چهارشنبه 14 مرداد 1394   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


خواندنی ها و دیدنی ها
پرخواننده ترین ها

يک حکم ديگر قطع دست و پا در مشهد اجرا شد

رادیو زمانه ـ يک روز پس از اين‌که يک دست و يک پای فردی در مشهد با حکم دادگاه قطع شد، حکمی مشابه درباره متهمی ديگر اجرا شد.

روزنامه خراسان، امروز چهارشنبه ۱۴ مرداد گزارش داده که «مهدی – ر»، از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی مشهد به «قطع انگشتان دست راست و بخشی از پای چپ» محکوم شده بود که اين حکم با حضور مسئولان اجرای احکام، روز سه‌شنبه ۱۳ مرداد در زندان مرکزی مشهد اجرا شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



روز دوشنبه ۱۲ مرداد نيز حکمی مشابه درباره فردی به نام «رحمان – ک» در زندان مشهد اجرا شده بود.

بر پايه اين گزارش، اين دو تن به دليل سرقت مسلحانه از يک بانک در مشهد به «محاربه» متهم شده بودند. دادگاه انقلاب اين دو متهم را «مجرم» شناخته و پس از برگزاری چند جلسه محاکمه، آن‌ها را به «قطع دست راست و پای چپ» محکوم کرده بود.

ظاهراً متهمان به اين رأی «اعتراض نکردند» و رأی پس از طی مهلت قانونی قطعی و اجرا شده است. دليل تصميم تعجب‌برانگيز اين دو متهم در مورد اعتراض نکردن به حکم قطع دست و پا اعلام نشده است.

قطع دست و پا با استناد به احکام شرع در قوانين کيفری جمهوری اسلامی ايران گنجانده شده است.

در ماده ۲۰۱ قانون مجازات اسلامی در ايران، حد سرقت در مرتبه‌ نخست، قطع چهار انگشت دست راست سارق؛ در مرتبه دوم‌، قطع پای چپ سارق و در مرتبه سوم حبس ابد است. مجرم در مرتبه چهارم به اعدام‌ محکوم می‌شود.

همچنين بنا بر ماده ۲۰۲ قانون مجازات اسلامی هر گاه انگشتان دست سارق بريده شود و پس از اجرای اين حد، سرقت ديگری از او ثابت گردد، پای چپ او بريده می‌شود.

آيت‌الله صادق لاريجانی، رئيس قوه قضائيه ايران بارها در برابر اعتراضات نهادهای مدافع حقوق بشر جهان به مجازات‌های سنگين در ايران از منطبق بودن قوانين ايران با فقه اسلامی سخن گفته و از حقوق بشر اسلامی دفاع کرده است.

تيرماه امسال نيز حکم قطع دست دو مجرم در زندان مرکزی مشهد به اجرا گذاشته شد. جرم اين دو نفر سرقت بود.

پيش‌تر در سال‌های اخير احکامی از اين دست در شهرهای شيراز، اصفهان و آبادان به اجرا در آمده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016