چهارشنبه 31 تیر 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

بیانیه ۱۰ سازمان حقوق بشری برای پیگیری حقوق کودکان

pixxxx.png
عدالت برای ایران:۱۰ سازمان حقوق بشری بین المللی و ایرانی، هم‌زمان با بیست‌ویکمین سالگرد پذیرفتن پیمان‌نامه حقوق کودکان از سوی ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند: «دو دهه پس از پذیرفتن پیمان‌نامه حقوق کودکان از سوی ایران٬ مقامات این کشور همچنان از رعایت حقوق اساسی کودکان سرباز می‌زنند.»

کمیته حقوق کودک سازمان ملل در حال بررسی میزان پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش مطابق پیمان‌نامه است. به تازگی این کمیته فهرستی از سئوالات و موضوعات کلیدی را به ایران داده و دولت ایران موظف است در ماه‌های آینده پاسخ‌های دقیق و قانع کننده‌ای به این سئوالات ارائه کند.

سازمان‌های حقوق بشری صادر کننده این بیانیه پیش از این در گزارشی مفصل موارد نقض حقوق کودکان در ایران را به این کمیته تخصصی سازمان ملل گزارش داده‌ بودند که بیشتر آن موارد، در فهرست سئوالاتی که کمیته حقوق کودک از ایران پرسیده منعکس شده است.

در بخشی از این بیانیه این سازمان‌های حقوق بشری آمده است:

“ایران از زمان پذیرفتن پیمان‌نامه حقوق کودکان در تیر ۱۳۷۳ بارها تعهدات خود در این رابطه را نقض کرده و بخاطر نقض حقوق کودکان از سوی سازمان‌های حقوق بشری محکوم شده است.

بر اساس قوانین ایران دختران ۹ ساله و پسران ۱۵ ساله مسئولیت کیفری همچون بزرگسالان دارند و در صورت ارتکاب جرم به مجازاتی همچون بزرگسالان محکوم می‌شوند. احکام اعدام همچنان برای کسانی که در سن زیر۱۸ سالگی مرتکب جرم شده‌اند صادر و اجرا می‌شود. سن قانونی ازدواج برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال است و آمارهای رسمی٬ ثبت هزاران ازدواج زیر ۱۵ سال را تایید می‌کنند. کودکان اقلیت‌های اتنیکی از فرصت یادگیری زمان مادری‌ و آشناشدن با هویت فرهنگی‌شان محروم هستند. کودکان اقلیت‌های مذهبی به دلیل عقاید مذهبی والدین‌شان مورد تبعیض و آزار و اذیت قرار می‌گیرند. نوجوانان همجنس‌گرا٬ دوجنس‌گرا و ترنس‌جندر نیز در این کشور در معرض تبعیض و خشونت‌هایی که شامل خشونت خانگی و خشونت پلیس می‌شود قرار دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


چهارمین دوره بررسی عملکرد ایران از سوی کمیته حقوق کودکان سازمان ملل فرصتی برای مقامات ایرانی است تا پس از این تاخیر طولانی، با خروج از چرخه انکار و وعده‌های بی‌سرانجام، اصلاحات برای اطمینان از رعایت حقوق کودکان را آغاز کنند تا همه کودکان بتوانند بدون هیچ گونه تبعیض در مدرسه، خانواده، دادگاه و جامعه از حقوق برابربرخوردار باشند

در چنین شرایطی دولت‌ها و پارلمان‌هایی که طی این مدت قدرت را در ایران در دست‌ داشته‌اند٬ در ریشه‌یابی و اصلاح این مشکلات موفقیتی نداشته‌اند؛ در بهترین حالت٬ آنها با انکار اهمیت ماجرا٬ طرح‌هایی را در دستور کار گذاشته‌اند که به ندرت به یک استراتژی منسجم و پایدار منجر شده است. در بدترین حالت نیز مقامات ایرانی اصول اساسی همچون اعدام نوجوانان٬ ازدواج کودکان و عدم تبعیض را به صورت کلی و مبهم٬‌ مشروط به انطباق آنها با قوانین اسلامی کرده و از زیر بار اجرای آن شانه خالی کرده‌اند.”

سازمان‌های امضا کننده این بیانیه معتقدند که پس از دو دهه از تعهد ایران به پیمان‌نامه حقوق کودکان، چنین حرکات نامشخص و وعده‌های تحقق نیافته‌ای به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید بدون هیچ «اما» و «اگری» به خشونت و تبعیض علیه کودکان در ایران پایان داده شود.

از دیدگاه این نهادهای حقوق بشری، چهارمین دوره بررسی عملکرد ایران از سوی کمیته حقوق کودکان سازمان ملل فرصتی برای مقامات ایرانی است تا پس از این تاخیر طولانی، با خروج از چرخه انکار و وعده‌های بی‌سرانجام، اصلاحات برای اطمینان از رعایت حقوق کودکان را آغاز کنند تا همه کودکان بتوانند بدون هیچ گونه تبعیض در مدرسه، خانواده، دادگاه و جامعه از حقوق برابربرخوردار باشند.

متن کامل بیانیه ۱۰ سازمان حقوق بشری در رابطه با نقض حقوق کودکان را اینجا بخوانید. عدالت برای ایران نیز در گزارش تحلیلی، مواردی همچون ازدواج کودکان و حجاب اجباری برای کودکان را به کمیته حقوق کودکان سازمان ملل ارایه داده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016