یکشنبه 31 خرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

مفاهيم دادخواهی به زبان ساده، کاری پژوهشی از مادران پارک لاله ايران، جواد طالعی

شهروند (کانادا) - کتاب هفته - “مفاهيم دادخواهی به زبان ساده” عنوان کتابی است که به مناسبت ششمين سالگرد تلاش دادخواهانه مادران پارک لاله از سوی نشر خاوران منتشر شده است. از “مادران پارک لاله ايران” به عنوان مولف کتاب نام برده شده است. بنابر اين از اين کتاب می توان به عنوان يک مستند گروهی نام برد.

مفاهيم دادخواهی از يک مقدمه و دو فصل تشکيل شده است. در فصل نخست زير عنوان “دادخواهی چيست و چه ماهيتی دارد” ۲۰ مقاله را می خوانيم که هريک به توضيح گوشه ای از مفاهيم دادخواهی و تلاش های معطوف به آن می پردازند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در بخش دوم با عنوان “فعاليت های دادخواهانه کدام اند” نيروها و گروه هايی معرفی می شوند که در داخل و خارج از کشور و همچنين در جبهه های بين المللی در دادخواهی نقش دارند. در اين بخش همچنين نمونه هايی از فعاليت های دادخواهانه داخل و خارج از کشور مطرح شده است.

نويسندگان کتاب در پيش گفتاری کوتاه از مادران پارک لاله ايران به عنوان “حرکتی جوان و نوپا” ياد می کنند که فعاليت خود را از تيرماه سال ۱۳۸۸ خورشيدی در پی سرکوب های خونين پس از انتخابات رياست جمهوری در ايران آغاز کرد.

می دانيم که اين حرکت ابتدا با همايش مادران زندانيان سياسی و قربانيان خشونت در پارک لاله تهران شکل گرفت و بعد در خارج از کشور نيز گروه نسبتا وسيعی از زنان ايرانی به پشتيبانی از آن پرداختند و با تشکيل همايش هايی در مراکز توريستی شهرهای بزرگ افکار عمومی جهانيان را به وضعيت خانواده های قربانيان و زندانيان سياسی در ايران جلب کردند.

در اين ميان پشتيبانان مادران پارک لاله در کلن و دورتموند آلمان پيشگام بودند. مادران پارک لاله ايران در هر نقطه ای از جهان می کوشند در ادامه حرکت خود صدايی همراه با “جنبش دادخواهی مادران و خانواده های آسيب ديده ايرانی” باشند.

در فرازی ديگر از پيش گفتار کتاب می خوانيم: حرکت دادخواهانه مادران پارک لاله در مسير حرکت خود سه خواست زير را تعريف کرده است:

- آزادی زندانيان سياسی و عقيدتی

- لغو مجازات اعدام

- محاکمه و مجازات آمران و عاملان همه جنايت های صورت گرفته در جمهوری اسلامی.

گنجينه ای از عکس های تاريخیpark-laleh-mothers

با ثبت ۱۵۶ عکس از قربانيان خشونت و مادران و ساير اعضای خانواده های آن ها، کتاب مفاهيم دادخواهی، در عمل به بخشی از تاريخ جنايات ضد بشری در ايران تبديل می شود که می تواند به عنوان يک مرجع برای پژوهش های اجتماعی مورد استفاده قرار گيرد. عکس ها و برخی از مقاله های اين کتاب در عين حال می تواند به حفظ حافظه تاريخی مردم ايران که جمهوری اسلامی می کوشد آن را منهدم کند، ياری برساند.

اما متاسفانه بسياری از عکس های کتاب، چون با روش ها و ابزارهای حرفه ای تهيه نشده اند کيفيتی ضعيف دارند. در آخرين صفحات کتاب، تصاوير و شرحی نيز پيرامون فعاليت های دادخواهانه خانواده های قربانيان خشونت سياسی در ساير کشورها منتشر شده که عکس هايی از “مادران ميدان مايو” در آرژانتين، مادران ميدان “تيان آن من” چين “مادران ۱۸مه کره جنوبی” و “مادران سربنيتسا” در بوسنی هرزگوين نيز آن را همراهی می کنند.

نويسندگان کتاب در مقاله های توضيحی خود کوشيده اند از جمله نقاط اشتراک و تمايز ميان دادخواهی و خون خواهی را تشريح کنند. “مفاهيم دادخواهی به زبان ساده” در مجموع شبيه يک کتاب کمک درسی است و می تواند برای کسانی که مايلند در زمينه فعاليت های دادخواهانه در ايران و سراسر جهان اطلاعاتی مقدماتی کسب کنند، مفيد باشد. حجم کتاب حدود ۱۸۰ صفحه است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016