یکشنبه 14 تیر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

سخنگوی کميسيون صنايع مجلس: ۱۸ درصد واحدهای صنعتی کشور تعطيل شده است

قزوين- سخنگوی کميسيون صنايع مجلس شورای اسلامی گفت: ۱۸ درصد صنايع کشور به طور کامل تعطيل شده و ۳۶ درصد واحدها نيز با ظرفيت کمتر از ۵۰ درصد کار می کنند که بايد برای رفع موانع توليد عزم جدی داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، روح الله عباسپور ظهر يکشنبه در همايش تجليل از صنعتگران نمونه استان که با حضور معاون وزير صنعت در سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوين برگزار شد اظهارداشت: ۷۷ درصد مشکلات واحدهای صنعتی ناشی از نقدينگی است و ۸۱ هزار واحد در صنايع کوچک با ايجاد يک ميليون و ۴۷۰ هزار شغل، در صنايع متوسط با چهار هزار واحد و ۳۸۰ هزار شغل و صنايع کوچک با ۸۸ هزار واحد و اشتغال سه ميليون و ۳۷۰ هزار نفری بخش مهمی از اشتغال پاسخ داده شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنگوی کميسيون صنايع مجلس شورای اسلامی تصريح کرد: در صنايع کوچک ۳۲ هزار و ۵۳۰ واحد به بهره برداری رسيده که شش هزار و ۲۳۹ واحد معادل ۱۸ درصد به طور کامل تعطيل شده است.

اين نماينده يادآورشد: واحدهای فعال در صنايع کوچک ۲۸ هزار و ۲۹۱ واحد معادل ۸۲ درصد است و ۱۰ هزار و ۱۸۳ واحد با ۳۶ درصد فعال است که کمتر از ۵۰ درصد کار می کنند.

عباسپور گفت: ۹ هزار و ۹۲۷ واحدها معادل ۳۵ درصد بين ۵۰ تا ۷۰ درصد و هشت هزار و ۱۸۱ واحد معادل ۲۹ درصد با ظرفيت ۷۰ درصدی کار می کنند و تحريم تنها بخشی از مشکلات را موجب شده است.

وی بيان کرد: پايداری توليد به صادرات است و ادامه حيات واحدهای توليدی را ممکن می کند که بايد به آن توجه کرد.

عباسپور اظهارداشت: درکميسيون صنايع برای رفع موانع توليد گامهای خوبی برداشته شده که قانون رفع موانع توليد رقابت پذير از آن جمله است که رضايت صنعتگران را ايجاد کرده است.

تامين منابع مالی برای خروج از رکود ضروری است

وی افزود: در بودجه سال گذشته ۵۰ ميليارد تومان از صندوق توسعه از محل آزادسازی منابع نفتی به توليد اختصاص يافت وسالانه سه درصد اضافه هم پيش بينی شد که امسال به دليل مشکلات مالی دولت عملياتی نشد.

نماينده بوئين زهرا در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: ۱۰ هزار ميليارد تومان از محل يارانه ها برای حمايت از توليد برای بهينه سازی مصرف سوخت و اصلاح ساختار های اختصاص يافت که امسال ۲۰ درصد ورودی صندوق توسعه کشاورزی، صنعت، حمل و نقل و پنج هزار ميليارد تومان هم از محل يارانه ها برای حمايت از توليد داده شد.

عباسپور گفت: برای خروج از رکود تامين منابع مالی مهم است و تسهيل بازار کسب و کار، بويژه اصلاح نظام بانکی با کاهش سود ضروری است.

مسکن کشور بايد فعال شود

وی يکی ديگر از راههای رونق اقتصادی را فعال شدن بخش مسکن دانست و يادآورشد: رونق بخش مسکن می تواند ۴۰۰ نوع صنعت و ۱۲۰۰ زيرگروه شغلی را فعال کند و بايد برای تحول و حرکت در اين بخش اقدامی اساسی شود.

