یکشنبه 31 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

اجرای تفکيک جنسيتی در صداوسيما آغاز شد

ايلنا: منابع آگاه از صدور بخش‌نامه‌ای به دستور معاون صدا خطاب به مديران شبکه‌های راديويی مبنی بر آغاز طرح تفکيک جنسيتی خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ايلنا، نرگس آبروانی (معاون صدای سازمان صداوسيمای جمهوری اسلامی ايران) به تازگی بخش‌نامه‌ای مبنی بر آغاز طرح تفکيک جنسيتی به مديران شبکه‌های صدا ابلاغ کرده است.

مسئولان شبکه‌های مختلف راديو ازجمله راديو ورزش، اقتصاد و جوان نيز براساس دستور صادر شده؛ کار را آغاز کرده‌اند و به اين ترتيب تمام اتاق‌هايی که مسئوليت مديريت آنها با آقايان بوده؛ از کارمند و منشی خانم تخليه شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سازمان صداوسيمای جمهوری اسلامی ايران پس از خداحافظی عزت‌لله ضرغامی از رياست اين سازمان و معرفی محمد سرافراز به عنوان رئيس جديد در پانزدهم آبان ۱۳۹۳ دستخوش تحولات اساسی شد. به اين ترتيب که نيروهای غيررسمی – برنامه‌ای و حق‌الزحمه‌ای - سازمان آرام آرام اخراج شدند و برنامه‌های توليدی و غيرزنده به‌طور جدی در دستور کار قرار گرفتند.

ترکيب و حذف شبکه‌های راديويی ازجمله راديو دانش،‌ کتاب، فصلی، صدای آشنا (شامل سه شبکه ۲۴ ساعته)، راديو خانواده و راديو گلچين ازجمله تغييرات بخش صدای سازمان صداوسيمای جمهوری اسلامی ايران در اين مدت محسوب می‌شود.

طرح تفکيک جنسيتی ارگان‌ها و سازمان‌ها پس از پيروزی انقلاب اسلامی همواره مطرح بوده اما گاه به سبب نگرش‌های متفاوت در اداره نهادهای عمومی دستخوش نوسان‌هايی شده است.

اين طرح توسط مسئولان صاحب نفوذ در دولت‌ گذشته مطرح شد و بارها از طريق تريبون‌های رسمی بر ضرورت تسريع در تفکيک جنسيتی تاکيد شد.

مرضيه وحيد دستجردی (وزير بهداشت دولت دهم) ازجمله مسئولانی بود که ناتوانی از اجرايی کردن اين طرح را اعلام کرد. اين وزير که در برنامه شناسنامه سخن می‌گفت؛ در پاسخ به سوالی در همين ارتباط اظهار کرد: «ما نمی‌توانيم تفکيک جنسيتی را ايجاد کنيم و الزاما فقط به يک جنس اختصاص دهيم. اين امر در بيمارستان شهيد بهشتی قم برای اولين بار صورت گرفت و به‌صورت جدی شکست خورد.»

سردار محسن کاظمينی (فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ) صبح ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ در همايش زن، جامعه، تعالی گفت:‌ آمار طلاق در بين کسانی که شاغل هستند آمار کمی نيست و اين نگران‌کننده است. نگرانی ديگری که وجود دارد اين است که اين خانواده‌ها بين يک تا دو فرزند در جامعه دارند و اين فرزندان امروز با بنيان خانواده‌ای که متلاشی شده است؛ مواجه شده و تکليف‌شان برای آينده مشخص نيست.

او افزود: چرا هنوز در ادارات و سازمان‌های ما زن و مرد بايد در کنار هم نشسته باشند وهيچ معنايی ندارد که اين افراد از صبح با يکديگر بگويند و بخندند و پرده‌های حيا را کنار بزنند. بايد در تمام سازمان‌ها ونهادها تفکيک جنسيتی رخ دهد. می‌شود که در سازمان‌ها و نهادها و مجموعه‌های دولتی و غيردولتی زنان حضور داشته باشند ودر مقابل مفاسد آن را به صفر رساند و اين شدنی است.

پايگاه خبری دولت چندی پيش با انتشار گزارشی به انتشار اظهارات تعدادی از کارشناسان و جامعه‌شناسان علوم اجتماعی در همين رابطه اقدام کرد و از قول غلام عباس توسلی نوشت: غلامعباس توسلی (جامعه شناس) در مقاله‌ای با عنوان "فاقدين سواد سياسی" در روزنامه آرمان نوشت: تفکيک جنسيتی در ادارات و دانشگاه‌ها از ابتدای انقلاب اسلامی طرفداران و حاميان متعددی داشت که مسائل دينی و اخلاقی را مدنظر قرار می‌دادند. البته بايد دانست اين طرح از همان روزهای آغازين انقلاب و حتی در ميان اعضای شورای انقلاب و انقلابيون با سابقه مخالفانی هم داشت؛ اين دسته از فعالان سياسی در جامعه آن روز، لزومی نمی‌ديدند ميان زنان و مردان در محيط کار و تحصيل فاصله‌ای باشد.

