سه شنبه 9 تیر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

نامه سرگشاده مطهری به رييس قوه‌قضاييه درباره موسوی و کروبی

فرارو- علی مطهری با ارسال نامه‌ای به آيت‌الله آملی لاريجانی از سخنان رئيس دستگاه قضا در همايش هفته قوه قضائيه قدردانی کرد.

متن کامل اين نامه که در وبسايت مطهری منتشر شده، بدين شرح است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آيت‌الله صادق لاريجانی دامت برکاته
رئيس محترم قوه قضائيه

با اهداء سلام و آرزوی توفيق بيشتر برای جناب‌عالی و همکاران محترمتان، در نطق اخيرتان در همايش بزرگداشت هفته قوه قضائيه نقاط مثبت، فراوان بود از جمله تأکيد بر اصالت فرهنگی انقلاب اسلامی و اقامه شريعت اسلام و احکام الهی در جامعه، اما آنچه که توجه اينجانب را به خود جلب کرد تحليل منطقی‌تر جناب‌عالی درباره فتنه سال ۸۸ بود که می‌تواند فتح بابی برای حل و فصل اين معضل اجتماعی باشد. فرموده‌ايد: «من نمی‌خواهم بگويم که آنها که اعتراض را شروع کردند قصد کودتا و براندازی داشتند اما بستری را فراهم کردند تا افراد ضد انقلاب که عليه ولايت فقيه فرياد می‌زدند بر اين بستر سوار شوند.» در جای ديگر فرموده‌ايد: «من نمی‌خواهم اتهام کودتا را متوجه کسانی کنم که اعتراض کردند يا مردم را به اعتراض دعوت کردند. آنها شايد دنبال اعتراض صرف بودند اما داشتند می‌ديدند که بر روی اين اعتراضات يک جريان فاسد کشور را به آشوب می‌کشاند…»

اگر اين سخنان جناب‌عالی را در کنار اظهارات برخی دوستان نادان انقلاب بگذاريم که اساسا هيچ گونه اعتراضی را در جمهوری اسلامی به رسميت نمی‌شناسند و هر اعتراضی را مخالفت با اصل نظام جمهوری اسلامی تلقی می‌کنند و می‌گويند اعتراضات سال ۸۸ برای براندازی نظام بود و با آمريکا و انگليس و اسرائيل هماهنگ شده بود، می‌بينيم سخنان شما نوری است در ظلمت بی‌انصافی‌ها و کينه‌جويی‌ها و گشودن راهی است برای پايان دادن به اين ماجرای تلخ که کيان انقلاب اسلامی را تهديد می‌کند.

جناب‌عالی در واقع همسو با قانون اساسی حق اعتراض مدنی را به رسميت شناخته‌ايد و سران معترضان را به قصور يا تقصير در بهره‌برداری کسانی متهم کرده‌ايد که اساسا اعتقادی به نظام جمهوری اسلامی ندارند و از هر فرصتی برای براندازی آن استفاده می‌کنند. اين مطلبی است که مورد اتفاق اکثريت قاطع سياسيون و ملت ايران است و می‌تواند گام اول و پايه‌ای برای خاتمه دادن به اين پديده ناهنجار اجتماعی باشد.

گام دوم و پايه ديگر حل و فصل اين موضوع اين است که به مقدمات و علل قصور يا تقصير آن دو نفر بپردازيم. چه شد و چه رفتارهايی از طرف مقابل سر زد که دو شخصيت باتجربه سياسی و علاقه‌مند به انقلاب و نظام و رهبری دچار آن قصور يا تقصير شدند؟ اگر سهم همه اطراف فتنه سال ۸۸ مشخص و عدالت بدون هرگونه مصانعه و ملاحظه‌کاری اجرا شود، شاهد خواهيد بود که آن دو محصور نيز به خطاهای خود در آن فضای هيجانی اعتراف خواهند کرد و گام بلندی برای حل اين مشکل برداشته خواهد شد. اما اگر همه را مبرا از خطا بدانيم و خطای افراد و نهادهايی را که زمينه فتنه را فراهم کردند ناديده بگيريم و فقط آن دو نفر را مقصر بدانيم و بگوييم تنها راه حل اين است که آنها توبه کنند، قطعا چنين اتفاقی نخواهد افتاد و فرضا اتفاق بيفتد وجدان جامعه را آرام نخواهد کرد زيرا براساس عدالت نيست. آنچه که روح و وجدان جامعه را قانع و آرام می‌کند اجرای عدالت درباره همه طرفهای آن ماجراست و البته جرم اين طرفها متساوی نيست.

از آن مقام محترم انتظار داريم که اين گام دوم را نيز با صلابت بردارند و افتخار حل اين معضل را که نيروهای اجتماع را به هدر داده و می‌دهد به نام خود ثبت نمايند. از خدای متعال توفيق الهی برای جناب‌عالی مسئلت می‌کنم.

با تقديم احترام
علی مطهری


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016