یکشنبه 11 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

کارزار حمايت از مادران زندانی آغاز شد


جمعی از فعالان مدنی، فرهنگی و سياسی کارزاری را در حمايت از مادران زندانی و با شعار «همراه و در کنار مادران زندانی» آغاز کردند.

پيش از اين، نرگس محمدی، مدافع حقوق بشر که در زندان به‌سر می‌برد با نگارش دل‌نوشته‌ای از درون زندان به وضعيت مادران زندانی پرداخته بود. او در نوشته‌اش از رنج‌هايی که مادران می‌برند، سخن گفته بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش سايت کانون مدافعان حقوق بشر، در پی انتشار اين نامه، جمعی از فعالان مدنی، سياسی و فرهنگی با راه‌اندازی کارزاری تصميم گرفتند تا با دفاع از حق فعاليت مدنی زن‌هايی که مادر هستند، از خواست‌های اين مادران دفاع کنند.

آنان با نگارش متنی به چرايی شکل‌گيری کارزار حمايت از مادران زندانی پرداخته‌اند. متن کامل متن اين فعالان مدنی، فرهنگی و سياسی به شرح زير است:

«هر انسانی از جمله زنی که مادر است حق فعاليت مدنی دارد. او بايد در انتخاب خود آزاد باشد. هر محدوديتی از جمله سوء استفاده از کودکان برای منع مادر از فعايت مدنی عملی ناپسند است. مادرانی که به خاطر فعاليت‌های مدنی پشت ميله‌های زندان‌اند مقصر دوری از بچه‌هايشان نيستند، آنها فعاليت‌های مدنی و مسالمت آميز برای ايجاد آينده‌ای بهتر را انتخاب کرده‌اند نه زندان را. مادران زندانی آزادی خود را قربانی تضمين آزادی‌های اجتماعی، امنيت و رفاه برای کودکان خود و ساير کودکان کرده‌اند. حال چرا اين مادران از حق مادری محروم می‌شوند؟ چرا کودکان از آغوش گرم مادرشان جدا می‌شوند ؟ مگر نه اين که خانواده نهاد بنيادين جامعه است؟ چرا صرف خواست‌های مدنی سبب از بين رفتن بسياری از خانواده‌ها شده است؟ با هم و در کنار هم خواستار آزادی مادران زندانی هستيم.»

از همين‌رو صفحه‌ای با نام «کمپين حمايت از مادران زندانی» در فيس بوک طراحی شده است تا به انتشار اخبار اين کارزار بپردازد.

براين اساس آغازکنندگان کارزار حمايت از مادران زندانی در اولين اقدام، از زنانی که آنان را پيشگام در شکستن تابوهای قدرت‌مدار و مردانه معرفی کرده‌اند، خواسته‌اند تا خاطره‌ای «مادرانه» از زندان‌های دور و نزديک‌شان را بنويسند.

آنان در اين اطلاعيه نوشته‌اند:
«زنان قدرتمند ايرانی در پذيرش نقش‌های گوناگون همچون يک زن،‌ يک مادر و يک کوشنده اجتماعی درراه برابری و عدالت جويی گاه بر فراز شادی‌هايی ماندگار و گاه در نشيب رنج‌هايی بسيار گام برداشته‌اند. اما از رنج‌های زنانه و مادرانه خويش در طی اين راه کم سخن گفته و يا هرگز نگفته‌اند .خاموش و تنها در زندان يا دور از وطن و يا در مخفی گاه‌های موقت بسا رنج‌ها که ازغم دوری فرزند کشيده‌اند واکثرا سخنی در اين باب نگفته‌اند. گويی آنها نيز پذيرفته‌اند که «تاريخ مذکر» و هواداران «مذکر پسند» آن نوشتن از حس مادری را بر نمی‌تابند. اينک وقت آن است تا زنان پيشگام در شکستن تابوهای قدرت‌مدار و مردانه،‌ با نوشتن يک خاطره «مادرانه» از زندان‌های دور و نزديک کمپين حمايت از مادران زندانی را حمايت کنند.»

بنابراين ايميل c.imprisonedmother@gmail.com را برای ارتباط با کمپين حمايت از مادران زندانی اعلام کرده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016