اما امروز می‌خواهم به موضوع به هم رسيدن اسلام و ايران بپردازم و اين همکاری منحصر به دو مرجع نبوده است يونانيان و ايرانيان و کمی عرب‌ها در اين همکاری سهم داشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه اسلام از ظرفيت ايران و ايرانيان خوب استفاده کرده است،‌گفت: بعد از پيدا شدن تاريخ اسلام و آغاز وحی در سرزمينی که تمدن نداشته است -جزيرةالعرب- با آغاز وحی سرنوشت و آينده بشريت تحت تاثير وحی قرار گرفت.

رئيس تشخيص مصلحت نظام گفت:‌ در زمان وحی ايران مرکز علمی مهمی به نام جندی‌شاپور که شايد نشانه‌های آن در کلام پيامبر می‌توان پيدا کرد.

وی افزود: عزم به تعبير پيامبر اسلام دارای دفينه بوده است که بايد اين دفينه‌ها از بين برده شود تا ميدان‌داری کند و تعامل بين اسلام و ايران از جندی‌شاپور شروع شده و بعدها به بيت‌الحکمه بغداد رسيد و بعد جنگجويان صليبی به غرب رسيد.

وی با بيان اينکه زبان اسلام حق و استدلال است نه تهاجم و جنگ گفت: شروع و ختم جندی‌شاپور در تاريخ مشخص نيست و بعد از ميلاد حضرت مسيح اين جهاد علمی ايرانيان آغاز شد و از نظر مکانی اين ْآغاز در بهترين نقطه جغرافيايی ايران شکل گرفت و در دو سه قرن بعد از اسلام ادامه داشت.

هاشمی رفسنجانی با بيان اينکه رد پای تعامل را در در طول تاريخ می‌توان ديد، گفت: دو حديث از حضرت رسول وجود دارد که به اهميت علم می‌پردازد نخست اينکه اگر علم در چين باشد برويد و آن را پيدا کنيد و دوم اينکه فرمود اگر علم در ثريا هم باشد ايرانيان آن علم را به دست می‌آورند.

وی با بيان اينکه پيامبر جندی شاپور آشنا بود گفت:‌ گروهی از اعراب در اسکندريه آموزش ديدند حتی طبيب پيامبر آموزش ديده و ايرانی بود به همين دليل پيامبر جندی شاپور را می‌شناخت.

وی سپس به روايت ديگری از تاريخ پرداخت و گفت: لشکر اسلام در ادامه فتح ايران به جندی شاپور رسيدند و مدت‌ها پشت درهای جندی شاپور ماندند و اينکه امان‌نامه‌آی از طرف لشکر اسلام رسيد و درها باز شد وقتی لشکر اسلام وارد جندی‌شاپور رسيد پرسيدند چرا درها بعد از مدت‌ها باز کرديد که آنان پاسخ دادند شما امان‌نامه‌ای داديد فرمانده متحير شد و گفت کدام اما‌ن‌نامه! که غلامی به نام مکنف گفت من امان‌نامه فرستادم و فرمانده نمی‌دانست چه کار کند چون حديثی از پيامبر بود که مسلمانان امت واحده هستند به همين دليل به خليفه دوم نامه نوشتند و خليفه جواب داد امان‌نامه را بپذيريد که اين تعامل باعث شد که دانشمندان اسلام را بپذيرند و گفتند اين چه دينی است که به حرف غلام گوش می‌دهند و تعامل می‌کنند.

هاشمی رفسنجانی سپس به ذکر روايتی از تاريخ معاصر پرداخت و گفت: من به خوبی به ياد دارم که امام به يکی از شخصيت‌های مهم کشور که پاره تن او بود گفت درست نيست فقط حديث بخوانيم و بگوييم دين روايت است بايد اطاعت کنيم.

وی ادامه داد:‌ اسلام حقيقتاً با عقل کار می‌کند و در جزيرةالعرب که هيچ کس دنبال سواد نبودند اولين وحی به پيامبر می‌گويند بخوان و دانش نيز با عقل همراه است و اگر عقل انسان آزاد شود انسان می‌تواند به جاهای ناشناخته سفر کند.

رئيس تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: بيت‌الحکمه بعد از آغاز تا ۲۰۰ سال به ترجمه پرداخت چون در آغاز دانشی نبود و بعد از ۲۰۰ سال دانشمندانمان به تحقيق پرداختند و محققان به نامی در جهان اسلام ظهور کردند که بعدها دانش اين محققان به غرب رسيد تا غرب به تمدن و پيشرفت دست يابد و ما به راه ديگر رفتيم و دچار انحطاط شديم.

وی افزود: در حال حاضر ما ميليون‌ها فارغ‌التحصيل داريم و از‌ آنها هزاران دانشمند در ايران و سراسر دنيا به فعاليت می‌پردازند که باعث افتخار است.

هاشمی رفسنجانی گفت: يکی از افسران دوران جنگ برای من تشريح کرد که ما در نقطه حساس جغرافيايی هستيم و ايران از نظر موقعيت جغرافيايی و استراتژيکی قلب جهان است.

وی با بيان اينکه عده‌ای پيدا می‌شوند که تعامل با دنيا ذلت‌بار به شمار می‌آورند، گفت: دست از شعارهای کم محتوا برداريد شعارهای که جلوی پيشرفت را می‌گيرد هر جا لازم بود بايد با جهان تعامل داشته باشيد.

وی افزود: تعاملی که امام می‌خواست ايجاد کند در آن انحرافی پيدا شد که بايد اين انحراف را به نحوی حل کنيم. ايران ما از هيچ حرف و مذاکره‌ای نبايد بترسد. پيامبر گفت اگر يکی از مشرکين آمد و می‌خواست حرف شما را بشنود اجازه دهيد منطق شما را بشنود.

وی گفت: عده‌ای حرف‌های عجيب و غريب می‌زنند که ما می‌‌خواهيم خودمان به دانش دست پيدا کنيم و اين در حالی است که تحريم‌ها پدر مردم را در آورده است اکثر مردمی که مزدبگير هستند تحريم‌ها استخوان‌های آنها را خرد کرده است.

رئيس تشخيص مصلحت نظام گفت: تحريم‌های بسيار بزرگی اکنون کشور ما با آن مواجه است و دليل شرعی نداريم که با هيچکس نتوانيم حرف بزنيم خود پيامبر که طبيب همه تاريخ بود طبيب ايرانی داشته است.

وی افزود:‌ البته اين حرف‌های همه ملت ايران نيست حرف‌های عده‌ای محدود هستند که تريبون و قدرت دارند و اين حرف‌ها مشکل‌ساز هستند.

وی گفت: ما بايد به نقطه مشترک با دنيا برسيم و به عقل جمعی دنيا برسيم ولی اين محدود کار را به جايی رسانده‌اند که دانشگاه بزرگ دانشجويان ايرانی نمی‌پذيرند که کشورمان به دانش آنان نياز دارد.

وی گفت: ما بايد راهی برای تعامل با دنيا باز کنيم عقل و شرع اجازه می‌دهد افراط‌گری و خشکی هيچ وقت جواب نمی‌دهد. اسلام از مجموعه‌ای از دين و عرفان و مسائل بسيار اساسی است که تا قيامت می‌تواند اين آموزه‌ها ادامه پيدا کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016