چهارشنبه 3 تیر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

استیضاح وزير آموزش و پرورش رأی نیاورد

وزير آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) با ۱۶۷ رای مخالف نمايندگان، مجددا در مقام خود ابقاء شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ايسنا، نمايندگان مجلس با ۷۶ رای موافق استيضاح، ۱۶۷ رای مخالف استيضاح و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۵۶ کارت توزيع شده مجددا به فانی رای اعتماد دادند.

بررسی طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش در دستور کار امروز مجلس شورای اسلامی قرار داشت که در ابتدا ۹ نماينده موافق استيضاح جبار کوچکی نژاد، نادر قاضی‌پور، مهدی موسوی نژاد، حامد قادر مرزی، فرهاد بشيری، محمد سعيد انصاری، محسن عليمردانی، محمود شکری و احمد آريايی نژاد به ايراد سخن پرداختند و بعد از اظهارات اين نمايندگان وزير توضيحات اجمالی از عملکردش در ۲۲ ماه گذشته تصدی‌گری در وزارت آموزش و پرورش پرداخت و در ادامه غلامرضا تاجگردون و غلامرضا مصباحی مقدم در مقام دفاع از فانی سخن گفتند.

بر اساس اين گزارش، پس از اين اظهارات، قسيم عثمانی و سيد حسين نقوی حسينی نيز در فرصت باقی‌مانده به بيان دلايلشان برای استيضاح وزير آموزش و پرورش پرداختند و در پايان نيز وزير مجددا از خود دفاع کرد و به ابهامات و سوالات مطرح شده پاسخ داد.

مشروح مذاکرات امروز مجلس در ذيل می‌آيد:

موافقان استيضاح
هيچ گونه شائبه سياسی يا فراکسيونی در استيضاح فانی نيست

اولين استيضاح کننده وزير آموزش و پرورش گفت: در ابتدای وزارت فانی ۱۸ بازنشسته و امروز ۹۵ بازنشسته از تشکل‌های غيرقانونی در آموزش و پرورش ستاد انتخابات تشکيل داده‌اند.

جبار کوچکی نژاد در جلسه استيضاح علی فانی وزير آموزش و پرورش، گفت: استيضاح در جهت حفظ منافع يک ميليون فرهنگی و حدود ۱۳ ميليون دانش آموزش انجام می‌گيرد و هيچ گونه شائبه سياسی يا فراکسيونی در ميان نيست.

نايب رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس منزلت اجتماعی، مسائل پرورشی، حقوقی، رفاهی و آموزشی آموزش و پرورش را از محورهای استيضاح برشمرد و افزود: دستگاه آموزش و پرورش برخلاف وزارت علوم که در استان‌ها به صورت هیأت امنايی اداره می‌شود فاقد چنين امکانی در استانها است به همين دليل وزير آموزش و پرورش اگر ضعيف باشد بودجه ۲۴ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومانی اين وزارتخانه به درستی هزينه نمی‌شود و اين وزارتخانه بزرگ دچار مشکل می‌شود.

به گفته نماينده مردم رشت، بيشتر مشکلات آموزش و پرورش معطوف به سنگينی کار، حقوق پايين و کاهش راندمان آموزشی است.

وی ادامه داد: حقوق فرهنگيان در سال جاری بيشتر از ۱۴ درصد افزايش نيافته است و اين در حالی است که از صندوق بازنشستگی فرهنگيان مديران حداقل ۱۰ ميليون تومان حقوق می‌گيرند و بيش از ۴۰۰ ميليون تومان بين خودشان تقسيم می‌کنند. بودجه ۳۰۰۰ ميليارد تومانی اين صندوق در دست مديرانش تبديل به ماشين‌های لوکس و هدايای نفيس جهت در اختيار گرفتن مديرانش می‌شود. فسادی که در گذشته هم در اين صندوق وجود داشت.

کوچکی نژاد خطاب به وزير آموزش و پرورش گفت: مگر شما در جلسه رأی اعتمادتان قول تحول در آموزش و پرورش را نداديد؟ آيا به سند تحول آموزش و پرورش دست زده‌ايد؟ ۲۵۰ ميليارد تومان برای اجرای اين سند گذاشته شد و مدارسی برای پايلوت انتخاب شدند اما حتی يک ريال از آن هزينه نشد.

نايب رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ادامه داد: قول دور نگه داشتن آموزش و پرورش از سياسی بازی و گروه گرايی را داديد ولی تعداد زيادی از متحصنان سال‌های گذشته را در مسند کار منصوب کرده‌ايد. امروز نمايندگان تشکل‌های غيرقانونی در ستاد ‌آموزش و پروش مشغول کارهای انتخاباتی هستند.

وی اجرا نشدن طرح رتبه بندی فرهنگيان را مورد انتقاد قرار داد و افزود: نبايد با الفاظ بازی کنيم. نظام رتبه بندی فرهنگيان که يک فرآيند ارتقا شغلی است را محدود به توزيع پول آن هم در ابتدای سال تحصيلی آينده کرده‌ايد. قول استخدام يک فرزند خانواده آموزش و پرورش را داده بوديد ولی چرا آن را انجام نداديد؟

وی در پايان ابراز تأسف کرد: ۶۰ هزار دانش آموز جامانده از تحصيل و ۹ ميليون بيسواد در کشور وجود دارد و وزير کاری برای آنان انجام نداده است.

دانش‌آموزان در روستاها روی حلبی و نيمکت‌های شکسته می‌نشينند

نماينده مردم اروميه در انتقاد از عملکرد علی اصغر فانی وزير آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان در روستاها روی حلبی و نيمکت‌های شکسته می‌نشينند.

نادر قاضی‌پور که به عنوان موافق استيضاح وزير آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس سخن می‌گفت، اظهار کرد: آموزش و پرورش روستائيان را رها کرده است. مگر بچه‌های روستايی و فرزندان کارگران و کشاورزان خدايی ندارند؟

وی با بيان اين‌که آمار بيسوادی در کشور به خصوص در روستاها بالاست،‌ تصريح کرد: سياست غلط جمع‌آوری مدارس روستايی برای چيست؟ اين موضوع باعث می‌شود خانواده‌های روستايی برای تحصيل فرزندانشان روستاها را ترک کنند و در حاشيه شهرها سکنی گزينند و همين امر به افزايش حاشيه نشينی منجر می‌شود. برخی هم به خاطر نبود کار در شهر، در روستا می‌مانند و فرزندانشان ترک تحصيل می‌کنند.

اين نماينده مجلس در ادامه با اشاره به تصريح قانون اساسی در تحصيل رايگان، يادآور شد: ما قسم خورده‌ايم به قانون اساسی وفادار باشيم، اما متأسفانه هر روز هزينه تراشی بيشتر می‌شود و مردم و کارگران با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.

قاضی پور با بيان اين‌که قانون مصوب مجلس برای فرهنگيان اجرايی نشده، خاطرنشان کرد: دولت نتوانسته اولويت کمک به آموزش و پرورش را در هیأت دولت جا بيندازد.

نماينده مردم اروميه در مجلس بررسی صلاحيت مجدد متولی آموزش و پرورش را نيازمند داوری منصفانه دانست و اظهار کرد: آينده تعليم و تربيت ۱۲ ميليون دانش آموز و سرنوشت يک ميليون معلم و کادر اداری و سياست گذاری نظام تعليم و تربيت بدون شک به تصميمی که مجلس می‌گيرد بستگی دارد.

