شنبه 3 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

تاکید ایران بر محرمانه بودن توافق اخیر با آژانس

3733129895.jpg

بی بی سی - نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر محرمانه بودن توافق اخیر میان ایران و آژانس تاکید کرده است.

رضا نجفی گفته است: "توافقی که ایران با آژانس برای حل تمام مسایل گذشته در یک بازه زمانی محدود و مشخص تحت عنوان نقشه راه امضا کرده اند به دو ترتیبات جداگانه بین ایران و آژانس اشاره دارد. این دو ترتیبات که حاوی موضوعات فنی هستند کاملا محرمانه تلقی می شوند."

ایران همچنین در نامه‌ای به آژانس نسبت به درز احتمالی اطلاعات ارائه شده به آژانس هشدار داده است.

در این نامه آمده است: "ایران به دقت رعایت اطلاعات محرمانه را در طول اجرای برجام تحت نظر می‌گیرد و طبق آن اقدام خواهد کرد."

تقریبا همزمان با پایان موفقیت‌‌آمیز مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵، ایران و آژانس نیز درباره حل مسائل مورد اختلاف به توافق رسیدند. ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران در کانون این اختلافات بوده است.

محرمانه بودن توافق ایران و آژانس در آمریکا اعتراض سناتورهای دست راستی منتقد توافق را برانگیخته است.

به گزارش نسیم نماینده ایران در آژانس تاکید کرده: "داشتن چنین ترتیبات محرمانه‌‎ای بین یک کشور عضو و آژانس موضوع جدیدی نیست و بسیاری از کشورهای عضو با آژانس چنین ترتیباتی امضا کرده‌اند؛ همانند ترتیبات فرعی موافقتنامه‌های پادمان یا رهیافت‌های پادمانی برای تاسیسات هسته‌ای خاص که محرمانه‌اند و تاکنون آژانس متن آنها را به هیچ کشور عضو دیگری نشان نداده است."

آقای نجفی گفته: "آژانس باید مراقب باشد که مفاد این ترتیبات همانند سایر ترتیبات محرمانه با کشورهای عضو محرمانه باقی بماند."

وزرای باراک اوباما، که پنجشنبه این هفته برای دفاع از توافق هسته‌ای به کمیته روابط خارجی سنا رفتند، گفتند که مفاد این توافق محرمانه را در اختیار سناتورها قرار می‌دهند.

ماجرای توافق محرمانه ایران و آژانس چیست؟
مقامات آمريكايي گفتند كه تنها حاضرند در جلسه‌اي محرمانه مفاد اين توافق‌نامه را به كنگره اطلاع دهند

پایکاه اطلاع رسانی مثلث - در جريان جلسه استماع گزارش مذاكره كنندگان آمريكا به نمايندگان اين موضوع افشا شد كه آژانس بين المللي انرژي اتمي يك توافق‌نامه محرمانه نيز با ايران امضا كرده است. جان كري و مونيز حاضر نشدند مفاد آن را در اين جلسه افشا كنند، اما افشا شدن اين مساله موجب شد كه سخنگوي كاخ سفيد به آن واكنش نشان داده و اعلام كند حاضر است مفاد آن را در جلسه‌اي محرمانه به اطلاع نمايندگان آمريكا برساند.

اولين ضرب الاجل مذاكرات ايران و غرب در سي ژوئن به پايان رسيد و اولين تمديد مذاكرات صورت گرفت. در همين حال يوكيو آمانو ناگهان به تهران سفر كرد و پس از آن به وين بازگشت. آمانو قبل از آن هم در وين حضور داشت. سفر آمانو به تهران دو ديدار مهم و رسمي به دنبال داشت. ديدار با حسن روحاني و دريادار شمخاني به عنوان دبيرشوراي عالي امنيت ملي. از جزئيات اين ديدارها اطلاعي در دست نبود، اما مشخص بود كه ديدارهاي انجام شده بسيار با اهميت هستند. آمانو از تهران به وين سفر كرد و دستاورد سفرش را مهم ارزيابي كرد. او در ١٣ تيرماه در مقابل هتل كوبورگ حاضر شد و به خبرنگاران اطمينان داد كه موضوع PMD (ابعاد احتمالي و نظامي برنامه هسته‌اي ايران) حل شده است.

