شنبه 13 تیر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

"برنامه جایگزین" آمریکا در صورت شکست مذاکرات اتمی چیست؟


"بیزینس اینسایدر" گزارش داد اگر مذاکرات با ایران به شکست بیانجامد، آمریکا گزینه‌ی حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران را بررسی خواهد کرد. کارشناسان می‌گویند حمله نظامی موجب انهدام دایمی برنامه اتمی نخواهد شد.

دویچه وله ـ اگرچه مهلت مذاکرات بر سر برنامه‌ی اتمی ایران یک هفته‌ی دیگر نیز تمدید شد و مذاکرات با جدیت در وین پیگیری می‌شود، با این‌حال مقامات طرفین مذاکرات همگی این امکان را محتمل می‌دانند که مذاکرات در آخرین مرحله به نتیجه نرسیده و به شکست منجر شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نشریه‌ی "بیزینس اینسایدر" در یادداشتی گزارش داد که اگر مذاکرات با ایران به شکست بیانجامد، آمریکا بار دیگر گزینه‌ی حمله‌ی نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران را بررسی خواهد کرد.

این نشریه نوشت که آمریکا احتمال حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران با بمب‌های سنگرشکن پناهگاه‌های زیرزمینی را بررسی کرده است.

این مهمات مخرب نیروهای نظامی آمریکا که با عنوان اختصاری "ام‌اوپی" شناخته می‌شود، بیش از ۳۰۰ پاوند وزن دارد و قدرت تخریبی آن بسیار بالا تخمین زده می‌شود.

"ام‌اوپی" به‌ویژه برای تخریب هرگونه تاسیسات زیرزمینی طراحی شده و آمریکا احتمال و امکان استفاده از این فن‌آوری مخرب را علیه تاسیسات هسته‌ای ایران و به‌ویژه فردو بررسی کرده است.

با این‌حال بیزینس اینسایدر به‌‌نقل از گزارش مفصل نشریه‌ی اقتصادی "بلومبرگ" تاکید کرد که حتا استفاده از چنین مهمات مخربی نیز به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند تضمین کند که ذخیره‌ی اورانیوم غنی‌سازی‌شده ایران نابود خواهد شد.

درعین‌حال برخی کارشناسان می‌گویند هرگونه حمله‌ی نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران، به‌جز دشواری‌های جدی سیاسی، برنامه‌ی اتمی ایران را کاملا متوقف نمی‌کند.

عده‌ای از این کارشناسان به بلومبرگ گفتند که استفاده از گزینه‌ی نظامی علیه تاسیسات اتمی ایران در نهایت ممکن است برنامه اتمی ایران را برای زمانی نزدیک به ۴ سال با تاخیر مواجه کند.

"مقابله کامل با برنامه هسته‌ای ایران ممکن نیست"

"بیزینس اینسایدر" به نقل از کارشناسان تاکید کرده که آمریکا نمی‌تواند تضمین کند که حمله به تاسیسات اتمی ایران، باعث توقف فعالیت‌های اتمی ایران می‌شود. این نشریه نوشت:«انهدام کامل برنامه‌ی اتمی ایران محتمل نیست. ایران درهرحال تجربه و دانش اتمی لازم برای آغاز مجدد برنامه‌ی اتمی خود را دارد.»

سناتور آنگوس کینگ، عضو کمیته‌ی نظامی مجلس سنای کنگره‌ی آمریکا نیز در گفت‌وگو با این نشریه تاکید کرد:« حقیقت این است که هیچ کس نمی‌تواند دانش اتمی ایران را بمباران کند. با آن‌چه تاکنون آموختند، کاری نمی‌شود کرد.»

این گزارش تاکید می‌کند که اگرچه "برنامه جایگزین" آمریکا در صورت شکست مذاکرات، احتمال حمله‌ی نظامی به تاسیسات اتمی است، اما این حمله درنهایت جلوی برنامه‌ی اتمی ایران را برای همیشه نخواهد گرفت. در صورت شکست دیپلماسی، راه جایگزین لزوما نتیجه‌بخش نخواهد بود.

پیش از این اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، در گفت‌وگویی با شبکه‌ی خبری "سی‌ان‌ان" تاکید کرده بود که ارتش آمریکا توان نابودی تاسیسات اتمی ایران را دارد و گفته بود:«پنتاگون بمب‌های سنگرشکنی در اختیار دارد که می‌تواند تاسیسات زیرزمینی را هدف قرار دهد.»

استراتژی نظامی تازه‌ی آمریکا اعلام شد

رسانه‌ها درحالی از احتمال حمله‌ی نظامی آمریکا به تاسیسات اتمی ایران در صورت شکست مذاکرات خبر می‌دهند که هم‌زمان شامگاه پنج‌شنبه(۲ ژوئیه) استراتژی نظامی تازه‌ی دولت آمریکا اعلام شد.

این گزارش که از سوی پنتاگون منتشر شد، با تاکید بر لزوم تحقق "برتری نظامی آمریکا" دولت‌های جمهوری اسلامی ایران، کره‌شمالی و سوریه را به عنوان "دولت‌های ستیزه‌جو" که تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا محسوب می‌شوند، دسته‌بندی کرده است.

گزارش البته تاکید می‌کند که هیچ یک از این کشورها اقدامی برای "رویارویی مستقیم" با ایالات متحده آمریکا انجام ندادند، با این حال پنتاگون این کشورها را عامل "نگرانی برای جهان و آمریکا"ارزیابی می‌کند.

این گزارش که با عنوان "استراتژی ملی نظامی" ارائه شد، تاکید کرده است که آمریکا به سیاست تجهیز بیشتر نظامی خود و استفاده از پیشرفته‌ترین فن‌آوری و تجهیزات برای مقابله با تهدیدات این کشورها و گروه‌های تروریستی مثل "دولت اسلامی" ادامه خواهد داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016