جمعه 9 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

انتقاد اوباما از تبلیغات لابی اسرائیل علیه توافق اتمی ایران

obamaIsLobby.JPG
صدای آمریکا - رییس جمهوری ایالات متحده ضمن انتقاد از هزینه های چندین میلیون دلاری مخالفان برای تبلیغات تلویزیونی علیه توافق هسته ای با ایران، از حامیان خود در سراسر آمریکا خواست «صدای بلند» پشتیبانی خود از این توافق را به گوش نمایندگان خود در کنگره برسانند.

باراک اوباما در یک کنفرانس تلفنی با گروه هایی که در پیروزی او در انتخابات نقش مهمی داشتند هشدار داد در غیبت آن ها «همان نیروهایی که ما را درگیر جنگ عراق کردند» بار دیگر «ما را در مسیر یک درگیری نظامی بالقوه قرار خواهند داد».

رئیس جمهوری آمریکا لابی مخالف توافق هسته ای با ایران را «قوی، متمول، و مصمم» توصیف کرد و گفت «آن ها فقط ۲۰ میلیون دلار صرف پخش آگهی های تلویزیونی در آمریکا در مخالفت با توافق کرده اند».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اشاره آقای اوباما ظاهرا به ایپک، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل و از پرنفوذترین گروه‌های طرفدار اسرائیل در ایالات متحده، است که اخیرا اقدام به تهیه و پخش تبلیغات تلویزیونی بر علیه توافق هسته‌ای ۲۳ تیر ماه قدرت‌های جهانی با ایران کرده است.

وی به صراحت گفت «همان ستون نویس ها و مقام های دولتی پیشین مسول کشاندن پای آمریکا به جنگ عراق» با تکرار ادعاهایشان در مورد عراق به مخالفت با توافق هسته ای با ایران برخاسته اند.

رییس جمهوری آمریکا همچنین تاکید کرد اگر حامیان توافق طی تعطیلات تابستانی کنگره صدای خود را با تکیه بر حقایق و بر شمردن پیامدهای مثبت توافق بلند نکنند «این فرصت از دست خواهد رفت» چون مخالفان پیشاپیش نمایندگان کنگره را به شدت تحت فشار گذاشته اند.

آقای اوباما گفت اگر کنگره به خاطر مسائل سیاسی این توافق را رد کند طی چند ماه تا یک سال ممکن است برای جلوگیری از تبدیل ایران به یک قدرت هسته ای ناچار به اقدام نظامی شویم و چنان در جامعه جهانی منزوی خواهیم شد که دیگر اعتباری برای عقد هیچ قراردادی نخواهیم داشت.

رئیس جمهوری دموکرات آمریکا خطاب به حامیان خود گفت «صدای مخالفان جنگ عراق زمانی بلند شد که کار از کار گذشته بود ولی حالا شما رییس جمهوری در کاخ سفید دارید که در کنار شما است».

وی در پایان این پیام تلفنی گفت «من نمی توانم به تنهایی این کار را به انجام برسانم... شما فرصت دارید با تاثیرگذاری بر این روند تاریخ ساز شوید... ما به عمل شما به حقوق شهروندی تان نیاز داریم».

مخالفان رییس جمهوری در کنگره دو گانه توافق یا جنگ مورد نظر باراک اوباما را رد می کنند و می گویند با ادامه تحریم ها جمهوری اسلامی تسلیم خواست های آمریکا می شود.

باراک اوباما در این کنفرانس خبری با رد این ادعا گفت رد این توافق به اتحاد بین المللی و در نتیجه تحریم های بین المللی علیه ایران ضربه خواهد زد و ایران هم حاضر نمی شود از حق خود برای برخورداری از انرژی هسته ای صلح آمیز دست بکشد.

اگر مخالفان توافق در کنگره به توافق جامع هسته ای با ایران رای منفی بدهند باراک اوباما همانطور که پیشتر عهد کرده بود آن را وتو خواهد کرد. مخالفان توافق برای شکستن وتوی رییس جمهور به رای دو سوم هر دو مجلس نمایندگان و سنا نیاز دارند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند شکستن وتوی رییس جمهور امری بعید است اما کاخ سفید می کوشد طی چند هفته آینده فضایی ایجاد کند که نیازی به وتوی رییس جمهور نباشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016