جمعه 12 تیر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

صدا و سیما چگونه برد-برد مذاکرات هسته ای روحانی را برد برای رژیم و باخت برای دولت می کند

2015_7_3_17_51_55.jpg
مذاکرات هسته ای میان ایران و قدرت های بزرگ جهانی در حالی انجام می گیرد که احتمال حصول توافق بیش از هر زمان دیگری است.

به گزارش خبرآنلاين، آخرين دور از مذاکرات هسته اي ايران و 1+5 در وين در حال برگزاري است. همه اخبار از وين حاکي از آن است که دو طرف در حال تدوين متن نهايي مذاکرات هستند و تلاش دارند پرانتزها در متن را کمتر و کمتر کنند. بسياري از کارشناسان بر اين باورند که روز يکشنبه يعني روز آخر مذاکرات روز سرنوشت سازي براي مذاکرات خواهد بود و به احتمال زياد يک اتفاق در هتل کوبورگ وين روي خواهد داد. حضور نهاونديان رئيس دفتر رئيس جمهور نيز بر اهميت اين دور از مذاکرات افزوده است.

در حالي که مذاکره کنندگان هسته اي يا به تعبير رهبر معظم انقلاب، فرزندان انقلاب، در وين مشغول تدوين متن نهايي توافقنامه جامع هسته اي هستند، اما در تهران صدا و سيما بدون در نظر گرفتن منافع ملي رويکرد متفاوتي را سر لوحه کار خود کرده است. صدا و سيما با پوشش جهت دار رويدادهايي که در وين در جريان است سعي در القاي اين موضوع دارد که هر توافقي که روز يکشنبه به امضاي طرفين برسد، قراردادي ننگين است. به عنوان مثال گزارشي با عنوان « توافق خوب ايراني و توافق خوب آمريکايي» در همه بخش هاي خبري شبکه خبر پخش شد که در آن تمايزي بين توافق خوب از نظر ايراني ها و آمريکايي ها گذاشته مي شد و عملا بازي برد-بردي را که مورد تاييد رئيس جمهور بود زير سوال مي برد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نگاهي به تيترهاي ديگري که از شبکه خبر به سمع و نظر بينندگان رسيد نيز به صورت واضحي تلاش صدا و سيما را در جهت عکس فعاليت مذاکره کنندگان هسته اي ايران نشان مي دهد. به عنوان مثال به اين تيترها توجه کنيد:

«درباره مسئله پی ام دی، و بازرسی ها و نیز بازه زمانی محدودیت ایران هنوز توافق حاصل نشده است»

«وزیر خارجه انگلیس: گشایشی در بحثها حاصل نشده»

«اشتون کارتر: ما هنوز گزینه نظامی را هم حفظ کرده ایم، این را رئیس جمهور به ما توصیه کرده است»

«آژانس توقعاتی از ما دارد که برای ما مقدور نیست»

«آژانس چگونه می خواهد سابقه منفی خود را جبران کند»

اين ها تنها نمونه هايي از تيترها و اخباري بودند که در 24 ساعت گذشته از بخش هاي مختلف خبري صدا و سيما و از شبکه هاي مختلف روي آنتن رفت. از سوي ديگر چهره هايي نظير فواد ايزدي، مهدي محمدي و فريدون عباسي که از مخالفان جدي روند مذاکرات بوده اند پاي ثابت برنامه هاي تحليلي صدا و سيما هستند و به بدون آنکه فرصت برابري براي مدافعان ظريف و تيم مذاکره کننده هسته اي ايجاد شود به تحليل ها درباره شکست مذاکرات يا حصول يک توافق بد به مخاطب ارائه مي شود.

در کنار اين ها چند مستند نيز از شبکه هاي مختلف سيما پخش شد. مستندهايي با نام هاي« رژیم بازرسی ها »، «لبخند گرگ»، «هنوز نمی توانیم »،«فکت شیت ملت » و «بازرسی های بی سابقه» که همگي به موضوع مذاکرات هسته اي و در مخالفت با تيم مذاکره کننده هسته اي روي آنتن رفت.
به نظر مي رسد رويکرد مديران صدا و سيما در برخورد با تيم مذاکره کننده هسته اي به شکل واضح و آشکاري حاکي از بي اعتمادي است و سعي در تخريب آن ها دارند. سياه نمايي هايي که در روزهاي اخير و با نزديک شدن به امضاي نهايي توافق هسته اي روز به روز بيشتر و بيشتر مي شود.

نکته قابل توجه ديگر اينکه، اين اتفاقات در حالي مي افتد که در دوره پيشين مذاکرات هيچ رسانه اي حق بررسي مذاکرات و يا بازنشر مطالبي که رسانه هاي خارجي نداشت و اين ابلاغيه شوراي عالي امنيت ملي بود. لازم به ذکر است که معاون رسانه اي سعيد جليلي در دوران دبيري شوراي عالي امنيت ملي پيمان جبلي بود که هم اکنون معاون خبر صدا و سيما است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016