وی با بيان اين‌که بايد مديری با کفايت، مدبر، توانمند و هوشمند در رأس وزارت آموزش و پرورش قرار گيرد، گفت: بررسی ميانگين فعاليت‌های آقای فانی ما را متقاعد نمی‌کند که ايشان بتواند طرح سند ملی آموزش و پرورش را مديريت کند. زيرا مشکلش عدم اعتقاد به تجاربی است که در اين سند آمده است.

وی افزود:‌ آقای فانی تعدادی را مسئول کرده که آنها خود آقای فانی را قبول ندارند و پشت سرش حرف می‌زنند.

قاضی پور در پايان با بيان اين‌ که دانش‌آموزان در روستاها روی حلبی و نيمکت‌های شکسته می‌نشينند در عين حال گفت: در شهر بهترين مدارس به افراد خاص واگذار شده است.

ما به پاکدستی و تدين فانی اذعان داريم

نماينده مردم دشتستان در مجلس با بيان اين‌که استيضاح به معنی عزل و برکناری يک وزير نيست،‌ گفت: ما به پاکدستی و تدين آقای فانی اذعان داريم.

سيدمهدی موسوی نژاد نماينده مردم دشتستان در جلسه علنی امروز در موافقت با استيضاح وزير آموزش و پرورش، اظهار کرد: طرح استيضاح فانی در تاريخ ۲۵ خردادماه سال ۹۳ يعنی حدود يک سال پيش نوشته و به هیأت رئيسه مجلس ارائه شد اما بنا به دلايلی امروز در مجلس مطرح شده است.

اين نماينده اصولگرای مجلس افزود: بايد يادآور شوم که استيضاح به معنی عزل و برکناری يک وزير نيست. اميدواريم که نمايندگان بتوانند قانع شوند و وزير هم با توان و انرژی بيشتر به کار خود ادامه دهد. زيرا ما به پاکدستی و تدين آقای فانی اذعان داريم.

نماينده مردم دشتستان در مجلس با بيان اين‌ که دليل اصلی استيضاح بيشتر در حوزه مديريت و سياست‌های اين وزارتخانه است، گفت: تمام تلاش ما هم بر اين بوده که استيضاح صورت نگيرد و با تذکر موضوع برطرف شود. اکنون هم از اين موضوع خشنود نيستيم. اما بعد از جلساتی که با وزير داشتيم به اجبار همه راه‌ها به استيضاح ختم شد.

موسوی نژاد با بيان اين‌که مشکلات فرهنگيان از جمله دلايل اصلی استيضاح وزير آموزش و پرورش است، گفت: عدم اجرايی شدن سند بنيادين تحول آموزش و پرورش، مسائل مربوط به دانشگاه فرهنگيان، انتصاب مديران بازنشسته، ناکارآمد و بدون برنامه و همچنين نگاه سياسی، جناحی و حزبی در وزارت آموزش و پرورش از جمله دلايل مطرح شدن استيضاح فانی بوده است.

وی همچنين خاطرنشان کرد: عليرغم افزايش اعتباراتی که در سال ۹۳ نسبت به ۹۲ صورت گرفته و رشد ۵۰۰ درصدی نسبت به يک دهه گذشته هنوز اقدام عملی در اجرای بند ۶ سياست‌های تحول در آموزش و پرورش مبنی بر تحول در ساختار مالی ايجاد نشده است.

وی در پايان اظهار کرد: اميدواريم که با توضيحاتی که وزير ارائه می‌کنند بتوانيم نتيجه خوبی از اين جلسه داشته باشيم.

استيضاح فانی تنها به خاطر عملکرد وزير است

نماينده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: استيضاح وزير آموزش و پرورش سياسی نيست و من همواره مدافع دولت تدبير و اميد بوده‌ام و حضور من به عنوان استيضاح کننده تاکيدی بر اين موضوع است که اين استيضاح به خاطر عملکرد وزير است نه سابقه سياسی.

به گزارش ايسنا، حامد قادرمرزی که به عنوان موافق استيضاح وزير آموزش و پرورش در جلسه‌ی علنی امروز مجلس سخن می‌گفت بيان کرد: ناتوانی وزير در جلب رضايت جامعه آموزش و پرورش يکی از دلايل استيضاح ايشان است؛ چرا که جامعه آموزش و پرورش با صداقت و رفتار عالمانه اعتمادشان جلب می‌شود، اما اين رفتار از سوی وزير نبوده و چرا در زمانی که معلمان ما در خيابان‌ها و در ادارات آموزش و پرورش استان‌ها تجمع می‌کردند آقای فانی يک بار هم در ميان آنها حاضر نشد و يک سفر به استان‌های محروم در اين مدت نکرد؟

وی افزود: ناتوانی وزير در جلب توجه دولت و اختصاص منابع مالی لازم برای هزينه‌کرد در نظام آموزشی کشور يکی ديگر از محورهای استيضاح وزير است. متاسفانه مدارس به مدارس خودگردان تبديل شده‌اند و در مناطق محروم نيز خانواده‌ها هستند که بايد هزينه‌های جاری مدرسه را پرداخت کنند و اين در حالی است که بيش از ۵۰ درصد منابع آموزش و پرورش صرف حقوق و مزايای کادر غير آموزشی می‌شود و در برخی مناطق کشور مدارسی وجود دارد که نه در شان معلمان است و نه در شان دانش آموزان و ديوارهای آن هر لحظه در حال فرو ريختن است.

نماينده قروه با بيان اين که مطالبات بازنشستگان در دوره وزارت فانی ناديده گرفته شده است گفت: متاسفانه شاهديم وزارت آموزش و پرورش به مطالبات بازنشستگان آموزش و پرورش بی‌توجه است و صندوق‌های بازنشستگی آموزش و پرورش در حال نابودی است. همچنين ناتوانی در تغيير ديدگاه معلمان و مقايسه آنان با کارمندان نيز در وزارت آموزش و پرورش هنوز وجود دارد در حالی که طرح تمول پزشکان اجرا شده است و پزشکان حقوق چند ده ميليونی می‌گيرند معلمان آموزش و پرورش با تحصيلات عاليه نمی‌توانند حقوقی دو ميليونی دريافت کنند. در حالی که آموزش و پرورش در توسعه کشور شايد سهم بيشتری از آموزش بهداشت و درمان داشته باشد.

نماينده قروه در پايان تاکيد کرد: بی‌توجهی به توليد علم و توسعه آموزشی نيز موضوعی است که در وزارت خانه آقای فانی مغفول مانده و بسياری از سوالات معلمان و خانواده‌ها بی‌پاسخ مانده است و همه اين مشکلات بخشی از مطالبات فرهنگيان است؛ و الا به لحاظ سياسی و پاکدستی آقای فانی وزيری قابل اعتماد است.

استيضاح وزير آموزش و پرورش سياسی نيست

يک عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با تأکيد بر اين‌که استيضاح وزير آموزش و پرورش سياسی نيست و صرفاً طرح مطالبات فرهنگيان است، گفت: در اين روزها اين پيامک بين معلمان خطاب به فانی رد و بدل می‌شود که «به خير تو مرا اميد نباشد، الهی اين وزير فردا نباشد».

فرهاد بشيری به عنوان موافق استيضاح وزير آموزش و پرورش در صحن علنی امروز و در جلسه استيضاح فانی، اظهار کرد: در ابتدای دولت نگرانی‌ها و دل‌مشغولی‌های مرتبط با حوزه آموزش و پرورش و فرهنگيان در جلسات متعدد با رئيس جمهور و معاونانشان و با همه تصميم‌سازان و تصميم‌گيران مطرح شد و در زمان رأی اعتماد به آقای فانی نيز بيان شد.