وی بيان کرد: تعرفه ترجيحی بايد مورد توجه جدی قرار گيرد هر چند مذاکرات می تواند بخشی از مشکلات صنعت را در حوزه واردات مواد اوليه، ماشين آلات، برطرف کند اما سرمايه گذاری آرندی هم مهم است که اين کار با اتصال به مراکز دانشگاهی محقق می شود.

داود محمدی: در اقتصاد مقاومتی مسئوليت اصلی با توليدکنندگان است

در ادامه داود محمدی نماينده مردم قزوين در مجلس شورای اسلامی گفت: توليدکنندگان مسئوليت اصلی در تحقق اقتصاد مقاومتی را بر دوش دارند و به عنوان سربازی پر تلاش در اين مسير سختی های را تحمل می کنند.

وی افزود: سند جامع صنعت و معدن با تاخير رونمايی شد که مشکلاتی ايجاد کرد برای نمونه به اندازه جمعيت چين وهند مجوز توليد موتورسيکلت داديم و در توليد فرش ماشينی و موکت آنقدر مجوز داديم که کالا روی دستمان ماند.

محمدی اظهارداشت: تنها ۱۳ درصد معادن کشور شناسايی و بهره برداری شده و بقيه ظرفيت ها مغفول مانده و در جايی که تحريم هيچ نقشی نداشته خودمان غفلت کرده و جا مانده ايم که بايد جبران شود.

اين نماينده ياداورشد: روز آمدی و بهره برداری مناسب از صنايع نوين بايد جدی گرفته شود و در استانی که ۱۳۰ هزار کارگر و ۱۴۰ هزار دانشجو دارد بايد بتوانيم مشکلات توليد را حل کنيم.

کارگروه تخصصی مشکلات صنعت را حل کند

وی اضافه کرد: با تشکيل يک کارگروه تخصصی در حوزه صنعت می توان مشکلات اين بخش را شناسايی و حل کرد و امسال در مجلس تلاش زيادی شد تا دو قانون برای خروج از رکود اقتصادی تصويب شود که اگر درست اجرا شود حلال مشکلات است.

رجب رحمانی: ۶۷ درصد مشکلات توليد مربوط به داخل کشور است

رجب رحمانی نماينده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی هم در اين همايش گفت: ۶۷ درصد مشکلات صنعت مربوط به داخل است و به تحريم ها ارتباطی ندارد و حدود ۳۳ درصد مربوط به تحريمهاست.

وی گفت: مجمع نمايندگان استان با تعامل با امام جمعه و استاندار تلاش می کند گام اساسی برای حل مشکلات توليد بردارد تا صنعتگران با آرامش بيشتری توليد کنند.

رحمانی تصريح کرد: ايجا منطقه ويژه اقتصادی در استان مصوب شده که اميدواريم دولت لايحه آن را ارائه کند که اين کار تحولی اساسی در استان ايجاد خواهد کرد.

وی اظهارداشت: صنعتگران مانند سر بازان جبهه جايگاه مقدسی دارند که در اين شرايط با سرمايه های خود زمينه رونق توليد و اشتغال کشور را فراهم کرده اند اما بايد سودهای بانکی که کمرشکن است کاهش يابد تا توليدکننده قادر به ادامه فعاليت باشد.

نماينده تاکستان در مجلس شورای اسلامی گفت: آينده نظام اسلامی روشن است و اميدواريم با حرکت در مسير اقتصاد مقاومتی برای خروج از رکود هم کاری موثر صورت گيرد.

حجت الاسلام عابدينی: کارآفرينان با کارگران رفتاری مهربان داشته باشند

در ادامه حجت الاسلام عابدينی نماينده ولی فقيه و امام جمعه قزوين با اشاره به فيوضات ماه رمضان گفت: در شب قدر سرنوشت اسنانها رقم می خورد و اميدواريم مومنان با استفاده از فيوضات اين ماه با برکت در مسير خودسازی گام بردارند.

