دوشنبه 12 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


پرخواننده ترین ها

چرا گفت‌وگوی تلويزيونی رييس‌جمهور کم‌حاشيه بود؟

ندا سپانلو که شامگاه دوشنبه به عنوان يکی از مجری کارشناسان گفت‌وگوی تلويزيونی، مقابل رييس‌جمهور نشسته بود، از جواب‌های دکتر روحانی در قبال پرسش‌هايش ابراز رضايت کرد و در عين حال درباره‌ی علت کم حاشيه‌ بودن اين گفت‌و‌گو نسبت به گفت‌وگوهای گذشته‌، نکاتی را يادآور شد.

اين مجری و کارشناس که پيشتر هم اجرای گفت‌وگوهای تلويزيونی رييس جمهور را عهده‌دار بوده است‌، به خبرنگار سرويس تلويزيون و راديو ايسنا گفت: خيلی نمی‌توانم درباره کم حاشيه يا پرحاشيه بودن گفت‌وگوی شب گذشته رييس جمهور قضاوت کنم، اما اين گفت‌وگو نسبت به برنامه‌های قبل کم حاشيه بود. شايد پرحاشيه‌ترين گفت‌وگوی آقای رييس جمهور، اولين گفت‌وگوی ايشان - برای آن گزارش صد روزه - باشد که با سه مجری توليد و پخش شد. اين مساله هم بی‌دليل نبود چون اولين بار بود که سه مجری برای گفت‌وگوی تلويزيونی مقابل رييس‌جمهور نشسته بودند و از هر لحاظ جنبه‌های نويی داشت. مابقی گفت‌وگوها فکر می‌کنم از کم‌حاشيه‌ترين يا بی‌حاشيه‌ترين گفت‌وگوها بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سپانلو اجرای گفت‌وگوی تلويزيونی رئيس جمهور در شامگاه گذشته را مثبت ارزيابی کرد و گفت: فيدبک‌هايی که تاکنون از اين گفت‌وگو داشته‌ام خوب بوده است. اما شخصا تا خودم برنامه را نبينم نمی‌توانم قضاوت کنم. چون به هرحال اتفاقاتی که در اجرای برنامه می‌افتد کاملا متفاوت با آن چيزی است که بيننده می‌بيند و احساس می‌کند. به هر حال برنامه کارگردانی می‌شود، تصاويری که ديده می‌شود و شات‌هايی که گرفته می‌شود تاثير دارد. پس اگر برنامه خوب بوده حتما کارگردانی و نور خوب داشته است و در کنار آن سوالاتی که پرسيده شده است.

اين مجری تلويزيون در بخش ديگری از گفت‌وگو در پاسخ به اين پرسش که آيا علت کم حاشيه بودن برنامه شامگاه گذشته به مباحثی که مطرح شد برمی‌گردد‌، اظهار کرد: در ارتباط با مباحثی که مطرح شد حداقل آن بخش اقتصادی که بنده پرسيدم سوال‌های ذهنی عموم مردم بود؛ يعنی تلاشم بر اين بود واقعا پرسش‌هايی که مردم درباره دوران پسا تحريم و بعد از لغو تحريم‌های اقتصادی را دارند، بپرسم و اگر هم دقت کرده باشيد خيلی وارد جزئيات سياست‌های اقتصادی و اقدامات دولت و برنامه‌های دولت نشديم.

وی گفت: مباحث اقتصادی که مطرح شد در سطح کلی و عمدتا همان چند سوال اصلی ذهن مردم بود.

سپانلو آن قسمت از صحبت‌های رييس جمهور که درباره بخش اقتصادی بود را تاثيرگذار عنوان کرد و گفت: فکر می‌کنم صحبت‌های آقای روحانی در بخش اقتصادی نسبت به بخش‌های ديگر به دليل اينکه صريح‌تر بود، تاثيرگذار بود و خود من لذت بردم. همچنين توضيحات ديگری که درباره پشت صحنه مذاکرات عنوان کردند يا بخش‌هايی که درباره‌ی مشکلات اقتصادی صحبت کردند، جديد بود و کمتر به آن پرداخته شده بود. از اين نظر خود من از جواب‌های دکتر روحانی راضی بودم.

اين مجری و کارشناس تلويزيون همچنين گفت: همچنان قرار است در يک گفت‌وگوی مفصل، درباره جزء به جزء سياست‌های اقتصادی صحبت کنيم، درباره اقتصاد مقاومتی و اينکه قرار است چه اتفاقی در آن بيفتد، به دليل اينکه اين مقوله جای صحبت زيادی دارد که تاکنون فرصت آن فراهم نشده است؛ اميدواريم اين فرصت به وجود بيايد.

سپانلو همچنين در پايان در پاسخ به اين پرسش که مجری و کارشناسی که مقابل رييس جمهور در يک گفت‌وگو می‌نشيند، تا چه ميزان لازم است اشراف کامل به موضوعات داشته باشد و آنها را به خوبی مطرح کند‌، عنوان کرد: خبرنگاران و مجريانی بسياری داريم که شايد حوزه‌ی تخصصی‌شان موضوع مورد بحث نباشد، اما به خوبی از عهده‌ی اجرا و طرح پرسش برآيند؛ بنابراين اينها مکمل هم هستند. اگر کسی بتواند بر موضوع احاطه داشته باشد و در عين حال خوب پرسيدن را بلد باشد، تکنيک‌های اجرا و گويندگی را هم بداند، بهترين شرايط ممکن برای برنامه را فراهم کرده است.

به گزارش ايسنا‌، گفت‌وگوی تلويزيونی رييس جمهور شامگاه گذشته با حضور دو مجری کارشناس - حسن عابدينی و ندا سپانلو - به روی آنتن رفت.

اين گفت‌وگو علاوه بر شبکه يک، از دو شبکه پرس تی‌وی و راديو ايران نيز پخش شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016