وی با بيان اين‌که فانی به عنوان يک فرهنگی دارای شخصيت قابل احترام است، گفت: در همان دوران آقای فانی در کميسيون در موضوع تعامل و ارتباط با اعضای کميسيون آموزش تأکيد کردند، اما اکنون عملکرد ايشان و مجموع همکارانشان در حوزه ستادی استان‌ها و مناطق باعث شده که فعاليت و نشاط از مجموعه عظيم و ارزشمند معلمان گرفته شود.

نماينده مردم پاکدشت با بيان اين‌که موضوع استيضاح فانی بنا بر اجبار و ضرورت طرح مطالبه و خواسته همکاران فرهنگی مطرح شد، تأکيد کرد: استيضاح صرفاً مطالبه فرهنگيان است و هيچ‌گونه موضوع سياسی در آن نيست.

وی با تأکيد بر اين‌که اهداف و برنامه‌های آموزش و پرورش برای آينده کشور ادامه دارد، گفت: بايد بيشترين اهتمام و توجه به اين قشر شود و برای تحقق مطالبات فرهنگيان تلاش‌های لازم صورت گرفت.

بشيری با بيان اين‌که امروز آموزش و پرورش از وضعيت بسيار رقت‌باری رنج می‌برد، گفت: نااميدی موجود در مجموعه آموزش و پرورش بسيار نگران کننده است که بايد توجهات لازم وجود داشته باشد.

وی خطاب به فانی گفت: آقای وزير برای تحقق حقوق مادی و معنوی فرهنگيان چه کرديد؟ چرا اجرای لايحه خدمات کشوری در وزارتخانه شما به صورت جدی پيگيری نمی‌شود؟ اين رويه باعث شده که هر روز فرهنگيان از اقصی نقاط کشور در مقابل مجلس، وزارت آموزش و پرورش و ديوان عدالت اداری تجمع کرده و با حضور در اين ارگان‌ها مطالباتشان را مطرح کنند. اما آيا اين شأن فرهنگيان است که اينگونه حقوق خود را مطالبه کنند.

اين نماينده اصولگرای مجلس با اشاره به اظهارات فانی در جلسه غيرعلنی مجلس، گفت: آقای فانی در اين جلسه اين موضوع را مطرح کرد که فرهنگيان انگيزه ندارند. اين صحبت از سوی کسی است که در رأس دستگاهی است که بايد پرچمدار امنيت و اعتماد شغلی باشد. پس چه کسی بايد اين انگيزه را به معلمان بدهد؟

وی ادامه داد: آقای وزير همچنين موضوع نداشتن مهارت فرهنگيان را مطرح کرده است. اين صحبت در حالی مطرح می‌شود که بايد موضوع کرامت معلمان مورد توجه قرار گيرد. آقای وزير شما در اين رابطه چه کرديد؟ در برابر معلمی که در آتش برای نجات جان دانش‌آموزان سوخت و فداکاری کرد و يا معلمی که مورد حمله تروريست‌های بيرحم در سيستان قرار گرفت چه قدر توجه کرديد؟

بشيری با طرح اين سوال که چرا پست‌هايی در وزارت آموزش و پرورش خالی است، گفت: وضعيت بازنشستگان آموزش و پرورش نيز مناسب نيست. اکنون وضعيت به گونه‌ای است که نااميدی وسيعی در اين قشر از جامعه وجود دارد. آقای وزير بهتر بود که شما بيشتر از رئيس جمهور کمک می‌گرفتيد و تمامی تلاش خود رابرای حل مشکلات وزارتخانه‌تان به کار می‌برديد تا شاهد نااميدی محض نبوديد.

اين عضو کميسيون آموزش و تحقيقات در پايان گفت: اين روزها پيامکی بين معلمان و فرهنگيان رد و بدل می‌شود با اين مضمون «به خير تو مرا اميد نباشد، الهی اين وزير فردا نباشد» چرا معلمی که بايد در کلاس درس تمام فکرش به کارش باشد به دنبال چنين ادبياتی برای احقاق حقوقش است؟

احداث يک مدرسه نيز پس از ۱۱ سال به تازگی به اتمام رسيده است

نماينده مردم آبادان خطاب به وزير آموزش و پرورش از وی علت انتصاب مديران ضعيف در اين وزارتخانه را پرسيد و افزود: بنده از حاميان دولت بودم ولی آنقدر به خواسته‌ها و دغدغه‌ها بی‌توجهی شد که حالا با عنوان استيضاح کننده در اينجا صحبت می‌کنم.

محمدسعيد انصاری در ادامه افزود: وزير آموزش و پرورش يک سال است بنده را سر کار گذاشته و دست آخر به قول‌هايی که داده بود عمل نکرده است.

وی ادامه داد: وزير، معاونان و مديران کل آموزش و پرورش به نقاط محروم و روستاهای دورافتاده سرکشی نمی‌کنند. بچه‌های مردم در شهر آبادان و در استان خوزستان در گرمای طاقت فرسا در کانتينرهای آهنی درس می‌خوانند. احداث يک مدرسه نيز پس از ۱۱ سال به تازگی به اتمام رسيده است.

نايب رئيس کميسيون انرژی مجلس افزود: معلمان پيش دبستانی هنوز مشکل دارند. در حالی که می‌توانيد مشکلاتشان را حل کنيد.

نماينده مردم آبادان از علی‌اصغر فانی پرسيد: دليل افزايش ترک تحصيل‌ها در دوره شما چيست؟ آيا تحقيقی در اين زمينه داشته‌ايد؟ خانواده‌ها از عملکرد شما ناراضی‌اند.

سياسی بودن آموزش و پرورش سم مهلکی برای اين وزارت‌خانه است

نماينده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی با بيان اين که سياسی بودن آموزش و پرورش سم مهلکی برای اين وزارت خانه است بسياری از مديران وزارت خانه را افراد سياسی دانست که به گفته‌ی وی سياست بازی و سياست کاری می‌کنند.

محسن عليمردانی که به عنوان موافق استيضاح وزير آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز مجلس سخن می‌گفت اظهار کرد: قاطبيه فرهنگيان معتقدند وزير آموزش و پرورش از نظر توان مديريتی رئيس بوده و نفوذ خوبی در دولت و مجلس ندارد ايشان محبوبيت، مقبوليت و تحرک لازم را ندارد و لذا زير مجموعه وزارتخانه انگيزه کار و اعتماد به وزير ندارند.

وی با بيان اينکه فرهنگيان و معلمان از تمامی سليقه‌های سياسی و غيرسياسی دوست ندارند وزيری سست و کم تحرک و ناکارآمد داشه باشند ادامه داد: کمتر معلمی را ديدم که از وزير آموزش و پرورش راضی باشد. در کشورهای ديگر معمولا در چنين شرايطی وزير استعفا می‌دهد اما در کشور ما دو دستی به ميز می‌چسبند و کنار نمی‌روند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عليمردانی خاطر نشان کرد:‌ برخی می‌گويند شرايط کشور حساس است و استيضاح آقای فانی به مصلحت نيست اما چه مصلحتی بالاتر از رضايت معلمان و فرهنگيان که بزرگترين سرمايه‌های کشور هستند.