دو روز بعد در ١٥ تيرماه هياتي بلندپايه از آژانس به تهران سفر كرد. هياتي كه در آن دو تن از دستياران ويژه آمانو حضور داشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقاي كمالوند درباره اين سفر توضيح داد كه به منظور مذاکره در خصوص جزئیات تفاهمات صورت گرفته در سفر اخیر آقای یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران انجام می گیرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: در این هیئت دو تن از دستیاران ویژه آقای آمانو به نام های ترو واریانتا و کلنل تروتا حضور دارند و قرار است این هیئت پنج نفره آژانس بین المللی انرژی اتمی در سفر یک روزه خود مذاکراتی با مسئولان سازمان انرژی اتمی کشورمان، نماینده دائمی ایران در آژانس و همچنین مسئولان شورای عالی امنیت ملی داشته باشند.

اما حالا مشخص شده است كه در جريان اين سفرها قراردادي ميان ايران و آژانس به امضاء رسيده است. قراردادي كه آمريكايي‌ها معتقدند محرمانه است و حتي حاضر نشدند مفاد آن را به صورت علني براي اعضاي كنگره افشا كنند اما اين وعده را دادند كه مي‌توانند آن را در يك جلسه محرمانه توضيح دهند.

سخنگوي كاخ سفيد:‌ جزئیات توافق محرمانه با ایران به اطلاع کنگره می رسد

به دنبال اين موضوع جاش ارنست ناچار شد به مساله واكنش نشان دهد. جاش ارنست در اين باره گفته است كه تیم مذاکره کننده ما از توافقی که بین آژانس و ایرانیان به دست آمده است اطلاع دارد و حتی اطلاع دارید که در روزهای آخر مذاکره، برخی از مقامات ارشد آژانس به تهران رفتند تا درباره این مسائل مذاکره کنند.

او همچنين ادامه داد: موضوع دیگری که صحت دارد، این است که ما نیز اطلاعات زیادی در خصوص برنامه اتمی ایران داریم. چیزی که مهم است این است که ایران پیش از دریافت هرگونه تخفیف در تحریم ها، می بایست به ملزوماتی که آژانس برای دسترسی به اطلاعات دارد، پایبند باشد.

ارنست درباره محرمانه بودن توافق بین آژانس و ایران گفت ما از توافق آنها خبر داریم ولی این چیزی نیست که بتوانیم در اینجا درباره اش بحث کنیم ولی می توان آن را در نشست محرمانه با حضور مقامات ارشد دولت و اعضای کنگره به بحث گذاشت.

آمریکا و شرکای ما در پنج بعلاوه یک از این توافق خبر دارند؛ مقامات دولت آماده اند که در این خصوص به کنگره در نشستی محرمانه درباره هماهنگی های موجود، گزارش بدهند.

سخنگوي كاخ سفيد همچنين ادعا كرد كه اين توافق محرمانه بخشي از توافق كلي وين است و توضيح داد: «بسیاری از جمهوری خواهان نیز تاکید کردند که این موضوع می بایست بخشی از توافق باشد و ما نیز دقیقا در این توافق، همین را لحاظ کردیم.»

از سوي ديگر شب گذشته، سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا هم این مسئله را تائید کرد و گفت واشنگتن هم به این اسناد دسترسی ندارد، «چراکه این مسئله‌ای بین ایران و آژانس است».

وی که در نشست خبری روزانه وزارت خارجه آمریکا صحبت می‌کرد، گفت با این وجود مقامات آژانس در جلسات توجیهی، محتوای این اسناد را به اطلاع واشنگتن رسانده‌اند. به گفته رایس، «ما از آن‌ها راضی هستیم و محتوای آن جلسات را به طور کامل در جلسات غیرعلنی با کنگره در میان می‌گذاریم.»

نشریه نشنال ریویو در اين باره و در گزارشی در مورد محتوای این اسناد نوشته است که «یکی از این توافقات جانبی مربوط به بازرسی از پایگاه نظامی پارچین است» و «توافق جنبی دیگر مربوط به این مسئله است که ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چطور موضوعات باقی‌مانده مربوط به ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران را حل و فصل کنند.»