امام جمعه قزوين بيان کرد: زندگی بايد توام با برکت و معنويت باشد و ماه رمضان بهترين فرصت برای خودسازی و عبادت است که بايد از آن استفاده کرد.

حجت الاسلام عابدينی اضافه کرد: صنعتگران وتوليدکنندگان بايد با کارگران رفتاير مهربانانه و توام با اخلاق اسلامی داشته باشند تا انگيزه کارگر برای توليد بيشتر شود.

وی گفت: تلاشگران عرصه توليد بايد با همدلی وهمزبانی و نيز عمل به واجبات و پرداخت زکالت و خمس همواره خود را در محضر خدا ببينند و در مسير حق حرکت کنند.

عليرضا کشاورز قاسمی: مسئولان شرايط توليد را آسان کنند

در ادامه عليرضا کشاورز قاسمی رئيس اتاق بازرگانی، صنايع، معادن و کشاورزی قزوين گفت: در راستای بهبود فضای کسب و کار اتاق بازرگانی با راه اندازی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اقدامات موثری انجام داده که خوشبختانه در يک سال گذشته در شناسايی و حل مشکلات صنعت نقش آفرين بوده است.

وی افزود: راه انداز دفتر اتاق بازرگانی در کربلا بعنوان حرکتی موثر در صادرات کالا توانسته زمينه استقرار دفاتر واحدهای صنعتی در کشور عراق را تسهيل کند که اميدواريم مورد توجه فعالان اقتصادی قرار گيرد.

کشاورز قاسمی يادآورشد: در خصوص انتخاب واحدهای نمونه صنعتی لازم است در طول سال رتبه بندی شده و ترکيبی از نمايندگان دولت و بخش خصوصی به صورت شفاف شاخص ها را ارزيابی کنند تا همه واحدها بتوانند خود را معرفی کنند.

علی پر زحمت: واحدهای نمونه استان قزوين بيانگر ظرفيت خوب صنعت است

علی پر زحمت رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوين در ادامه اين مراسم گفت: قانون رفع موانع توليد می تواند بخش زيادی ازمشکلات توليد را حل و رقابت پذيری را آسان تر کند.

وی افزود: در کارگروه تسهيل صنعت مشکلات ۲۸ واحد توليدی مطرح و بررسی شد که توانستيم مشکل ۲۰ واحد را حل کنيم.

اين مسئول يادآورشد: اين قانون ۶۰ ماده دارد که آئين نامه های داخلی تاکيد دارند که بزودی ابلاغ می شود که اميدواريم بتواند رضايت توليدکنندگان را تامين کند.

زمانی: کمبود نقدينگی مشکل عمده صنعتگران است

همچنين علی محمد زمانی رئيس خانه صنعت و معدن استان قزوين با اشاره به مشکلات صنعتگران اظهارداشت: قاچاق کالا و واردات بی رويه کمر توليد را شکسته و هنوز که تحريم ها برقرار است واردات مشکل ساز است.

وی افزود: در شرايط عادی واردات بی رويه به توليد آسيب زده و معلوم نيست اگر تحريم ها برداشته شود روند واردات چگونه خواهد شد و توليدکننده داخلی چه خواهد کرد.

زمانی بيان کرد: در حالی که ۲۰ هزار واحد صنعتی نيمه تمام در کشور داريم بازهم مجوز صادر می شود و توليد مازاد دغدغه ديگری است که صنعتگران را دچار بحران خواهد کرد که بايد برای آن چاره انديشيد.

وی گفت: از مسئولان انتظار داريم بسته حمايتی توليد را در دستور کار خود قراردهند و با همکاری دستگاه قضايی، دولت و مجلس شرايط توليد هموار شود.

در اين مراسم از ۲۸ واحد صنعتی نمونه استان تقدير شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016