پنجشنبه 11 تیر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

دادگاه استیناف کابل، حکم اعدام قاتلان فرخنده را لغو کرد

رادیو فرانسه - در افغانستان، دادگاه استیناف کابل حکم اعدام چهار متهم به قتل فرخنده ملک‌زاده را لغو کرد و آنان را به زندان محکوم نمود. بیشتر از سه ماه قبل، فرخنده توسط گروهی از مردان و به اتهام واهی سوزندان قرآن در خیابان کشته شده بود. خبر برگزاری دادگاه استیناف با دو روز تأخیر منتشر شده است.

ceenvaowyaeqxiz.jpg

قتل فرخنده در افغانستان و در سطح بین‌المللی افکار عمومی را تکان داد. خشونت ظاهراً بی‌دلیلی که در بلوای قتل او بروز نمود، بحث محرومیت اجتماعی زنان و تبعیض علیه آنان را در افغانستان حادتر از قبل مطرح کرد.

فرخنده ملک‌زاده روز ۱۹ مارس، روز قبل از عید نوروز، به دست گروهی از مردان که او را بیهوده به سوزاندن قرآن متهم کرده بودند، به شکلی فجیع به قتل رسید.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تحقیقات بعدی نشان داد که فرخنده نه تنها قرآن را آتش نزده بود که به رفتار یک دعافروش مسجد به نام زین‌العابدین اعتراض کرده بود. این دعافروش، آغازکنندۀ اصلی حمله و خشونت جمعی علیه فرخنده شناخته شده است.
نیروهای پلیس که هنگام قتل فرخنده حاضر بودند، به وقایع واکنشی نشان ندادند. در پی این رویداد، یازده پلیس به جرم سهل‌انگاری به یک سال زندان محکوم شدند.

در این پرونده، دادگاه بدوی چهار نفر را به جرم جنایت علیه امنیت ملی به اعدام محکوم کرده بود.

اما دادگاه استیناف که به نوشتۀ خبرگزاری فرانسه «بدون سر و صدا» برگزار شد، حکم سه نفر را به بیست سال و حکم نفر چهارم را به ده سال زندان تقلیل داد. جلسۀ دادگاه ظاهراً روز سه‌شنبه ۳۰ ژوئن/۹ تیر برگزار شده است.
مجیب‌الله، برادر فرخنده گفت که از تصمیم این دادگاه بی‌خبر بوده است.

از هشت نفر دیگری که از سوی دادگاه بدوی به شانزده سال زندان محکوم شده بودند، یک نفر به نام عمران بی‌گناه شناخته شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016