اين نماينده مجلس با بيان اين که نه تنها شادابی و تحرک در آموزش و پرورش ايجاد نشده بلکه سستی در اين وزارت خانه حاکم شده تصريح کرد: اين وزارت‌خانه را نمی‌شود حزبی اداره کرد. من نگرانم که برای انتخابات وزارتخانه و اداره کل‌های آن تبديل به ستادهای انتخاباتی افراد خاصی شود. چرا که سياسی بودن آموزش و پرورش سم مهلکی برای آن است و در حال حاضر بسياری از مديران اين وزارت‌خانه سياسی هستند و سياست بازی و سياسی کاری می‌کنند.

عليمردانی نگاه غير کارشناسی و غير علمی را باعث تبعيض در بين فرهنگيان عنوان و خاطر نشان کرد:‌ متاسفانه بچه‌های مردم در مدارس دچار سوء تغذيه شده‌اند چرا نتوانسته‌ايد نظر مجلس و دولت را برای اين موارد جلب کنيد.

وی در پايان گفت که برخی معلمان به خاطر کم بودن حقوق‌شان به مشاغل ديگر روی آوردند و حتی سرويس دانش آموزان شده‌اند.

استيضاح فانی رديفی و سريالی نيست

نماينده مردم تالش در مجلس با بيان اين‌که استيضاح فانی رديفی و سريالی نيست،‌ گفت: متأسفانه در بعضی از حوزه‌ها مديران باسابقه برکنار شده و در مقابل افرادی روی کار آمده‌اند که هيچ دانشی ندارند.

محمود شکری نماينده مردم تالش در موافقت با استيضاح وزير آموزش و پرورش با اشاره به اهميت جايگاه اين وزارتخانه تأکيد کرد: کشوری موفق و پيشرفته‌تر است که به علم‌آموزی و جايگاه معلم توجه ويژه‌ای داشته باشد. به عنوان مثال اگر کشوری مثل ژاپن توانسته تا اين حد پيشرفت کند در کشور آنها به جايگاه معلم توجه شده است.

اين عضو کميسيون اقتصادی مجلس در ادامه اظهار کرد: بنده معتقدم که بايد با دولت همکاری کرد و همه بنده را می‌شناسند و تا الان نه يک سوال و نه تذکری نسبت به وزير آموزش و پرورش داشته‌ام، اما متأسفانه با توجه به برخی مشکلاتی که در اين وزارتخانه وجود داشت اين موضوع را پيگيری کردم.

شکری با بيان اين‌که پرورش از اصلی‌ترين ارکان در آموزش و پرورش است، گفت: متأسفانه در اين زمينه مديران باسابقه و خبره که تخصص آنها در حوزه پرورشی بوده برکنار شده و در مقابل افرادی روی کار آمدند که هيچ دانشی در اين زمينه ندارند.

نماينده مردم تالش در مجلس با تأکيد بر اين‌که استيضاح وزير آموزش و پرورش رديفی و سريالی نيست،‌ گفت: استيضاح بدترين موضوع در کشور و ما در شرايطی هستيم که در مقابل دشمنان اسلام قرار داريم لذا اين موارد را بايد مورد توجه قرار دهيم.

وی با اشاره به عدم تعهدات وزير، گفت: آقای وزير اينها درد فرهنگيان است. بعضی‌ها نگذاشتند شما بشنويد.

وی ادامه داد: چرا تا اين حد مدارس غيرانتفاعی را گسترش داديد که دانش آموزان هم به والدين خود فشار می‌آورند که چرا پول ندارند تا آنها هم در اين مدارس تحصيل کنند؟

عدم حضور روسای قوه مقننه و مجريه نشان از بی‌اهميتی به آموزش و پرورش

نماينده مردم ملاير در مجلس شورای اسلامی عدم حضور روسای قوه مقننه و قوه مجريه در جلسه استيضاح وزير آموزش و پرورش را نشان از بی توجهی و کم اهميت بودن وزارت آموزش و پرورش از ديد مسئولين دانست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ايسنا، آريايی‌نژاد که به عنوان موافق استيضاح وزير آموزش و پرورش سخن می‌گفت تصريح کرد: مشکل آموزش و پرورش مشکل ساختاری است و متاسفانه در دولت‌های مختلف هيچ توجهی به موضوع آموزش و پرورش نشده است و متاسفانه نهاد آموزش و پرورش مشکلات فراوانی دارد و آموزش و پرورشی که دانشگاه فرهنگيان آن و تربيت معلم آن دچار مشکل باشد بايد فاتحه‌اش را خواند.

وی افزود: آيا امکاناتی که در ساير وزارت‌خانه‌ها وجود دارد در آموزش و پرورش نيز هست و آيا در وزارت آموزش و پرورش احساس امنيت شغلی و آرامش وجود دارد؟

وی افزود:‌ مطالبات بازنشستگان هنوز پرداخت نشده و معلمان وضع سخت معيشتی دارند و در حالی که بايد همه حسرت شغل معلمی را بخورند به دليل نبود برنامه ريزی مناسب و بی‌توجهی به منابع بودجه‌ای و نبود امنيت و رضايت شغلی نيروهای تحصيلکرده آموزش و پرورش به دنبال انتقال به ساير وزارت‌خانه‌ها هستند.

عثمانی: وضعيت آموزش و پرورش بحرانی شده است

نماينده مردم بوکان در مجلس گفت که وضعيت آموزش و پرورش بحرانی شده و به خطر قرمز رسيده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد قسيم عثمانی که به عنوان موافق استيضاح وزير آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس سخن می گفت، اظهار کرد: استيضاح را ابزار نظارتی در اختيار مجلس ميدانم که تنها باعث عدم همدلی نمی‌شود بلکه از ابزارهای تحقق همدلی و همزبانی است. من معتقدم بايد وزيری سر کار بيايد که باعث همدلی دولت و ملت شود.

وی افزود: اين استيضاح به هيچ وجه باندی و جريانی نيست. من دولت تدبير و اميد را موفق، توانمند و مجرب می‌دانم. حيف است که دولت با اين همه تلاش و کوشش جايگاهش بين فرهنگيان تنزل يابد. از اين جهت تغيير در آموزش و پرورش را نياز ضروری برای دولت می‌دانم.

اين نماينده مجلس ادامه داد: امروز جريانات مختلف دست به دست هم داده‌اند که استيضاح رأی نياورد و ما اميدواريم اين تلاش در جهت همدلی و همزبانی و بهبود اوضاع باشد نه اين که بخواهند زمينه را برای استيضاح وزيران ديگر فراهم کنند.

عثمانی خاطرنشان کرد: در همين مجلس وزير بهداشت وضعيت فجيع بهداشت و درمان را مطرح و مجلس را با خود همدل کرد که نتيجه‌اش مايه مباهات دولت شد. چرا وزير آموزش و پرورش اين کار را نکرد. آيا يک بار شده که ايشان وضعيت فلاکت‌بار معلمان را نشان دهد.

نماينده مردم بوکان در مجلس خاطرنشان کرد: نمی‌شود با آمار و ارقام بازی کنيم و بگوييم ۲ درصد بودجه فرهنگيان را اضافه کرده‌ايم در حالی که قدرت خريد فرهنگيان پايين آمده است. من معتقدم نگاه دولت و مجلس بايد به اين موضوع تغيير کند زيرا وضعيت آموزش و پرورش بحرانی شده و به خطر قرمز رسيده است.