وی افزود: اسلام هيچ‌گاه منعی برای معاشرت زنان و مردان در محل کار فراهم نمی‌کند و البته ناهنجاری‌هايی که امروز می‌بينيم بيش از هر چيز متعلق به چالش‌های جامعه‌شناسی و روانشناسی است و اين مسائل با تفکيک جنسيتی در محل کار و تحصيل حل نمی‌شود و راه‌حل و پاسخ هر ناهنجاری در اجتماع بايد به‌صورت علمی و تفکيک شده صورت پذيرد. اسلام هميشه به مردان و زنان اين اجازه را داده که در اجتماع با يکديگر و به طريق شرعی و قانونی و عرفی معاشرت داشته باشند.

در اين مقاله آمده است: اگر تفکيک در برخی از ادارات باب شود بايد منتظر ناهنجاری‌های بيشتری در جامعه باشيم که شايسته ملت با فرهنگ و مسلمان ما نيست. اميدواريم فعالان سياسی ما جايگاه علمی هر اقدامی را درک کنند. متاسفانه نسل دومی که پس از انقلاب در جايگاه سياسی کشور در هر يک از گروه‌ها رشد کردند؛ در زمينه فعاليت سياسی و راه و رسم آن تجربه لازم را ندارند و از سواد سياسی متناسب با شرايط کنونی کم بهره‌اند.

شهرداری تهران به رياست محمدباقر قاليباف، رقيب شکست خورده حسن روحانی در انتخابات يازدهم، ازجمله ارگان‌هايی بود که به استقبال طرح تفکيک جنسيتی شتافت و در اين راستا پروپاگاند تبليغاتی زيادی به راه انداخت. او به عنوان سخنران پيش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به دفاع از اين طرح پرداخت و توضيحاتی ارائه داد.

آيت‌الله صديقی (خطيب نماز جمعه تهران) نيز با اشاره به اجرای طرح تکريم بانوان در شهرداری تهران؛ اجرای طرح تکريم زنان در شهرداری تهران را مهمتر از احداث تونل نيايش و بوستان ولايت توصيف کرد.

سخنگوی کميسيون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری ايرنا (پايگاه خبری دولت) در همين رابطه اظهار کرد: طرح تفکيک جنسيتی که اخيرا توسط يکی از نهادهای کشور به اجرا گذاشته است، در ادارات موفقيت‌آميز نيست. در کل در بحث مسائل جنسيتی موضوع اصلی رعايت حدود شرعی و اسلامی است و اين‌گونه تفکيک‌ها نمی‌تواند موفقيتی در اين زمينه داشته باشد.

وی با بيان اينکه اجرای اين‌گونه طرح‌ها در واقع کاری بيهوده است، اظهار داشت: به‌طور يقين در راستای اجرای اين طرح‌ها افرادی که اجراکننده آنها هستند، مقصود و مرادشان نيز برآورده نمی‌شود.

نامبرده تصريح کرد: با طرح تفکيک جنسيتی در ادارات و نهادها مشکلات موجود حل نمی‌شود بلکه تنها بايد به سالم‌سازی محيط در سازمان‌ها و نهادها اقدام شود تا بتوانيم شاهد رعايت حدود شرعی و اسلامی نيز باشيم.

عبدی با بيان اينکه بايد فعاليت‌هايی که در ادارات و دستگاه‌های اجرايی صورت می‌گيرد، خارج از حدود شرعی نباشد، ادامه داد: هميشه مشاهده شده که سختگيری در هر کاری نتيجه‌بخش نيست و در اين زمينه نيز تفکيک نمی‌تواند پاسخگوی مشکلات باشد.

به هر ترتيب طرح تفکيک جنسيتی پس از تلاش‌های وزارت بهداشت، علوم و شهرداری تهران به دستور نرگس آبروانی در معاونت صدای سازمان صداوسيما اجرايی شد. طرحی که تجربه سه دهه گذشته نشان می‌دهد نتيجه مشخصی در زمينه آنچه مسئولان از آن باعنوان - ارتقای راندمان کارمندان و امنيت روانی – ياد می‌کنند؛ نداشته است. برای مشخص شدن نتيجه اين تلاش بايد به انتظار نشست و سرانجام ابلاغيه سازمان را در عمل مشاهده کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016