پنجشنبه 18 تیر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

سحام نیوز: سفر به فنلاند حمید رسایی برای اخلال احتمالی در مذاکرات هسته‌ای ست

Hamid-Rasaei-saham-news1.jpg
سحام نیوز - روز گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد که بازتاب زیادی داشت. این خبر نه به‌ خاطر اهمیت «سفر» و «مسافر»، بلکه به دلیل حساسیتی بود که مردم بر نمایندگان تندروی جبهه پایداری، متحجران و مروجان اسلام خشونت‌طلب دارند؛ کسانی‌که از صبح‌گاهان تا شام‌گاهان از هر تریبونی استفاده می‌کنند تا به غرب و کشورهای غربی بتازند، اما در ماه مبارک رمضان و گرمای بیش از۴۰ درجه تهران «با خانواده» و «در پوشش تبلیغ برای دین اسلام» به کشور خوش آب‌وهوای فنلاند در فصل تابستان می‌روند و به افکار عمومی نیز پاسخ‌گو نیستند؛ مراجعه یک خبرنگار به محل اقامت رسایی و عدم پاسخ‌گویی وی، از مصادیق عدم شفافیت این نماینده مجلس به شمار می‌آید.

پس از اعلام سفر «حمید رسایی» نماینده تندروی عضو طیف موسوم به پایداری مجلس، خبرنگار «سحام» به جزییات بیشتری در رابطه با این سفر دست یافت.

روز گذشته در رسانه‌ها عنوان شد که حمید رسایی برای «تبلیغ اسلام» به کشور فنلاند سفر کرده است، اما اطلاعات دریافتی موجود نشان می‌دهد سفر حمید رسایی نه برای تبلیغ دین اسلام، بلکه برای ٬اخلال احتمالی در مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب٬ صورت گرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار «سحام» اذعان داشت: «حمید رسایی که نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد، با پاسپورت دیپلماتیک از کشور خارج شده و به‌خاطر مصونیت دیپلماتیک خود، مقادیر زیادی ارز برای مصارف نامعلوم از کشور خارج کرده است که این موضوع می‌تواند از مصادیق تلاش برای پول‌شویی باشد.»

آقای رسایی هم‌چنین خواستار ملاقات با چند نماینده پارلمان فنلاند شده که تا لحظه تنظیم این گزارش، هنوز هیچ نماینده‌ای از پارلمان فنلاند درخواست وی را اجابت نکرده و با وی ملاقاتی نداشته است.

بنا به برخی اخبار غیر رسمی، رسایی قصد دارد در ملاقات احتمالی خود با نمایندگان پارلمان فنلاند، «عدم رضایت برخی تصمیم‌گیرندگان از روند امضای توافق‌نامه احتمالی با غرب بر سر پرونده هسته‌ای ایران» را اعلام کند. این نماینده تندرو هم‌چنین قصد دارد پیام «عدم موافقت طیف تندروی مجلس شورای اسلامی و سپاه پاسداران را از تصویب نهایی این موافقت‌نامه در مجلس شورای اسلامی»، به اطلاع نمایندگان فنلاند و کشورهای اروپایی برساند.

سفر حمید رسایی به فنلاند هم‌زمان با انتشار دو مطلب در وب‌گاه این نماینده مجلس با عنوان «در توافق پیش‌رو، غیرت یا بی‌غیرتی؛ کدام امضاء می‌شود؟» و«ملت دست امضاء کنندگان توافق بد را می‌شکند» صورت گرفته که نگاه به این سفر را قابل تامل‌تر خواهد کرد.

حمید رسایی به دعوت مرکز فرهنگی رسالت وابسته به سفارت جمهوری اسلامی در هلسینکی فنلاند به این کشور سفر کرده و این سفر خانوادگی به دعوت «مجید. ب.پ» رئیس نه چندان خوش‌نام هیئت امنای این مرکز فرهنگی صورت گرفته است.

رسایی که پیش‌تر رسانه‌ها خبر از سفر تبلیغی او به فنلاند را داده‌اند، برای تبلیغ اسلام به هلسینکی نرفته است، چرا که اکنون حجت‌الاسلام خادمی در مرکز فرهنگی رسالت وظیفه رسمی تبلیغ اسلام در هلسینکی را برعهده دارد و همان‌طور که در ابتدای گزارش اشاره شد، سفر رسایی با دو هدف عمده انتقال مقادیر زیادی ارز به کشور فنلاند برای مصارف نامعلوم و هم‌چنین ملاقات با چند نماینده پارلمان فنلاند و انتقال پیام طیف تندروی ایران به کشورهای اروپایی انجام شده است.

گفتنی‌است پیش از حجت‌الاسلام خادمی، حجت‌الاسلام فتح‌الله پور از شاگردان آیت‌الله سیستانی در هلسینکی حضور داشت. وی که از سال ۲۰۰۷(۱۳۸۶) در مرکز فرهنگی رسالت فعالیت داشت و به دلیل اعتقاد به مرجعیت اعلمی آیت‌الله سیستانی و تبلیغ برای این مرجع تقلید بزرگ شیعه با «مجید.ب.پ» درگیری پیدا کرد، چرا که رئیس هیئت امنای مرکز فرهنگی رسالت اعتقاد داشت، رهبر ایران مرجعیت اعلمی جهان تشیع را برعهده دارد! اختلافات این دو در سال ۲۰۱۱(۱۳۹۰) به قدری بالا گرفت که «مجید.ب.پ» با شکایت قضایی در دادگاه فنلاند، از شیخ فتح‌الله پور، درخواست ٬سهمی از منابع مالی ارسال شده توسط آیت‌الله سیستانی٬ به کشور فنلاند را کرد که نگاه مسئولین قضایی فنلاند به اسلام و مسلمانی تا حدود زیادی تحت تاثیر این پرونده قرار گفت.

اکنون حجت‌الاسلام خادمی وظیفه رسمی تبلیغ اسلام را در این مرکز فرهنگی وابسته به سفارت ایران در کشور فنلاند برعهده دارد و سفر رسایی با توجه به عدم حضور و مسئولیت این نماینده در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، قابل تامل به نظر می‌رسد.

در همین حال روزگذشته حمید رسایی در عکسی، سفر خود به فنلاند را با دعوت «یک مرکز غیر دولتی» عنوان کرده و آ»ن را با سفرهای حسن روحانی رئیس جمهور برای اخذ مدرک دکتری خود مقایسه کرده است! رسایی در حالی مرکز فرهنگی رسالت را غیر دولتی عنوان کرده که این مرکز به سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلسینکی وابسته است.

Hamid-Rasaei-saham-news-e1436311522236.jpg

مهم‌ترین عملکرد مسئولین جمهوری اسلامی پس از انتشار چنین گزارش‌هایی «تکذیب» اصل و فرع موضوع است، اما جا دارد از وزارت امور خارجه به عنوان متولی رسمی هماهنگی و اخذ روادید برای چنین سفرهایی سوال شود، سفر یک نماینده تندروی غیر مسئول مخالف با توافق هسته‌ای به یک کشور اروپایی، آن‌هم در لحظات پایانی ماراتن نفس‌گیر هسته‌ای ایران با غرب، به چه دلیل صورت گرفته و این وزارت‌ چه مسئولیتی را در خصوص تبادل پیام‌ احتمالی طیف تندروی حاکمیت ایران با کشورهای اروپایی بر عهده دارد؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016