عثمانی در ادامه گفت: وزير بايد تحرک داشته باشد،‌ فرياد بزند و يقه مجلس را بگيرد. هر قدر که وزير در وضعيت اسفبار آموزش و پرورش دخيل است ما مجلسيان هم مقصريم. پس توپ را به هم پاس ندهيم. بايد ريشه‌ای به موضوع آموزش و پرورش بپردازيم.

وی خاطرنشان کرد: به والله من رأی معلمان و فرهنگيان را نمی‌خواهم و برای اين‌که پشت تريبون بيايم اينجا نيستم بلکه نگران فرزندان ايران و آينده کشور هستم. احساس شرم می‌کنم که مقابل اين دولت ايستاده‌ام اما قسم ياد کرده‌ام که مدافع حقوق مردم باشم.

وی در پايان با تأکيد برلزوم تحقق آموزش رايگان تا سطح متوسطه، گفت: معلمين نمی‌توانند با شغل معلمی زندگی کنند. آموزش و پرورش ريشه است و اگر به اين ريشه نرسيم درخت نظام خشک خواهد شد.

مخالفان استيضاح
استيضاح امروز نتيجه نخواستن‌های ديروز مديران کشور است

نماينده گچساران و باشت گفت: استيضاح فانی پاسخ مناسبی به دغدغه فرهنگيان نيست. نتيجه نخواستن‌ها و نتوانستن‌های ديروز آموزش و پرورش را امروز فانی بايد پاسخگو باشد.

به گزارش ايسنا، غلامرضا تاجگردون در مخالفت با استيضاح فانی وزير آموزش و پرورش، گفت: بيشترين استيضاح‌ها در طول مجالس ايران استيضاح وزير آموزش و پرورش بوده است.

به گفته رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس، فقدان نگاه سيستمی به آموزش و پرورش در دولت و مجلس موجب سرپوش گذاشتن بر چالش‌های اين وزارتخانه شده است.

وی با بيان اين‌که در کنار فرهنگيانی هستيم که خود يا فرزندانشان سر گرسنه بر بالين می‌گذارند از استيضاح کنندگان پرسيد: آيا با استيضاح می‌توان اين شرايط را تغيير داد؟ پاسخ يقيناً‌ منفی است. آيا عملکرد وزير از حيث اقتصادی و اجتماعی موجب انحراف جدی در عملکرد آموزش و پرورش شده است؟ آيا وزير را به خاطر توزيع نامناسب پول و امکانات و هزينه نامناسب در ساختار آموزش و پرورش به مجلس کشانده‌ايم؟

تاجگردون با طرح اين مسأله که چه بايد کرد تا وضعيت نابسامان و نامناسب آموزش و پرورش بهبود يابد،‌ متذکر شد: سهم گذشتگان، دولت و مجلس در وضعيت امروز آموزش و پرورش چه سهمی است؟ اگر می خواهيم وضع فرهنگيان بهتر شود تک تک نمايندگان و دولتمردان در اين قضيه سهيم هستند.

وی با اشاره به سهم مجلس در شکل‌گيری نابسامانی‌های امروز آموزش و پرورش، گفت: مجلس نهم در بودجه ۹۴ آموزش و پرورش ۲۴۷۷ ميليارد تومان از بخش‌های مختلف به بودجه اين وزارتخانه افزود. به ازای واردات هر کالا نيز سهمی از عوارض برای آموزش و پرورش اختصاص می‌يابد. از بودجه ۹۲ تا ۹۴ سهم اين وزارتخانه ۲ درصد افزايش يافته است. سرانه مدارس تا دو سال قبل ۱۰ ميليارد تومان بود و امروز اين عدد به ۱۰۰ ميليارد تومان افزايش يافته است. همه اين موارد نشان می‌دهد ظرفيت‌های بهتری برای حل مشکلات اين وزارتخانه به وجود آيد.

وی ادامه داد: برخی از نمايندگان پيشنهاد داشتند با کاهش يارانه ثروتمندان و افزودن آن به حقوق معلمان مشکلات آموزش و پرورش را حل کنيم ولی مجلس به اين پيشنهاد رأی نداد. بايد سهم مجلس در شکل‌گيری وضعيت جاری آموزش و پرورش مورد توجه همکاران قرار بگيرد.

وی با طرح اين پرسش که آيا استيضاح وزير آموزش و پرورش پاسخ به يک رفتار دولت است،‌ گفت: دولت، صدای نمايندگان موافق و مخالف مجلس را در اين مطالبه بشنود. مطالبه امروز استيضاح کنندگان مطالبه متن دل مردم است. بنابراين ظرفيت بهتری را برای حل مشکل اين وزارتخانه به وجود آوريد. اما آيا استيضاح وزير پاسخی به يک رفتار دولت است؟ وزير علوم استيضاح و برکنار شد. چرا با حذف وزير،‌ مجلس به دولت علامت داد، در دولت قبل هم با استيضاح وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی همين علامت به دولت داده شد. اما چه شد؟

نماينده باشت و گچساران خطاب به استيضاح کنندگان درخواست کرد با رفتاری غير از استيضاح در پی حل مشکلات آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه باشند.

وی در حمايت از وزير آموزش و پرورش، گفت: فانی در دنيای سياست‌زده امروز درستکارترين مدير دولتی و از متن جامعه فرهنگيان است، به اين مسأله توجه جدی داشته باشيد.

اسحاق جهانگيری معاون اول رئيس جمهور، محمدباقر نوبخت، مجيد انصاری، محمدرضا صادق، سيد محمود علوی، وزير صنعت، وزير ورزش، طلايی نيک، دهقان وزير دفاع، سلطانی‌فر و وزير بهداشت نيز در جلسه استيضاح فانی حضور دارند.

گنه کرد در بلخ آهنگری...

حجت الاسلام والمسلمين مصباحی مقدم در مخالفت با استيضاح وزير آموزش و پرورش گفت که بيشترين مشکلات اين دستگاه ربطی به وزير ندارد.

به گزارش ايسنا، غلامرضا مصباحی مقدم در سخنانی عنوان کرد: دکتر فانی شخصيتی است فرهنگی و برآمده از آموزش و پرورش که از سطوح پايين تا سطوح عالی را طی کرده است و من ۲۰ سال است که ايشان را از نزديک می‌شناسم. من از سال ۷۵ به عنوان مجتهد آشنا با تعليم و تربيت عضو شورای عالی آموزش و پرورش شدم و پنج دوره است که عضو اين شورا هستم.

او ادامه داد: زمانی که آقای مظفر وزير آموزش و پرورش بود من به عضويت اين شورا درآمدم، آقای فانی نيز يا به عنوان معاون وزير يا مدير و يا مشاور در اينشورا عضو بودند. طی ساليان اخير نيز وزير بودند. ايشان انصافاً شخصيتی متدين، مومن، انقلابی، باتجربه،‌ باسابقه و دلسوز است.

مصباحی مقدم در ادامه گفت: آموزش و پرورش کمتر دوره‌ای، از ثبات مديريت برخوردار بوده و بيشترين استيضاح را نيز در ميان وزارتخانه‌ها شاهد بوده، بی‌ثباتی موجب عدم ساماندهی امور در هر مجموعه‌ای می‌شود. وزارت آموزش و پرورش بزرگترين دستگاه کشور است و ظرفيت چند وزارتخانه را در درون خود دارد و کمتر کسی از مديريت آن برمی‌آيد.

