چهارشنبه 27 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

آسوشيتدپرس از احتمال تمديد مذاکرات هسته ای ایران خبر داد

تابناک ـ آسوشيتدپرس در گزارشی به نقل از ديپلمات های نزديک به مذاکرات از اختلاف نظر طرفين بر سر عناصر اصلی توافق خبر داده است. در اين گزارش همچنين به جزئياتی از شکل و ماهيت توافق نهايی اشاره شده است.

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری آسوشيتدپرس در مطلبی به نقل از دو ديپلمات می نويسد، دو هفته مانده به ضرب الاجل ۳۰ ژوئن برای دستيابی به توافق هسته ای ايران و شش قدرت جهانی، هنوز درباره همه عناصر اصلی توافق نهايی اختلاف نظر دارند و احتمال تمديد دوباره مذاکرات وجود دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به عقيده اين خبرگزاری، اظهارات اين دو ديپلمات، نگرانی های موجود در فضای عمومی را درباره اينکه محتوای توافق بايد به چه صورتی باشد ‌تأييد می کند. در همين راستا، مذاکره کنندگان درباره عدم پيشرفت در همه موضوعات اساسی نگران هستند. آسوشيتدپرس در اين زمينه به اظهارت سرگئی ريابکف، معاون وزير خارجه روسيه استناد می کند که گفته بود روند پيشرفت گفت و گوها کند است.

مذاکره کنندگان طی هفته های اخير، هفته ای پنج روز در وين با يکديگر ديدار و گفت‌و‌گو کرده اند. دو ديپلمات مذکور از نزديک در جريان پيشرفت مذاکرات هستند و اظهارات خود را در گفت و گويی کوتاه پيش از دور جديد گفت و گوها بيان کرده اند. آن ها به دليل حساسيت مسائل موجود، تمايلی به فاش شدن نامشان نداشته اند.

به گفته اين دو ديپلمات، قرار است روش های اجرای بخش های مشخصی از توافق نهايی، در قالب چهار يا پنج ضميمه گنجانده شود. به گفته آن ها، متن پيش نويس توافق، در حال حاضر ‌متنی چهل تکه است که در آن جاهای خالی بسياری وجود دارد، زيرا طرفين بر سر حدود ۱۰ عنصر اصلی توافق با يکديگر اختلاف دارند. قرار است اين جزئيات در همان چهار يا پنج ضميمه گنجانده شود که هنوز تکميل نشده است.

اين ديپلمات ها می افزايند در حالی که همه طرف ها به بازه زمانی ۳۰ ژوئن پايبند هستند، بر اين باورند که تمديد مذاکرات تا ۸ ژوئيه هم ضربه ای به توافق نخواهد زد. اگر متن نهايی توافق تا ۸ ژوئيه تدوين شده و به دست کنگره آمريکا برسد، کنگره سی روز فرصت خواهد داشت تا پيش از تعليق تحريم ها توسط رئيس جمهور آمريکا، متن را ‌بازنگری و ارزيابی کند؛ اما اگر ‌بيش از اين طول بکشد، بازه زمانی مدنظر کنگره دو برابر شده و اين نهاد شصت روز برای بازنگری زمان خواهد داشت که اين چندان مطلوب طرفين نيست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016