چهارشنبه 24 تیر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

پادشاه عربستان: پول لغو تحریم را خرج دامن زدن به آشوب نکنید

در حالی که برخی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از توافق اتمی ايران با گروه ۵+۱ استقبال کرده‌اند، پادشاه عربستان روز سه‌شنبه به دولت ایران تذکر داد که پول‌های آزادشده پس از لغو تحریم‌ها را «خرج دامن زدن به آشوب‌های مداخله‌جویانه» نکند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رادیو فردا: در همین حال همسر سعید عابدینی، کشیش زندانی در ایران، و همچنین همسر رابرت لوینسون، مأمور بازنشسته اف‌بی‌آی که بر اساس برخی گزارش‌ها در ایران ناپدید شده، از این که دولت اوباما بدون در نظر گرفتن سرنوشت همسران‌شان تن به توافق هسته‌ای داده است انتقاد کردند.

بر اساس گزارش کاخ سفید، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، شامگاه سه‌شنبه، ۲۳ تیرماه، در تماسی تلفنی با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، با او درباره توافق هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرد.

طبق این گزارش، آقای اوباما در این تماس تأکید کرده است که آمریکا همچون همیشه خود را به همکاری با شرکایش در منطقه خاورمیانه برای «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» متعهد می‌‌داند.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان، ملک سلمان، پادشاه عربستان، نیز به دولت ایران هشدار داده است که مبادا پول‌های آزادشده پس از لغو تحریم‌ها را «خرج دامن زدن به آشوب‌های مداخله‌جویانه» کند.

ساعاتی پس از توافق اتمی وین برخی از مقامات جمهوری اسلامی و شخصیت‌های سیاسی از تاثیر این توافق بر تحولات منطقه سخن گفتند.

در همین حال صادق خرازی، سفیر سابق ایران در فرانسه، روز سه‌شنبه گفت که عربستان به ایران پیشنهاد داده که «شما سوريه را رها کنيد تا ما هم یمن را رها کنیم».

یک روز پس از این سخنان اما اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده سابق نیروی انتظامی، که رسانه‌های ایران از او به عنوان «مسئول ستاد پشتیبانی مردمی یمن» نام می‌برند گفت: «در حوزه دیپلماسی رسمی هیچ نامه‌ای ارسال نشده است، اما می‌‌توان این فرضیه را گرفت که در حوزه دیپلماسی پنهان عربستان از طریق رابطین درخواست کرده است که جمهوری اسلامی... ماجرا را حل و فصل نماید.»

در همین حال حسن روحانی، رئیس جمهور، در سخنان خود پس از اعلام رسمی توافق در وین تاکید کرد که «ایران به دنبال فشار بر کشورهای منطقه نبوده و نخواهد بود».

عربستان سعودی ایران را به دخالت در حوادث یمن و حمایت از شبه ‌نظامیان حوثی متهم می‌کند، اما ایران ضمن اعتراض به مداخله نظامی عربستان در یمن این اتهام را رد کرده و می‌گوید حمایتش از شیعیان حوثی در حد کمک‌های بشردوستانه است.

انتقاد همسران آمریکایی‌های محبوس و مفقود در ایران از اوباما

اما در واکنشی دیگر به توافق اتمی وین، نغمه عابدینی، همسر کشیش سعید عابدینی که در ایران زندانی است، و همچنین کریستین لوینسون، همسر رابرت لوینسون، مأمور بازنشسته اف‌‌بی‌آی که طبق بعضی گزارش‌ها در ایران ناپدید شده، از این که دولت اوباما بدون در نظر گرفتن سرنوشت همسران‌شان تن به توافق هسته‌ای داده انتقاد کردند.

خانم عابدینی روز سه‌شنبه گفت که در ماه ژانویه در دیدار با باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا ، از او خواسته است توافقی را که به آزادی همسرش نینجامد نپذیرد.

خانم لوینسون نیز از رهبران آمریکا خواسته است به موضوع ناپدید شدن همسرش «با همان اولویت و فوریتی که برای مذاکرات اتمی قائل بودند» بپردازند.

روزنامه واشینگتن پست پیش از این در گزارشی نوشته بود که مقامات آمریکایی در طی مذاکره اتمی با ایران بارها وضعیت امیر حکمتی، سعید عابدینی، جیسون رضاییان و رابرت لوینسون را پیش کشیده‌اند.

سارا حکمتی، خواهر امیر حکمتی، و علی رضائیان، برادر جیسون رضائیان، همزمان با مذاکرات اتمی در وین برای جلب توجه افکار عمومی به سرنوشت این دو زندانی، به این شهر سفر کرده بودند.

کشیش سعید عابدینی پس از بازگشت به ایران بازداشت شده و به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به هشت سال زندان محکوم شده است.

رابرت لوینسون، مامور پیشین پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، در مارس سال ۲۰۰۷ زمانی که به جزیره کیش رفته بود، ناپدید شد.

جیسون رضائیان، خبرنگار ایرانی‌تبار روزنامه آمریکایی واشینگتن ‌پست، نیز از تیرماه سال گذشته در بازداشت به سر می‌‌برد.

امیر حکمتی در سال ۲۰۱۱ در حالی ‌که به گفته خود برای دیدار با مادربزرگش به ایران رفته بود، بازداشت و به اتهام‌های «جاسوسی» و «همکاری با کشورهای متخاصم» ابتدا به اعدام محکوم شد، اما این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۱۰ سال زندان کاهش پیدا کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016