اين نماينده مجلس تأکيد کرد: آموزش و پرورش مهمترين وظيفه نظام را در تربيت نسل آينده بر عهده دارد. رهبر انقلاب نيز فرمودند هزينه برای آموزش و پرورش سرمايه‌گذاری است. سند تحول ملی آموزش و پرورش توسط شورای عالی آموزش و پرورش تصويب شد و بعد توسط مرجع بالاتر يعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی نيز به تصويب رسيد. اين سند در دستور کار وزارتخانه است و آقای فانی در تدوين آن حضور و نقش‌آفرينی کرد. ايشان يکی از شايسته‌ترين افرادی است که در اجرايی و عملياتی کردن آن می‌تواند موثر باشد.

او همچنين با اشاره به نقش معلمان در تعليم و تربيت، گفت: معلمان و فرهنگيان حق بزرگی بر ملت ايران دارند. دولت و مجلس بايد برای مطالبات آنها تلاش کنند و اين کار را می‌کنند. معلمان از تبعيض رنج می‌برند، وقتی می‌بينند در دستگاه‌های ديگر مثل وزارت کشور، وزارت ورزش، بهزيستی، ثبت احوال، وزارت ارشاد و شرکت‌ها پرداختی‌ها فوق‌العاده بيشتر از معلمان است در نتيجه معلمان احساس تبعيض می‌کنند. قانونی که مجلس هفتم در زمينه مديريت خدمات کشور و يکسان‌سازی حقوق‌ها تصويب کرد به بوته فراموشی سپرده شده، من شنيدم که دولت برای تمديد اين قانون دست به کار شده، اميدوارم هرچه زودتر اصلاحيه را بياورند و مجلس تصويب کند تا شاهد رفع اين تبعيض‌ها باشيم. اگر تبعيض نباشد معلمان به حق خود قانع هستند. مسأله ديگر اين‌که اين تبعيض چه ربطی به وزير دارد؟

مصباحی مقدم همچنين خاطرنشان کرد: با افزايش بودجه آموزش و پرورش برای سال ۹۴ کمک بزرگی به بهبود وضعيت معلمان شد. اما با توجه به بزرگی اين وزارتخانه و بدهی سنگين به معلمان کافی نيست و مشکلات همچنان باقی است. ۹۷ درصد بودجه آموزش و پرورش حقوق و مزايای معلمان است. اجرای سند ملی تحول بنيادين آموزش و پرورش نياز به منابع ديگری دارد که وجود ندارد.

او افزود: دولت از نظر منابع دولتی در شرايط سختی به سر می‌برد. مجلس هم به اين مسأله واقف است. اما می‌شود با صرفه‌جويی در ساير دستگاه‌ها سهم آموزش و پرورش بيشتر کرد. سال گذشته ۱۱۲درصد و سال قبل‌تر از آن ۱۱۰درصد به آموزش و پرورش پرداخت شد. آقای نوبخت هم گفتند که دولت درصدد است که ۶ هزار ميليارد صرفه‌جويی کند. جا دارد که اين صرفه‌جويی بيشتر شود و دولت مجاز است ۱۰ درصد بين دستگاه‌ها جابجا کند. اگر با تدبير دولت انجام گيرد می‌توان کمک بيشتری به آموزش و پرورش کرد.

اين عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس،‌ تأکيد کرد که بيشترين مشکلات آموزش و پرورش ربطی به وزير ندارد و گفت: «گنه کرد در بلخ آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری». وزير پيگيری کرده که پاداش سال ۹۲ بازنشستگان پرداخت شده برای پاداش سال ۹۳ نيز به صورت جدی پيگير است. احکام ارتقای ۱۰۰ هزار بازنشسته اصلاح شده، افزايش سرانه دانش‌آموزی و سرانه مدارس شبانه‌روزی و مناطق محروم مورد توجه قرار گرفته و به استان‌های محروم سرانه بالاتری از ميانگين کشوری در نظر گرفته شده. همچنين طرح نوسازی گرمايشی و سرمايشی مدارس از سال ۹۲ به صورت جدی با اولويت مناطق محروم در حال پيگيری است.

مصباحی مقدم همچنين خطاب به فانی گفت: انتصابات از حقوق شماست ولی در مواردی مورد ايراد نمايندگان است. اگر مجلس به شما رأی اعتماد مجدد داد کميته مشترکی تشکيل شود و آن موارد بررسی شود و جايی که جای تجديدنظر دارد اقدام کنيد.

اين نماينده مجلس در بخش ديگری از صحبت‌های خود تصريح کرد که سوال و استيضاح حق نمايندگان است. ولی برخی رسانه‌ها به مجلس به دليل تعداد زياد سوال‌ها و استيضاح‌ها هجمه می‌کنند و ايراد می‌گيرند. اين تعداد سوال و استيضاح نشان پويايی و تحرک مجلس است. چرا می‌خواهيد مجلس خاموش داشته باشيد؛‌ مجلس منفعل برای کشور زيبنده نيست. نمايندگان با استيضاح صدای فرهنگيان را به گوش دولت می‌رسانند. استيضاح به معنی ايضاح است. اميدوارم نمايندگان رأی مجددی به آقای فانی بدهند که با قدرت بيشتری به رفع مشکلات مردمان بپردازد.

مصباحی مقدم سپس مطلبی را از قول حسين مظفر قرائت کرد:

آموزش و پرورش وسيع‌ترين حلقه واسعه دولت و مردم است و گسترده‌ترين نهادی است که تا کوچک‌ترين روستاها و درون خانواده‌ها جريان دارد. مديريت اين دستگاه عظيم توسط وزير سخت‌تر از همه دستگاه‌ها است و نياز به کمک و راهنمايی دارد. مشکلات آموزش و پرورش بسيار مزمن و پيچيده است و حل آنها از عهده يک وزير خارج است. نياز به عزمی ملی و کمک عمومی دارد. هر کسی در اين جايگاه قرار گيرد نمی‌تواند حلال اين مشکلات باشد. مشکلات آموزش و پرورش بايد در اولويت دولت و مجلس قرا گيرد. گرچه حل مشکلات معيشتی معلمان بايد در اولويت قرار گيرد و اين از وظايف هر وزير است، ‌شرايط کنونی کشور نشانگر محدوديت‌هايی است که پاسخ به انتظارات را مشکل کرده است. اقداماتی که وزير انجام داده و دولت کمک کرده در همين دو سال بيش از دوره چهارساله قبل بوده است. آقای فانی فردی متخصص و فرزند آموزش و پرورش است. ايشان کارشناسی مجرب است و مسائل آموزش و پرورش را به خوبی می‌شناسد. او از نظر اعتقادی فردی معتقد و علاقمند به نظام است ولی اشکال اين است که ظهور و بروز رسانه‌ای ندارد. او به لحاظ طبع آرامش، حرکت تبليغاتی و پوپوليستی ندارد. از اينرو برداشت ضعف می‌شود در حالی که ناتوان نيست. مطالبی که مخالفان مطرح می‌کنند غالباً ارتباطی با شخص وزير ندارد اگرچه توجه به آنها خواسته وزير است. بهتر است به جای اين‌که وزيری برود و وزيری بيايد کميسيون مشترکی بين مجلس و دولت اقدام به رفع مشکلات فرهنگيان کند. دفاع از فانی به معنای بی‌نقص بودن ايشان نيست. در اين جلسه از ايشان قول می‌گيريم در صورت ابقاء عزم جدی برای حل مشکلات و ايراداتی که نمايندگان مطرح می‌کنند داشته باشند. برکناری فانی وارد شدن به معادله باخت-باخت است و نتيجه‌ای به نفع معلمان ندارد.

