شنبه 13 تیر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

به ياد خسرو شاکری زند، کاوشگر مستقل تاريخ معاصر و جنبش چپ ايران، اطلاعيه حزب دمکراتيک مردم ايران


سحرگاه دوشنبه ۸ تير ۱۳۹۴ ( ۲۹ ژوئن ۲۰۱۵) خسرو شاکری، پژوهشگر اسناد تاريخ معاصر ايران، مورخ و روشنگر سوسياليست در بيمارستانی در پاريس چشم از جهان فروبست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



خسرو شاکری در تهران و به سال ۱۳۱۷ چشم به جهان گشود. در نوجوانی شيفته انديشه ها و راه دکتر محمد مصدق شد . در دوران تحصيل در امريکا و اروپا به کنفدراسيون جهانی محصلين و دانشجويان ايرانی (اتحاديه ملی) پيوست. وی در دهه ۶۰ ميلادی به جنبش چپ مارکسيستی گرايش يافت، اما تا پايان عمر تعلق خاطر عميق خود به دکتر مصدق و ارزشهايی که رهبر نهصت ملی ايران، نماد آن بود، بويژه ايران دوستی و دمکراسی و مدارا ، وفادار ماند.

خسرو شاکری آتش به جان گرفته ای بود که بی‌قراريش او را به امريکای لاتين و شمال افريقا می‌کشاند. روحيه آرامش ناپذير و بی قرار او که همواره در راه باز تعريف و خود يابی بود، او را به ديدار با تعدادی از شخصيت های جهانی در اقصی نقاط جهان می کشاند. او با انقلاب ۱۳۵۷ به ايران باز ‌گشت که با کتاب جمعه احمد شاملو همکاری کند. پس از آغاز سرکوب فراگير دهه‌ شصت، دو باره جلای وطن کرد. اين بار در پاريس انتشارات پادزهر و در پاييز ۱۳۶۳ کتاب جمعه‌ها را راه ‌انداخت. او همواره ايده هايی برای پيش رفتن و تحرک داشت، رساله دکترای خود را به سرنوشت حزب کمونيست ايران اختصاص داد و با وجود قلب بيمار و اجبار به اقامت در پاريس تا پايان عمر به فعاليت فکری خود ادامه داد.

زنده ياد خسرو شاکری از بازمانده های اصلی جنبش ملی و چپ ايران بود، اما هرگز استقلال انديشه و عمل خود را از دست نداد. او انسانی فرهيخته و پاک نهاد بود که همه زندگی و از جمله تحصيلات و مشاغل دانشگاهی و حرفه ای خود را صرف کاوش در تاريخ جنبش چپ و کارگری ايران کرد. همين سير و سلوک است که از او چهره ای ويژه و قابل تحسين می سازد. پشتکار چشمگير او در گردآوری اسناد تاريخی "جنبش کارگری، سوسيال دموکراسی و کمونيستی" ايران و سپس پژوهش‌های ماندگارش درباره آواتيس‌ (اردشير) سلطانزاده، از رهبران حزب کمونيست ايران ، "انديشه‌های مصطفی شعاعيان"، از انقلابيان چپ دهه‌ ۱۳۵۰ و آثاری چون "تقی ارانی در آينه تاريخ"، "سرچشمه‌های سوسيال دموکراسی در ايران مدرن" به زبان انگليسی و" ايرج اسکندری شاهزاده‌ ايرانی سرخ" به زبان فرانسه و نيز کتاب ها و مقالات ديگر، بازتاب يافته است.

حزب دمکراتيک مردم ايران، ياد اين کاوشکر تاريخ جنبش چپ ايران را گرامی ميدارد و در گذشت او را به همه دوستان ، خانواده و بازماندگانش صميمانه تسليت می گويد.

حزب دمکراتيک مردم ايران
پنجشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۴ – دوم جولای ۲۰۱۵


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016