چهارشنبه 7 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

نامه باربارا لوخبيلر، معاون کميسيون حقوق بشر پارلمان اروپا به سفير ايران در بلژيک برای آزادی زندانیان عقیدتی و توقف اعدام ها در ایران

جناب محمود بريمانی
سفير مختار جمهوری اسلامی ايران
خيابان فرانکلين روزولت، ۱۵ ـ بروکسل
بروکسل، ۱۴ ژوئيه ۲۰۱۵

عاليجناب،
بدين وسيله می خواهم شادمانی خودم را از تصميم دادگاه انضباطی کانون وکلا در پايان دادن به تعليق پروانه وکالت نسرين ستوده، اين وکيل مدافع حقوق بشر، بيان کنم. اتحاديه اروپا در ماه اکتبر ۲۰۱۳، معتبرترين جايزه حقوق بشری خود در زمينه های آزادی بيان وانديشه، بنام جايزه ساخارف را به ايشان اهداء نمود.

با اين وجود، تلاش های حقوق بشری در راه آزادی بيان، تشکيل انجمن و گردهمايی در ايران، هم چنان دارای محدوديت های شديدی است. کنشگران حقوق بشر، از جمله فعالان حقوق اقليت ها، زنان، روزنامه نگاران و هر آوای مخالفت ديگران، در معرض خطر آزار و اذيت، بازداشت و محاکمه ناعادلانه قرار دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اتحاديه اروپا در اوريل ۲۰۱۴، طی قطعنامه ای که "بيانگر ادامه نگرانی ما در رابطه با وضعيت حقوق بشر در ايران بود " را صادر کرد. در اين بيانيه، آزادی تمام مدافعين حقوق بشر، زندانيان سياسی، فعالين کارگری و سنديکاهای کارگری و بازداشت شدگان انتخابات رياست جمهوری ۲۰۰۹، از مسئولين ايران در خواست شده بود. ما هم چنين با تائيد ابتکار حسن روحانی رئيس جمهوری اسلامی ايران در تدوين "منشور حقوق شهروندی"، از اين اقدام اعلام خرسندی نموديم. اما بيش از يک سالی که از اعلام تدوين اين "منشور حقوق شهروندی" می گذرد، ابتکار مزبور، تنها در قالب پيش نويس باقی مانده است.
در گزارش ماه ژوئن ۲۰۱۵ گزارشگر ويژه سازمان ملل در ايران: " تهديد به زندان و فراخواندن های مبهم و مکرر مراجعه به مقامات قضائی روزنامه نگاران و فعالان مدنی، تحت عنوان تهديد عليه امنيت ملی، تبليغ عليه نظام و توهين به مقامات، در مغايرت با موازين و اصول قضائی بين المللی، آزادی بيان و حق تجمع" عنوان شده است.

نگرانی من از سرنوشت صداهای معترضی است که صرفا با بيان صلح آميز باورها و ديدگاه های خود در معرض خطر سرکوب قرار می گيرند. مايلم در همين رابطه توجه شما رابه موارد ذيل در ارتباط با زندانيان عقيدتی جلب نمايم:

• نرگس محمدی، کنشگر حقوق بشر در سپتامبر۲۰۱۱ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به جرم "تبليع عليه نظام"، "تجمع و همدستی عليه امنيت ملی" به يازده سال زندان محکوم شد. جرائم فوق نتيجه فعاليت های صلح آميز حقوق بشری وی می باشد که شامل مصاحبه با رسانه های عمومی و حمايت از خانواده هايی که اعضاء خانواده شان در ليست محکومين به اعدام قرار دارند، بوده است.

• آتنا فرقدانی، هنرمند نقاش به جرم "تجمع و همدستی عليه امنيت ملی" و " توهين به اعضاء مجلس" از طريق نقاشی هايش، در اول ژوئن ۲۰۱۵، به دوازده سال و نه ماه زندان محکوم شد. جرائم فوق نتيجه فعاليت های مسالمت آميز وی، شامل نشست با خانواده زندانيان سياسی، نوشته انتقادی عليه دولت در فيس بوک و آثار نقاشی او بوده است.

• ارژنگ داوودی، نويسنده، در ژوئيه ۲۰۱۴، به اتهام عضويت و حمايت از سازمان مجاهدين خلق ايران، به مرگ محکوم شده است. وی قبل از اين اتهام، يازده سال در زندان بوده است. او در سال ۲۰۰۳ بار ديگر دستگير و مدت مديدی را در زندان انفرادی گذارانده و گفته می شود که شکنجه شده و مورد آزار و اذيت قرار داشته و مانع دسترسی وی به وکيل و اعضاء خانواده اش شده اند.

• محمدعلی طاهری، بنيانگذار گروه "عرفان نو" هنوز در زندان بسر می برد. وی در تاريخ چهارم ماه مه ۲۰۱۱، دستگير و نه ماه را در بند ۲ ـ الف زندان اوين، در جس انفرادی گذرانده است. وی در ۳۰ اکتبر۲۰۱۱ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب در تهران به جرم " توهين به مقدسات جمهوری اسلامی " به ۵ سال زندان محکوم شد.

بدين وسيله بر خواست خود بر آزادی بلاشرط و فوری تمام زندانيان عقيدتی در ايران، که صرفا بدليل دفاع از حقوق و بيان صلح آميز عقايد و باور های خويش زندانی هستند، تاکيد می کنم.

گزارش های اخير سازمان های حقوق بشری مشتمل بر ۶۷۳ اعدام در نيمه اول سال ۲۰۱۵ و افزايش بيش از ۴۰ درصد اعدام ها نسبت به نيمه نخست سال ۲۰۱۴ می باشد.

در قطعنامه آوريل پارلمان اروپا از ايران خواسته شده بود: " ايران مجازات اعدام را به حالت تعليق در آورد". من بار ديگر به درخواست خودم، مبنی بر توقف فوری مجازات اعدام و لغو کامل احکام اعدام، تاکيد می کنم.

از توجه صميمانه شما به اين نامه سپاسگزارم.

به اميد اين که شما قدرت مسئوليت بار خود را به کار بريد.

با احترام
باربارا لوخبيلر


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016