مصباحی مقدم از قول حداد عادل نيز خطاب به فانی، ‌گفت: وزارت آموزش و پرورش به خودی خود چنان پرمسأله است که مديريت آن فوق طاقت يک مدير است. شما نبايد با استفاده از افراد مورد شبهه و مسأله دار به مشکلات بيافزاييد. اگر مجلس به شما رأی اعتماد داد در انتصاباتی که به عنوان مدير و مشاور داريد تجديدنظر کنيد.

فانی: استراتژی آموزش و پرورش کيفيت بخشی است

وزير آموزش و پرورش با بيان اين که مخاطبان آموزش و پرورش همه جامعه هستند گفت که بزرگترين فصل مشترک دولت و ملت آموزش و پرورش است.

به گزارش ايسنا، فانی در جلسه علنی امروز مجلس و در جريان استيضاح خود به دفاع از عملکردش پرداخت.

وزير آموزش و پرورش با گرامی‌داشت ياد شهيدان بخصوص ۵۰۰۰ فرهنگی شهيد و ۳۶ هزار دانش آموز شهيد بخصوص ۲ شهيد بزرگ آموزش و پرورش رجايی و باهنر، آنها را الگوهای مديريتی و معلمی در آموزش و پرورش عنوان کرد.

فانی با ارائه گزارشی از عملکرد آموزش و پرورش در ۲۲ ماه گذشته يعنی در دوران تصدی‌گری‌اش در اين وزارت‌خانه گفت: فرهنگيان يعنی معلمان، مربيان و به طور کلی دست‌اندرکاران آموزش و پرورش ستون فقرات آموزش و پرورش هستند.

وی با بيان اينکه آموزش و پرورش بزرگترين فصل مشترک دولت و ملت است گفت:‌ به تعبير مقام معظم رهبری آموزش و پرورش ۴۰ميليون مخاطب مستقيم دارد که شامل ۱۳ ميليون دانش آموز، ۲۶ ميليون اوليا، و يک ميليون فرهنگيان است اما به تعبير ديگر می‌توان گفت که مخاطبان آموزش و پرورش همه جامعه هستند.

وزير آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش با ۱۰۵ هزارمدرسه در ۷۵۲ منطقه آموزشی و با داشتن بيش از ۱۳ ميليون دانش آموز و ۱ ميليون همکار فرهنگی بزرگترين نهاد کشور است که در همه جای کشور حضور دارد. ما در طی ۲۲ ماه گذشته حداکثر تلاش را برای اين خانواده در سراسر کشور به کار برده‌ايم.

فانی به بيان نکاتی در مورد اقتصاد آموزش و پرورش پرداخت و توضيح داد:‌ آموزش و پرورش نهاد سرمايه‌ای و نه هزينه‌ای است؛ از طرف ديگر سهم بودجه آموزش و پرورش در سال‌های ۹۲ و ۹۳ و ۹۴ از بودجه کشور به ترتيب ۹.۱، ۱۰.۷ و ۱۱.۲ است که نشان می‌دهد در اين ۲۲ ماه اخير سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت ۲.۱ درصد رشد داشته است. اين نشان می‌دهد که وزارت آموزش و پرورش در اين مدت برای افزايش سهم بودجه‌اش تلاش کرده است.

وی ادامه داد: رشد بودجه آموزش و پرورش در فاصله بين سالهای ۹۲ تا ۹۴ از ۵.۳ دهم درصد رشد در سال ۹۲ و ۲۴.۱ در سال ۹۴ رسيده است که اين غير از۱۳۵۰ ميليارد تومانی است که دولت برای اجرای رتبه بندی مصوب کرده و يا بودجه‌های اضافی که مجلس به تصويب رسانده است.

وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه استراتژی آموزش و پرورش کيفيت بخشی است گفت: در سند تحول نيز استراتژی اصلی کيفيت بخشی مبتنی بر عدالت آموزشی است، پيش از اين سياست‌های پنج‌گانه‌ای را اعلام کرديم که شامل ساماندهی و بهسازی منابع انسانی، توسعه مشارکت، ارتقای مديريت آموزشگاهی، اجرای تدريجی بودجه ريزی عملياتی و اصلاح نظام مديريت و برنامه ريزی با تاکيد بر تمرکززدايی است.

فانی رشد کمی و کيفی خدمات آموزشی با تکيه بر عدالت آموزشی را به عنوان يکی از دستاوردهای اين وزارت‌خانه در طول ۲۲ ماه تصدی‌گری‌اش در وزارت آموزش و پرورش عنوان و اظهار کرد: در ۱۷ارديبهشت ۹۳ مقام معظم رهبری بر لزوم تهيه نقشه راه اجرای سند تحول نظام آموزشی تاکيد کردند که وزارت آموزش و پرورش به دنبال تحقق مطالبه ايشان اين نقشه راه را تحليل کرد و در اسفند سال گذشته به اتمام رساند.

وی با بيان اين که نقشه راه اجرای سند تحول مبنای تنظيم برنامه ششم توسعه در بخش آموزش و پرورش خواهد بود گفت: هم زمان با تهيه نقشه راه در سال گذشته، ۴۰ راهکار از ۱۳۱ راهکار سند تحول در قالب ۹۹ برنامه در آموزش و پرورش اجرا شد. همچنين در راستای انسداد مبادی بی سوادی موفق شديم که تحت پوشش دانش آموزان ابتدايی از ۹۷.۴ در سال تحصيلی ۹۰ – ۹۱ به ۹۸ و نيم درصد در سال جاری برسانيم.

وزير آموزش و پرورش اضافه کرد:‌ در راستای اجرای عدالت آموزشی و افزايش افراد تحت پوشش در کشور ۱۱۰ مدرسه تک دانش‌آموزه داريم يعنی يک مدرسه با يک دانش آموز برقرار می‌شود، همچنين ۴۸۰۰ مدرسه با زير پنج دانش آموز اداره می‌شود؛ اين نشان می‌دهد که دولت و وزارت آموزش و پرورش برای تامين آموزش و اجرای عدالت آموزشی هزينه‌های بالايی را متحمل شده‌اند.

فانی با بيان اين که شورای عالی آموزش و پورش برای اولين بار آيين نامه اجرای کلاس‌های چند پايه را به تصويب رساند گفت:‌ در اين مدت برای اولين بار آين نامه مدارس عشايری و مناطق محروم به تصويب شورای آموزش و پرورش رسيد.

به گفته‌ی وی ميزان تحت پوشش دانش آموزان در دوره‌ی متوسطه ۱ يعنی همان راهنمايی قبلی از ۸۷ درصد در اين دولت به۹۴.۳ درصد افزايش پيدا کرد. ميزان تحت پوشش دانش آموزان در متوسطه ۲ از ۷۶ درصد به ۸۲.۲۴ درصد افزايش پيدا کرده است.

وزير آموزش و پرورش ساماندهی نيروی انسانی را به عنوان يکی از ديگر از اقدامات اين وزارت خانه برشمرد و افزود: امسال وزارت آموزش و پرورش در جشنواره بهره‌وری در کشور به عنوان دستگاه برتر در بهره وری شناخته شد و لوح تقدير گرفت؛ کاری که ما به تبع بهسازی منابع انسانی ساماندهی نيروی انسانی داشتيم باعث شد که بيش از ۱۰۰۰ ميليارد تومان صرفه جويی صورت گيرد.