ادعاي بازديد از پارچين

خبرگزاری رویترز روز ۲۲ تیر، یعنی پیش از اعلام توافق هسته‌ای، به نقل از منابع آگاه از توافق طرفین برای حل مسئله ابعاد احتمالی خبر داده و نوشته بود که تهران با ارائه یک بار دسترسی به سایت پارچین موافقت کرده است.

در آن گزارش آمده بود: «به گفته این منبع، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل بر سر طرحی برای حل سوالات باقی‌مانده در مورد ابعاد احتمالی نظامی فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران، تا پایان سال به توافق رسیده‌اند و برخی موارد رفع تحریم‌ها نیز به حل این مسئله از سوی تهران مشروط شده است.»

رویترز افزود: «این منبع همچنین می‌گوید که طرح مورد توافق میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران، شامل یک بار بازدید از سایت نظامی پارچین و همچنین مصاحبه‌های احتمالی با دانشندان هسته‌ای ایرانی است.»

خبرگزاری رویترز روز ۲۲ تیر، یعنی پیش از اعلام توافق هسته‌ای، به نقل از منابع آگاه از توافق طرفین برای حل مسئله ابعاد احتمالی خبر داده و نوشته بود که تهران با ارائه یک بار دسترسی به سایت پارچین موافقت کرده است.

در آن گزارش آمده بود: «به گفته این منبع، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل بر سر طرحی برای حل سوالات باقی‌مانده در مورد ابعاد احتمالی نظامی فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران، تا پایان سال به توافق رسیده‌اند و برخی موارد رفع تحریم‌ها نیز به حل این مسئله از سوی تهران مشروط شده است.»

رویترز افزود: «این منبع همچنین می‌گوید که طرح مورد توافق میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران، شامل یک بار بازدید از سایت نظامی پارچین و همچنین مصاحبه‌های احتمالی با دانشندان هسته‌ای ایرانی است.»

مفاد این توافق‌نامه هرچه که باشد، ایران متعهد شده است که تا ۲۴ مهر ماه (۱۵ اکتبر) اجرای آن‌ها را تکمیل کند و پس از آن آمانو تا تاریخ ۲۴ آذر (۱۵ دسامبر) برای ارائه گزارش ارزیابی جامع خود از مسئله ابعاد احتمالی نظامی زمان خواهد داشت؛ گزارشی که شرط انتقال از «روز پذیرش» توافق (مرحله دوم برجام) به «روز اجرا» (مرحله سوم) است، که قرار است در آن مرحله طرف غربی تحریم‌های ایران را رفع کند.

تاكنون وزارتخارجه ايران و همچنين شوراي عالي امنيت ملي نسبت به ادعاي وجود چنين توافق‌نامه‌اي اظهارنظري صورت نداده است.

درخواست محافظه‌کاران از وزارت امور خارجه: درباره بندهای محرمانه توافق توضیح دهید
دیگربان - محافظه‌کاران از وزارت امور خارجه خواسته‌اند درباره انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر وجود بند‌های «محرمانه» در توافق‌نامه جامع هسته‌ای توضيح دهد.

برخی اعضای کنگره آمريکا از وجود بندهای محرمانه در توافق هسته‌ای خبر داده‌اند که اين موضوع با واکنش محافظه‌کاران ايران مواجه شده است.

پرويز سروری٬ قائم مقام جمعيت رهپويان انقلاب اسلامی گفته شفاف‌سازی دستگاه ديپلماسی درباره بندهای محرمانه توافق وين ضروری است.

سروری افزوده «مردم منتظر هستند تمام مفاد مذاکرات مشخص شود و از همه موضوعاتی که در وين مطرح شود پرده‌برداری شود.»

عيسی دارايی٬ نماينده مجلس هم گفته «اگر به جز آنچه اعلام شده٬ مسئله‌ای پشت پرده نيز توافق شده است مذاکرات از نظر ما مردود می‌شود.»

مجتبی رحماندوست ديگر نماينده مجلس هم افزوده که «دولت اجازه توافق محرمانه با غرب را ندارد و اين توافق برای مجلس قابل قبول نيست.»

احمد اميرآبادی فراهانی يکی ديگر از نمايندگان مجلس از وزارت امور خارجه خواسته به طور رسمی اين گزارش‌ها را تکذيب کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016