فانی ادامه داد: از قبل اين صرفه جويی اقداماتی برای فرهنگيان و کيفيت بخشی آموزش انجام شد که بعضی از آنها شامل اجرای مرخصی زايمان ۹ ماهه برای بانوان فرهنگی، اجرای بند ۵ ماده ۶۵ قانون مديريت خدمات کشوری در مورد افزايش امتياز حق شغل همکاران فرهنگی از ۸۰۰ امتياز به ۱۵۰۰ امتياز و برقراری فوق‌العاده شغل مناطق مرزی است.

وی ادامه داد: بيش از ۱۰۰ هزار فرهنگی بازنشسته داريم که آنها از حق رتبه شغلی عالی با پيگيری های انجام شده توسط نمايندگان و سازمان مديريت برخوردار شدند. همچنين در حوزه تامين و تربيت نيروی انسانی نيز در حال حاضر ۶۴ هزار و ۶۰۰ دانشجو معلم و در ۹۸ پرديس و دانشکده فرهنگيان مشغول تحصيل هستند که موفق شديم برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگيان را تدوين و بازنگری در سرفصل دروس کرده و برنامه‌ی جامعه ده ساله منابع انسانی را تامين کنيم.

وزير آموزش و پرورش در مورد ادامه فعاليت‌های اين وزارت‌خانه گفت: بايد از طريق کميته‌ای که در جلسه غير علنی هفته گذشته مجلس تشکيل شد بتوانيم راهکارهايی را جهت بهبود معيشت فرهنگيان، مراحل بعدی رتبه بندی فرهنگيان، بيمه تکميلی آنها ، بازنگری و اصلاح قوانين مورد نياز برای اجرای سند تحول به عنوان زير بنای برنامه ششم توسعه و تامين منابع برای اصلاح و بازسازی ۳۵ درصد فضاهای آموزشی و پيگيری تحقق درآمد آموزش و پرورش در قانون اصلاح قانون تنظيم بخشی از مقررات مالی دولت داشته باشيم.

به گفته‌ی وی بايد اقداماتی برای تبديل به احسنت‌کردن فضاهای آموزشی، استفاده از مصوبه مجلس بر افزايش منابع آموزش و پرورش، تدوين بسته آموزشی اجرايی به منظور رسيدگی بيشتر به دانش آموزان روستايی، عشايری و مناطق محروم و در نهايت تلاش برای افزايش بخش غير پرسنلی، در بودجه آموزش و پرورش کرد.

در دولت قبل ۱۱۶ هزار نفر مازاد بر نياز آموزش و پرورش به يکباره استخدام شدند

وزير آموزش و پرورش اظهار کرد: در دولت قبل ۱۱۶ هزار نفر مازاد بر نياز آموزش و پرورش به يکباره استخدام شدند و اين استخدام‌ها در کنار کمبود منابع آموزش و پرورش مشکلات جبران‌ناپذيری بر پيکره آموزش کشور وارد کرد.

به گزارش پارلمانی ايسنا، فانی در ادامه جلسه استيضاح خود گفت: ما در آموزش و پرورش طبق ضوابط و بر اساس قوانين مصوب عمل می‌کنيم و همه توفيقات ۲۲ ماهه آموزش و پرورش در دولت تدبير و اميد به دست آمده به همت معلمان، فرهنگيان و بدنه آموزش و پرورش کسب شده است.

وی افزود: مشکلات آموزش و پرورش مربوط به مدت ۲۲ ماهه فعاليت من نيست و بسياری از اين مشکلات از گذشته به ارث رسيده است و امروز آموزش و پرورش در ۹۹ درصد از منابع و بودجه خود توان مديريت ندارد، به دليل اينکه اين ۹۹ درصد به طور خالص صرف حقوق و مزايای کارکنان می‌شود و تنها يک درصد از منابع بودجه‌ای قابل مديريت است.

وی با بيان اينکه تلاش ما برای کاهش تبعيض در ميان کارکنان آموزش و پرورش با ساير دستگاه‌هاست گفت: ما تلاش کرديم از طريق خدمات آموزشی و مديريت منابع هزينه‌های وزارت آموزش و پرورش را به نحوی مديريت کنيم که اين تبعيض‌ها از بين برود اما اين اتفاق به تدريج و با گذر زمان اتفاق می‌افتد.

وی تاکيد کرد: مديران آموزش و پرورش با حضور در جمع فرهنگيانی که به اعتراض‌های مدنی برای احقاق حقوق خود پرداخته‌اند پيام اين فرهنگيان را به گوش مسئولان بالای وزارتخانه رساندند و مصوبه‌ای که دولت در سال ۹۳ در مورد رتبه‌بندی معلمان داشت، بسياری از اين مصوبات مورد توجه قرار داد و اميدواريم با اجرای اين، بخشی از مشکلات معلمان و مربيان کاهش يابد.

وی در پايان تصريح کرد: خدا را شاهد می‌گيرم با تمام وجود در اين مدت ۲۲ ماه تمام توان خود را در حد توان معطوف حل مشکلات وزارتخانه‌ای کردم که به آن عشق می‌ورزم و معتقدم آموزش و پرورش ستون فقرات کشور است و معلمان ستون فقرات آموزش و پرورش هستند و اگر اين توفيق را داشته باشم که در کنار آموزش و پرورش بمانم، خوشحال و شاد خواهم بود و اگر با رای نمايندگان استيضاح شوم نيز خدا را شکر خواهم کرد.

نمايندگان ابقای وزير آموزش را راه نزديک‌تری برای پاسخ به مشکلات آموزش و پرورش دانستند

نايب رئيس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رأی اعتماد مجدد مجلس به وزير آموزش و پرورش گفت که نمايندگان مجلس ابقای وزير را راه نزديک‌تری برای پاسخ به مشکلات آموزش و پرورش دانستند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ايسنا، محمد حسن ابوترابی فرد به عنوان رئيس جلسه پس از اعلام نتيجه استيضاح وزير آموزش و پرورش و ابقای فانی در اين سمت، ‌اظهار کرد: با توجه به آرای مورد اشاره عدم اعتماد آقای فانی به عنوان وزير آموزش و پرورش رأی نياورد و ايشان با قدرت و اعتماد همکاران عزيز در مجلس در مسند آموزش و پرورش باقی ماند تا ان‌شاءالله در راستای ارتقای کيفی و سطح اخلاق و دانش و در پاسخ به دغدغه‌های معلمان و دانش‌آموزان که دغدغه عموم همکاران است تلاش کند.

وی افزود: کسانی که تقاضای استيضاح داشتند دغدغه داشتند که آموزش و پرورش با چالش‌ها و مشکلات اساسی روبروست و بايد اين مشکلات برای دولت و مجلس مطرح و بازگو شود تا راه برای گشودن گره‌ها هموار شود.

ابوترابی فرد خاطرنشان کرد: همکاران به اين نتيجه رسيدند که تداوم مديريت وزير با وعده‌هايی که دولت داده و با کميته‌ای که با اراده مجلس برای رصد مشکلات و شناسايی راه پاسخ به مشکلات تشکيل شده، ابقای وزير می‌تواند راه نزديک‌تری برای پاسخ به مشکلات جدی آموزش و پرورش باشد.

نايب رئيس مجلس در پايان اظهار کرد: با احترام به استيضاح کنندگان و جامعه آموزش و پرورش کشور اراده مجلس و دولت جست‌وجوی راه‌هايی برای پاسخ به مشکلات در کوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016